כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

נתניהו בקריאה נרגשת לאובמה: שחרר את יונתן פולארד

ראש הממשלה שיגר מכתב לנשיא ארה"ב, ובו דרישה לשחרר מהכלא את יונתן פולארד, הכלוא כבר 25 שנה בגין ריגול למען ישראל • "יונתן ריצה עונש ארוך. עם ישראל תמיד יהיה אסיר תודה לך", קרא נתניהו מעל דוכן הכנסת לאובמה • הנאום המלא

ביבי פולארד ואובמה
ביבי פולארד ואובמה



בצעד בלתי שגרתי, בנאום שהיה בו הרבה מהפאתוס, בחר הערב (ג) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להקריא מעל במת הכנסת מכתב אותו שיגר לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, בעניינו של יונתן פולארד הכלוא בכלא בצפון קרוליינה זה 25 שנה.

"הפעם אני מבקש לפתוח את דברי בדבר שמאחד את כולנו, חברי הכנסת, והעם כולו, והוא: שחרורו של יונתן פולארד", פתח נתניהו את דבריו הנרגשים. 40 חברי כנסת חתמו על בקשה להשתתפותו בישיבה, אך הוא בחר תחילה לקרוא את המכתב הטעון ורק אחר-כך להשיב על טענות האופוזיציה על ממשלתו ועליו.

נתניהו פתח וסיפר: "ב-7 בינואר 2002, כמעט לפני 10", הוא נסע אל בית הכלא שבצפון קורוליינה, שם כלוא יונתן פולארד. "נכנסתי למתחם הכלא, הובילו אותי למעין פינת קפה, המתנתי בסבלנות לפגישה, וכעבור זמן מה נכנס יונתן פולארד בליווי שומר שהיה אתנו במהלך כל הפגישה. לחצנו ידיים בחום, הוא התיישב לידי והתחלנו לדבר. אני רוצה להזכיר לכם שבשלב הזה יונתן כבר ישב בכלא למעלה מ-16 שנים.

"אני ציפיתי למצוא אדם מריר, אדם כועס, נטוש, מתוסכל, אבל זה לא מה שמצאתי. מצאתי אדם נבון, אני מרשה לעצמי לומר אפילו מבריק, אדם רגוע, מפוקח. יונתן דיבר בשיקול דעת, ברצינות, הוא שמר על איפוק מרבי. שאלתי אותו איך זה לחיות בכלא. הוא סיפר לי מה זה לחיות בכלא בתנאי הכליאה המיוחדים שלו, יום אחר יום, שנה אחר שנה, יותר מ-16 שנים. כ-6000 ימים.

"ידידי, מאז חלפו עוד 9 שנים ויונתן יושב בכלא יותר מ-9000 יום. אני חייב להגיד שהוא סיפר לי על מצבו בצורה מאוד עניינית.

"שאלתי אותו כמה שאלות ספציפיות על תנאי כליאתו, והוא אמר בצורה לקונית: זה לא קל.
אני ראיתי לפני יהודי חם, יהודי גאה, וציוני אמיתי. אין לי ספק שהחוסן הפנימי שלו, תכונות יוצאות דופן, הם שאפשרו לו להחזיק מעמד בחצי היובל שהוא יושב שם כלוא. רבע מאה שנים להחזיק מעמד, לשמור על יציבותו הנפשית".

כבר אז, סיפר נתניהו, הבטיח לו לעשות הכול כדי להשיב אותו "למשפחתך, לעמך, להביא אותך חזרה לישראל".

"קבלתי מכתב מהכלא, מיונתן"

מכאן עבר ראש הממשלה וסיפר על המאמצים המרובים אותן השקיעו ממשלות ישראל, מאז ועד היום, למען שחרורו של פולארד, עד כה ללא הצלחה. "בינואר 1996 העניק שר הפנים דאז חיים רמון אזרחות ישראלית ליונתן, לאחר החלטה שקיבל קודמו לתפקיד, אהוד ברק, בנובמבר 1995".

