כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

משקיע חרדי: אנחנו הפסדנו, הטייקונים יצאו בזול

הכסף מתמלוגי הגז - יילך לתקציבים עבור החרדים? • הצחקתם את דוד ויינברגר, משקיע ב'גבעות עולם', שהפסיד אחוז גבוה מהשקעתו בעקבות המלצות ועדת ששינסקי

ועדת ששינסקי (במרכז). צילום: פלאש90
ועדת ששינסקי (במרכז). צילום: פלאש90



בחודשים האחרונים רועשת מדינת ישראל סביב נושא תמלוגי הגז. התקשורת, בגיבוי של ח"כים ושרים, דוחפת כל העת לתמיכה גורפת בהמלצות ועדת ששינסקי ולהטלת תמלוגים בשיעור גבוה על רווחי הגז והנפט.

דומה כי דווקא המשקיעים הקטנים נשכחו: אותם אלה שיפגעו יותר מכל ממימוש ההמלצות, גם אחרי הריכוך שעברו במסקנות הסופיות שהגישה הוועדה.

לשם כך, ראשית יש לדעת איך פועל נושא חיפושי הגז והנפט: היזם, לרוב בעל אמצעים, ממנה את ה'שותף הכללי' המורכב מאנשי מקצוע שנשכרו על ידו. הם פונים למשרד האנרגיה כדי להוציא זיכיון לחיפוש. לאחר קבלת הזיכיון, בכדי לממן את ההשקעה, פונים לציבור באמצעות הרשות לניירות ערך, ומנפיקים יחידות השתתפות לציבור, כאשר זכויות המשקיעים מסוכמות לפי 'הסכם שותפות', המעניק ברוב המקרים תנאים עדיפים ליזם, כך שהמשקיעים הקטנים נותרים מראש עם פיסה קטנה מאוד מהעוגה.

ניקח, כדוגמא, את חברת החיפושים 'גבעות עולם' המורכבת ברובה ממשקיעים קטנים, כאלה שבמשך שנים רבות הניחו את כספם על קרן הצבי, ורק עתה מתחילים לראות פרי לעמלם.

על פי 'הסכם השותפות', מקבל היזם 'תמלוג על' מסך הרווחים (אחרי תמלוג בסיסי של 12.5% למדינה) בסך של 20.5%. בנוסף מקבל היזם דמי מפעיל בשיעור של 7.5%, ואם לא די בזאת – נוטל היזם גם כיסוי הוצאות מלא. חשוב להדגיש – התגמולים שמקבל היזם אינם קשורים כלל להשקעתו הכספית האישית בפרוייקט.

חישוב העלויות המלא הוביל לאבסורד עצום בהמלצות הביניים של ועדת ששינסקי, כאשר על המשקיעים הקטנים הוטל תשלום ה'תמלוגים' בהיקף עצום של 'מס רווחי יתר' בשיעור של 60% ובנוסף מס של 45% על השארית כדין כל הכנסה. לעומתם – על כספי 'תמלוג העל' של היזם לא הוטל מס נוסף. אם לא די בכך, לא הוכר התשלום ליזם כהוצאה מוכרת לפטור מהמס רווחי יתר.

בשורה האחרונה היו מקבלים אותם משקיעים כ-8% בקירוב מסך ההכנסות, שיעור זעום בהרבה ביחס לסיכון אותו נטלו בהשקעתם, וביחס לסכומים המקוריים שהגיעו להם בדין.

"הופעתי בפני הוועדה"

שוחחנו עם דוד ויינברגר, מהמשקיעים המוכרים ב'גבעות עולם'. ויינברגר, גמלאי תורני וחביב, מספר לנו כי הופיע בפני ועדת ששינסקי והציג בפניהם את האבסורד שמותיר את הטייקונים עם הכסף הגדול ועושק את המשקיעים הקטנים.

לדבריו, ועדת ששינסקי אכן 'שיפצה' מעט את ההמלצות, ובדו"ח הסופי שינתה 2 פרטים: האחד, הוטל גם מס רווחי יתר על 'תמלוג העל' של היזם, והשני, התשלומים ליזם הוכרו כהוצאה לצורך המס שמשלמים המשקיעים, ובשורה התחתונה - 'הוכפל' שיעור הרווח של המשקיעים לכדי 16% מההכנסות.

אבל ויינברגר מרגיש מאוכזב, וכמוהו רוב רובם של המשקיעים.

הם, ששנתם נדדה לילות ארוכים מחשש וההשקעה תיעלם במלואה (מה שאכן קרה בנסיונות כושלים רבים), הם שסיכנו את פת לחמם בשביל לנסות ולהגיע לאותם מאגרים הסמויים מן העין – נאלצים להסכים לקיצוץ שרירותי בסכומים אותם היו אמורים להרוויח.

המדובר הן במס רווחי היתר שהוטל עליהם והן בביטול 'ניכוי האזילה' (ניכוי לצורכי מס שהתחשב בירידת ערך המאגר ככל שהוא מתרוקן כהוצאה לצורך מס, ובוטל על ידי הועדה כהרף עין) שהפחיתו להם עשרות אחוזים מהרווח הצפוי המקורי.

זהו. כפי הנראה המלצותיה הסופיות של ועדת ששינסקי כבר לא ישתנו, אבל חשוב לספר את סיפורם העצוב של אלו שנפגעו יותר מכל – האזרחים הקטנים, שבחסות העליהום התקשורתי נגד הטייקונים, ספגו את המכה הגדולה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}