כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ניו יורק ביטלה את הפיקוח על תעודות כשרות

שערוריה: שמונת הפקחים שפיקחו על הונאת תעודות הכשרות - פוטרו בהוראת מושל מדינת ניו יורק • מהיום יוכל כל בעל עסק בניו יורק לתלות שלט "כשר"

אילוסטרציה
אילוסטרציה

החל מהיום יוכל כל בעל עסק בעסקי המזון בניו יורק לתלות שלט "כשר", גם ללא תעודת הכשר כלשהי, ומבלי לחשוש מביקור פתע של פקחי העירייה. זאת לאחר שהחל מהשנה החדשה ביטל מושל מדינת ניו יורק את המחלקה לפיקוח על הונאה בכשרות, שפעלה מטעם מדינת ניו יורק.

במחלקה הועסקו שמונה פקחים, שתפקידם היה לבדוק הונאות בכשרות של מסעדות ובתי אוכל ברחבי ניו יורק - שוק שמגלגל כמליארד דולר בשנה.

לפני כחודש קבלו עובדי מחלקת ההונאה בכשרות מכתבי פיטורין. במכתב נכתב, בין היתר, כי המחלקה נסגרה במסגרת הקיצוצים שעורך המושל לקראת השנה החדשה.

הרב מנחם גנאק, מנכ"ל OU, אומר בתגובה כי ההחלטה לבטל את אכיפת חוק ההונאה תפגע לא רק ביהודים, אלא גם באוכלוסיות אחרות הרוכשות אוכל כשר, דוגמת המוסלמים וקבוצות נוצריות שרוכשות אוכל כשר. הרב הוסיף ואמר כי אין מדובר בעניין דתי אלא בעניין של אכיפת הונאה.

עד עתה בדקו פקחי המחלקה רק את אמינות תעודת הכשרות ולא את אופייה, שכן בשל הביקוש הגובר לאוכל כשר מצד אוכלוסיות שונות בארה"ב בפרט ובניו יורק בכלל, נהגו בעלי מסעדות לתלות שלט 'כשר', ללא תעודת כשרות של גורם כשרות מוסמך.

הסנאטור כארל קרוגר, המייצג גם את ברוקלין, בו מתגורר הריכוז הגבוה ביותר של יהודים בניו יורק, כינה את ההחלטה "פוגעת ומעליבה".

ג'סיקה זייהם, דוברת המחלקה להונאה בכשרות, אמרה כי המחלקה בוטלה ומהיום לא יהיה עוד פיקוח על הונאה בכשרות.

אנדרו וואלפין פקח במחלקה להונאה בכשרות שפוטר, אמר ל'בחדרי חרדים': "התפקיד שלי כפקח היה רק לבדוק אם בעל העסק מספק אינפורמציה אמינה לגבי האוכל. תפקידי היה לבדוק את אמינותה של תעודת הכשרות, ולבדוק אם היא מזויפת, או לא. מי שזייף - קיבל קנס. בדקנו גם את תוויות הכשרות של המוצרים שמגיעים מכל רחבי העולם, וזה מנע הונאה, בעלי עסקים ידעו שבסופו של דבר הם יקבלו קנס".

הציבור החרדי אמנם אינו סומך על פקחי העירייה, אך בניו יורק מתגוררים עשרות אלפי יהודים שאינם דתיים, אך צורכים אוכל כשר בכשרות בסיסית ביותר.

הסנאטורית אן סטביסקי הצטרפה אף היא למחאה נגד ביטול המחלקה ואמרה: "מחלקת ההונאה העסיקה בסך הכל שמונה פקחים, סגירת המחלקה חוסכת לתקציב מיליון דולר, זה סכום אפסי, לעומת הבזבוזים האחרים שמתבזבזים על סעיפים אחרים. לציבור צרכני המזון הכשר מגיע פיקוח", אמרה סטביסקי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}