כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ציפי הצביעה נגד שחרור פולארד • התרגיל של נתניהו

יש רגעים במשחק שחמט, בהם כל צעד שתתקדם יוציא אותך נלעג. אבל אין לך ברירה, אתה חייב לפעול. תורך הגיע • זה מה שעולל אתמול נתניהו לציפי ליבני

ביבי, אתמול בכנסת. צילום: פלאש90
ביבי, אתמול בכנסת. צילום: פלאש90



אחד הדברים היותר צפויים בכנסת היא הצעת אי האמון הקבועה של מפלגת קדימה נגד הממשלה, המוגשת אחת לשבוע - וכמעט תמיד עוסקת באותו נושא: המחדלים של הממשלה בנושא ה... ובכן, הנושאים מעט מתחלפים, הרעיון נשאר זהה.

ארבעה ימים לאחר שהעביר בהצלחה תקציב דו-שנתי, נראה אתמול בנימין נתניהו זחוח עת ישב על כסאו במליאת הכנסת. קשה, עד קשה מאוד, יהיה להפיל את ממשלתו בשנתיים הקרובות. גם אם תחליט מפלגת העבודה לפרוש, דבר שנראה בלתי הגיוני במצב השורר בתוכה, עדיין יוכל לשרוד. ש"ס, יהדות התורה וישראל ביתנו לא עושות רושם של מפלגות שמסוגלות להיפרד מכסא עור הצבי החמים.

אבל אתמול, בניגוד לפעמים אחרות בעבר, ביצע נתניהו תרגיל לקדימה, בדרך להשלכת הצעת האי אמון אל פח ההיסטוריה. בעוד דובריה מסבירים למה הממשלה הזו חדלת אישים, עלה נתניהו אל הדוכן ובמופע להטוטני, שהותיר את כולם פעורי-פה, בחר לעסוק בנושא שונה - עליו יש הסכמה מקיר לקיר: שחרורו של יונתן פולארד מהכלא.

נתניהו בקריאה נרגשת לאובמה: שחרר את יונתן פולארד

ציפי רצה אל המיקרופון

מי שעקב אחר פניה של ציפי לבני, יכול היה לראות אותן מחווירות מרגע לרגע, כשהיא קולטת איך הצליח נתניהו לגנוב לה (שוב) את ההצגה, לנצל את מיטב כישרונותיו בכל הנוגע לנאומי פאתוס מנצחים, ולהשאיר את תנועתה ללא תשובה. כי מה כבר יכלה להשיב לו - שהיא מתנגדת למכתבו אל אובמה? שהיא מתנגדת להחזיר הביתה את האסיר הכלוא מחצית היובל בבית כלא?

הגדיל לעשות נתניהו כאשר עם סיום סיבוב הסכין בליבה, עצר את שטף נאומו, והציע, במחווה ג'נטלמנית, לאפשר ליו"ר האופוזיציה לענות לדבריו עד כה, ורק לאחר מכן ימשיך להשיב בנושא הזניח, מבחינתו, של אי האמון.

לבני השתתקה לרגע, מתלבטת במבוכה גדולה מה לעשות. ואז, בהחלטה בלתי נבונה, רצה אל המיקרופון הממוקם בפינת אולם המליאה, והשיבה במילים מגומגמות על כך שנתניהו שוב בחר במופע, במקום לענות בדברים קונקרטיים. היא עמדה שם מול המיקרופון, כאחרונת הח"כים, זוכה למבטים נלעגים גם מתוך מפלגתה שלה. אילו היתה מספיקה להתייעץ עם יועציה המדופלמים, מן הסתם היו מייעצים לה לומר דברי תודה לראש הממשלה, לפחות בעניין החוצה מפלגות, לא להתפלמס. אבל איש מיועציה לא היה שם בשבילה, והיא נגררה אל הטעות הגדולה.

נתניהו מלמד את מופז על אינטרנט

חילופי העקיצות בין יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה כבר קנו להם את פרסומם. כמו שני ילדים מסוכסכים בכיתה, הם אינם מוותרים על הזדמנות להצליף זה בזו וזו בזה דברים קשים, בוטים. אלא שגם בקרב הזה תמיד מצליח נתניהו להישאר, כשידו על העליונה.