מאז נכנס נתניהו לתפקידו כראש ממשלה, בפעם הראשונה, בקש משרי הממשלה השונים לשלב במהלך ביקוריהם בארה"ב ביקור בכלא ולבקר את יונתן פולארד בפומבי. כמה וכמה מבין האנשים הנמצאים כיום בכנסת עשו זאת, נתניהו אף מנה את שמותיהם: יולי אדלשטין, לימור לבנת, יעקב נאמן, מיקי איתן ואלי ישי.

בשנת 1998 הודיעה הממשלה, בראשותו, על הכרה בכך שפולארד היה סוכן שלה במשך תקופה מסוימת ואף נטלה את האחריות לכל המשתמע מכך. ובכל זאת עד כה לא הצליחו ממשלות ישראל להביא לשחרורו של האיש.

"לפני שבועיים", המשיך נתניהו לגולל את השתלשלות הפרשה, "קבלתי מכתב מהכלא, מיונתן, שמבקש ממני לפנות באופן גלוי כראש ממשלת ישראל לנשיא ארה"ב ולבקש באופן רשמי וגלוי את שחרורו. שמעתי מרבים מכם במהלך הזמן האחרון שאתם תומכים בבקשה כזו. חשבתי על כך, ואני יודע שגם אתם הרהרתם בזה לא מעט. אני מאמין שאחרי 25 שנה שיונתן יושב בכלא, לאחר 15 שנים של מאמצים שלא צלחו להוציאו, החלטתי שצריך להיענות לבקשה הזו, ושכנון לעשות זאת בגלוי, כאן, מעל במת הכנסת בירושלים בצעד שמיצג ומאחד את כל חלקי העם".

"יונתן, כל העם מחכה לך"

נתניהו שלף את המכתב ששיגר לאובמה מכיסו והחל להקריא.

"כבוד הנשיא, בשם העם בישראל, אני פונה אליך בבקשת חנינה עבור יונתן פולארד.

בזמן מעצרו פעל יונתן כסוכן של ממשלת ישראל. אף על פי שישראל בשום אופן לא כיוונה את מאמציה המודיעיניים נגד ארה"ב, היא פעלה באופן שגוי ובלתי מקובל לחלוטין. הן מר פולארד והן ממשלות ישראל הביעו פעמים רבות חרטה על פעולות אלה, וישראל תמשיך לדבוק בהתחייבותה שמעשים כאלה לא יישנו לעולם.

כפי שאתה יודע, אדוני הנשיא, העליתי את עניין שחרורו של יונתן פולארד פעמים רבות בדיוניי עם ממשלך ועם ממשלים קודמים. שורה של ראשי ממשלה ונשיאים ישראלים ביקשו אף הם מקודמיך חנינה עבור מר פולארד.

לאור העובדה שיונתן פולארד נמצא בכלא כבר 25 שנה, אני סבור שבקשת חנינה חדשה היא בהחלט ראויה. אני יודע שפקידים אמריקנים בכירים לשעבר הבקיאים בנושא שותפים להשקפה זו, כמו גם חברי קונגרס רבים.

למיטב הבנתנו, יונתן פולארד ריצה עונש ארוך יותר מכל אדם אחר שהורשע בעבירות דומות ואף יותר מתקופת המאסר שדרשה התביעה במסגרת הסדר הטיעון שלו. יונתן שילם מחיר כבד על פעולותיו, ומצבו הבריאותי התדרדר משמעותית.

אני יודע שארה"ב היא מדינה המושתתת על הגינות, צדק ורחמים. מכל הטעמים הללו, אני מבקש במלוא ההערכה כלפיך שתשקול בחיוב בקשת חנינה זו. עם ישראל תמיד יהיה אסיר תודה לך.

בכבוד רב, בנימין נתניהו".


מכאן עבר נתניהו אל דברי הסיכום שלו.

"עד כאן לשון המכתב, שאני יודע שהוא משקף את תחושת הלב של כולנו", סיים את נאומו, כשהוא שולח "בשם העם כולו", מכאן, "ממשכן הכנסת בירושלים" מסר ליונתן פולארד: "יונתן החזקת מעמד 25 שנה. תמשיך להיות חזק, כל העם מחזק אותך, כל העם מחכה לך. ובעזרת ה' תהיה אתנו כאן בקרוב".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}