כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ששינסקי - הדו"ח הסופי: 50% תמלוגי גז למדינה

לאחר אינספור התלבטויות ולחצים, פורסם הדו"ח הסופי של ועדת ששינסקי • יותר טוב מדו"ח הביניים, יותר רע ממה שאיחלו לעצמם המשקיעים • המנצח הגדול: שר האוצר

ניצחון. שטייניץ
ניצחון. שטייניץ

הערב (א) סגרה ועדת ששינסקי מעגל ופרסמה באופן רשמי את מסקנותיה בנושא תמלוגי הגז שיילקחו מהחברות המחזיקות במאגרי הגז של ישראל.

כבר לפני שבוע אושרו עיקרי הדו"ח, אולם שר התשתיות עוזי לנדאו קרא למיתון הדו"ח לכיוון של התחשבות במשקיעים ובחברות.

בפתח הישיבה נשא דברים שר האוצר, יובל שטייניץ, שהודה לחברי הוועדה על מקצועיותם ועל עמידתם בלחצים. "בשעה טובה לאחר כמעט 9 חודשים ועדת ששנסקי - המקצועית ביותר שהוקמה בישראל בתום משאבי הטבע - מסיימת את עבודתה".

הוא שב והדגיש את עמדת האוצר לפיה עם כל הכבוד ליזמות ולהשקעות בשוק החופשי, כשר אוצר עליו לדאוג לרווחיותם של אזרחי ישראל כמקובל בעולם הרחב. "מצב שבו אזרחי ישראל הם היחידים בעולם המערבי שלא נהנים מאוצרות הטבע של המדינה הוא בלתי נסבל ואנו משנים זאת כאן היום", אמר.

על-פי המסקנות, שהוצגו בידי ראש הוועדה ד"ר איתן ששינסקי, גובה המיסוי הכולל מהגז הישראלי יעמוד על שיעור הנע בין 50% ל-62%, שיעור נמוך ממה שהובא בהמלצות הביניים: 68%.

בנוסף, המליצה הוועדה להטיל מס על רווחי היזמים, בשיעור של 20%-50% ולא בשיעור של 20%-60% כפי שנכתב במסקנות הביניים. באופן מעשי, ישלם מאגר תמר שיעור של 50% מהגז, ומאגר לוויתן, המאגר הגדול בעולם במים עמוקים, ישלם שיעור מלא שיעמוד על 62% בכך 'נשלפו' ברגע האחרון הקלות למאגר לוויתן שהיו כלולות בדו"ח. על פי ההמלצות יוחלו ההיטלים רק לאחר שהיזמים יחזירו לעצמם את השקעתם בתוספת "תשואה נאותה".

מסלול מיוחד מטפל ב"מאגרים" ש"כבר החלו בהפקה מסחרית לפני תחילת פעילות הוועדה", כשהכוונה היא למאגר מארי-B שישלם, על פי המלצות הוועדה, מס מופחת עד לסוף 2015 בשיעור של מחצית מגובה המס שהיה עתיד להיות מושת עליו בפועל.

ד"ר ששינסקי סבור כי חלקה של המדינה, עד כה שליש מרווחי החברות, היה נמוך מהמקובל בעולם כולו בכלל, ובמדינות ה-OECD בפרט. "כעת אנחנו נמצאים באותו מגרש כמדינות ה-OECD", אמר.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}