רגע לפני שעלה אל הדוכן לנאום את נאום הפאתוס שלו, הזעיק נתניהו את דן מרידור, מצויד במחשב נייד. הרגיז אותו לשמוע את יו"ר ועדת החוץ והביטחון הטרי, ח"כ שאול מופז, תוקף אותו במילים שכאילו לקוחות מנאומיה הקבועים של לבני. "אדוני ראש הממשלה, איבדת קשר עם המציאות, אם אין ביכולתך להוביל, ליזום, למנוע מלחמה, להשיג שלום, למען אזרחיה ועתידה של ישראל תניח את המפתחות. הגיע הזמן שאת המדינה תוביל מנהיגות שמאמינים לה". כי מי כמו נתניהו יודע כי רק צעד קטן הפריד בעבר בין עזיבתו של מופז את קדימה וחבירתו לליכוד.

יחד עמלו נתניהו ומרידור לחפש אזכורים בהם תוקף מופז את יו"ר מפלגתו. מרידור אף העלה אותם על הדף והגיש לנתניהו. בהמשך, על הדוכן, רגע לאחר שסיים את נאומו על שחרור פולארד, שלף נתניהו את הדף. "אנחנו חיים בעידן האינטרנט. משם אני לוקח את הציטוט הבא שלך: 'לבני אינה יכולה להנהיג, היא לא יכולה להיות ראש ממשלה'. אמרת את זה ב-5 בינואר בשנה שעברה, ש'היא גורמת נזקים למדינת ישראל'. אמרת ב-21 בינואר ש'לבני מגיבה בצורה היסטרית ופחדנית, שהיא נחמדה - אך אין לה יכולת לקבל החלטות קשות'".

בעוד לבני מסמיקה במבוכה, נע מופז בכיסאו באי נוחות. אין ספק שההשפלה שערך להם נתניהו אתמול במליאה הייתה מושלמת ומתוזמנת היטב.

אבל לבני לא נשארה ללא תשובה. כשעלתה לדוכן פנתה למופז באמרה "שאול, לפחות יש דבר אחד ששנינו מסכימים עליו, שנתניהו לא מתאים, ושנינו לא מאמינים לו". אבל דבריה לא הצליחו להותיר את הרושם הרצוי, כשקולו של נתניהו עדיין מהדהד בדברי המחץ שלו.

וכך, כל שנותר לה הוא לקרוא מתוך דברי ז'בוטינסקי: "בנינו ישתוממו כשיקראו את הביוגרפיה של המנהיגים. הם ישתוממו כשיגלו שהרבה מהם היו בעצם לא יותר מסמרטוטי כותנה רכים בידי סביבתם המקרית".

מאחר וז'בוטינסקי לא פירט לאלו מנהיגים התכוון, לא הצליחו דבריה, בוטים ככל שיהיו, להותיר רושם כלשהו מלבד תחושה עמומה כי לבני משתמשת בכלי נשק חלולים, מתוך מצוקה גדולה ותחושת אין אונים מול הלהטוטן נתניהו המנהל עד כה את ממשלתו בהצלחה רבה.

"האם זו האג'נדה שהם מקדמים? פשוט מביך"

כאשר ביקש יו"ר הכנסת לערוך הצבעה, "בעד דבריו של ראש הממשלה" או "נגד דבריו של ראש הממשלה" - לא נותר לקדימה אלא ליפול בפח שטמן לה נתניהו. אם יצביעו בעד נאום פולארד, הרי שהם מצביעים נגד האי-אמון שהגישו. אם יצביעו נגד - הרי הם דוחים בבקשה לשחרורו של פולארד.

הם בחרו להצביע נגד, כמצופה, וסיעת הליכוד מיהרה להוציא את הודעת הגינוי: "ציפי לבני וקדימה הצביעו נגד הודעת רה"מ הקוראת לשחרר את פולארד... האם זו האג'נדה שהם מקדמים? פשוט מביך!".

כי יש רגעים, במשחק שחמט, בהם כל צעד לכיוונו תתקדם יוציא אותך נלעג. אבל אין לך ברירה, אתה חייב לפעול. תורך הגיע.

ואז אתה מקדם עוד מהלך בדרך להתבזות הגדולה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}