כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

תרומת איברים? "אני נלחמתי על זה" • להאזנה

משפחת הספורטאי אבי כהן ז"ל סירבה לתרום את איבריו • הרב משה רביץ סיפר לרזי ברקאי על תרומת הכליה לאביו - ורעיית הספורטאי מודה: "הרבנים לא הפעילו עליי לחץ"

אבא ובן. הרב אברהם ומשה רביץ. צילום ארכיון: האלבום המשפחתי
אבא ובן. הרב אברהם ומשה רביץ. צילום ארכיון: האלבום המשפחתי



סוגיית תרומת האיברים, ממשיכה להסעיר את התקשורת הישראלית, בעקבות מותו של הספורטאי הישראלי אבי כהן, אשר משפחתו סירבה לתרום את איבריו, לאחר שנקבע מוות מוחי.

הבוקר (ב') הקדיש רזי ברקאי בתוכניתו 'מה בוער', דקות ארוכות לנושא, והעלה לשידור את הרב משה רביץ, בנו של ח"כ הרב אברהם רביץ.

לפני כעשור, נערכה הגרלה בין הבנים לבית משפחת רביץ שהזכיה הגדולה בסיומה הייתה הזכות לתרום כליה לאבא, ששכב בבית החולים כשהוא זקוק לכליה באופן בהול. הזוכה הגדול, היה בנו הרב משה, שעט על המציאה ותרם כליה אחת לטובת אביו.

"כל אחד רצה וכולנו רצינו. ההגרלה הייתה אחרי שלא הייתה ברירה, התווכחנו בינינו והטיעונים של כל אחד היו כ"כ משכנעים, אז היינו צריכים לעשות הגרלה".

ברקאי הפנה אצבע מאשימה כלפי הציבור החרדי בטענה כי הם סרבנים. בתגובה אמר הרב רביץ: "אנחנו לא קהילה של סרבנים. שלושה בניינים ממני גר יהודי שיש לו ארגון בשם "מתנת חיים". הוא מפרסם אחת לכמה שבועות בעיתונות ואפילו נראה לי החרדית שדרוש תורם כליה מסוג כזה ומסוג כזה. ואנשים פונים אליו חזרה.

"מי שסרבנים זאת מערכת הבריאות שיש בה מין וועדה שחוששת שמא הדברים נעשים בצורה של סחר באיברים, ומקשים בצורה לא רגילה על תורמים ועל אנשים שנזקקים לתרומות. היא זאת שאחראית על כמה מקרים של אנשים שלא הגיעו עד לכדי התרומה.

במהלך הדיון דיברו השניים על הויכוח הידוע בדבר המוות.

"הקהילה היא לא סרבנית, היא תורמת. אנחנו לא רוצים שאדם שהוא לא מת ייקחו ממנו איברים. אדם שמת לו הרצון לאכול, לשתות , ועוד כמה דברים, אבל הוא עדיין חי אז אפשר לקחת ממנו את האיברים?!".

עוד טען רביץ לקראת סיום: "הרבה מקרים שלא לוקחים מאדם מת, כי לפעמים אין למערכת הרפואה את אמביציה לקחת את האיברים אותם ההלכה הכי מחמירה הייתה מרשה לקחת.

"אז לא הכול הדתיים אשמים", חתם את דבריו.

לסיום דבריו, החמיא רזי להרב רביץ ואמר לו: "אני יכול לתת לך מחמאה?. הקול שלך מה זה מזכיר את הקול של אבא שלך...".

הרב רביץ השיב ואמר: "זאת באמת מחמאה גדולה בשבילי".

"הייתי בעולם שלי"

דורית כהן, רעייתו של הספורטי, התייחסה אף היא לביקורת על כך שסירבה לתרום את איברי בעלה, למרות שהחזיק ברשותו כרטיס אדי.

"ההחלטה היתה שלי, עם תמיכת בני המשפחה", היא הבהירה בראיון לתוכנית 'עושים צהריים' של יעל דן בגל"צ. "אם יש למישהו בעיה, אני לא מאחלת לו לעמוד במצב הזה - לתרום את האיברים של האדם הכי יקר לו בעולם".

היא נשאלה האם קיבלה את ההחלטה בעקבות לחץ מצד רבנים -והשיבה: "הרבנים לא הפעילו עלי לחץ. הייתי מנותקת מכל העניין. הייתי בעולם שלי. במאבק שלי. באמונה שלי".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}