כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

סאגת 'ביקור חולים': הנשמה לחודש נוסף

בפשרה בין הנהלת המוסד הרפואי לאוצר שנקבעה בלשכת שר הבריאות: בית החולים ימשיך לפעול במשך חודש נוסף • בשלב זה יעביר משרד הבריאות את הכסף שיאפשר להמשיך את הפעילות

הנשמה בביקור חולים. צילום: יעקב נחומי
הנשמה בביקור חולים. צילום: יעקב נחומי



בדיון חירום מיוחד שנערך בלשכת סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בהשתתפות כל הגורמים המעורבים, נידון המשבר הקשה הפוקד את בית החולים 'ביקור חולים' בירושלים, על היבטיו השונות ומורכבותו המיוחדת.

מתוך מחויבות לבריאות הציבור, החליטו סגן שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, למצוא פתרון זמני, המוגדר מראש לתקופה מוגבלת של חודש ימים, שיאפשר את המשך פעילות בית החולים במקומו.

בשלב זה יעביר משרד הבריאות כסף, שיאפשר להמשיך את פעילות בית החולים, לחודש הקרוב, בתקווה שבמהלך פרק הזמן הזה יימצא פתרון של קבע לבית החולים 'החולה', תוך דאגה להמשך עבודתם ותעסוקתם של מאות עובדיו.

עובדי בית החולים איימו להשבית כבר מיום אתמול את פעילותו, כולל שליחת החולים לבתי חולים אחרים. כבר ביום חמישי האחרון שלח ועד העובדים של בית החולים מכתב לראש הממשלה ושר הבריאות ובו ציין כי הם מתכוונים להסיר אחריות מבית החולים ביום ראשון.

בית החולים לא ייסגר

ביום שני, לפני כשבוע, במהלך ישיבת ועדת הכספים אמר יו"ר הוועדה, משה גפני: "סגירת בית החולים ביקור חולים תהיה חוסר אחריות. יהדות התורה מוכנה להקצות 30 מיליון שקל מהתקציב שלה לטובת בית החולים". הוועדה סיכמה את ישיבתה תוך קבלת החלטה, פה אחד, כי בית החולים לא ייסגר.

גם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שהשתתף בדיון, אמר כי המדינה מחויבת בהסכם של כונס הנכסים עם הבעלים של בית החולים ארקדי גיידמאק מ-2007, כי בית החולים יישאר פתוח במשך חמש שנים, מיום חתימת ההסכם.

אך באוצר התנגדו. לדברי ראש אגף התקציבים באוצר, משה בר סימנטוב, יש לפזר את העובדים בין 'הדסה' ו'שערי צדק', ו"לא ניתן להעביר תקציבים לבתי חולים".

בסיום הדיון שוחחנו עם יו"ר הנהלת בית החולים, ד"ר יורם בלשר, שטען בפנינו כי ההצעות של האוצר הן "לוקשים". לדבריו, "בתי החולים 'הדסה' ו'שערי צדק' לא מסוגלים לקלוט את החולים, ומדובר בדיבורים בעלמא". הוא שב והזכיר את תקופת הפיגועים בירושלים, עת קלט בית החולים עשרות חולים.

העמותה מתעשרת על חשבונו

בתוך כך התפרסמו אתמול דברים נוקבים ששאמר ארקדי גאידמק לאתר NRG 'מעריב'. בעוד בוועדת הכספים בחר גידמק לשמור על שתיקה, בראיון הוא חושף קלפים רבים. ארקדי הביע הזדהות עם העובדים, להם סיפק "את כל התמיכה שיכולתי". הוא הוסיף ואמר כי "עובדי בית החולים הם עובדים נהדרים ומסורים, המשקיעים מזמנם כדי לטפל בחולים יומם ולילה".

אך בעוד הוא משבח את העובדים, לא ברר במילים קשות כלפי ראשי עמותת "ביקור חולים", שבהם תלה את האשם למצבו הקשה של בית החולים.

הוא סיפר כי לפני כשנה ביקר אצלו מנהל בית החולים במוסקבה והציג בפניו דוחות כספיים מאוזנים. "היום, לאחר כשנה, פתאום הם טוענים שלבית החולים יש גירעונות עצומים והם מאשימים אותי בזה". הוא הדגיש כי הוא בעל הנכסים בלבד, כלומר הבניינים, הקרקע והציוד הרפואי, וכי לא היה לו כל קשר לפעילות העמותה שקיבלה על עצמה להפעיל את המוסד, תוך שהוא מבטיח לה להפעילו לחמש שנים מאז הרכישה.

לדבריו, למרות שלא היה מחויב לעשות זאת, נהג לתרום לעמותה כספים רבים, כפי שהוא תורם למוסדות רבים בארץ. לטענתו, עד היום לא שולמו לו דמי שכירות עבור המבנים, בתירוץ כי העמותה אינה מאוזנת כלכלית.

"בפועל יוצא שהעמותה ממשיכה להתעשר על חשבוני מדי חודש בחודשו בסך של כ-900 אלף שקל", אמר, וסיפר שבעוד שהוא לא קיבל את דמי השכירות הופתע לגלות כי העמותה ממשיכה לגבות אותם מהדיירים המתגוררים בנכסי ביקור חולים. "בעמותה עשו זאת תוך התחזות לבעלי הנכס, גבו שכירות בשמי ושלשלו את הכספים לכיסם, והיום הם מאשימים שאני לא נותן מספיק", אמר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}