כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

הניצחון החברתי של ישי: אין שביתה ברשויות

נאמן להחלטה האסטרטגית החדשה של ש"ס, עשה בימים האחרונים שר הפנים מאמצים למנוע את שביתת 255 רשויות מקומיות • הבוקר הוא רשם ניצחון

מנהיג חברתי. אלי ישי
מנהיג חברתי. אלי ישי



לאחר ימים של איומים על שביתה בלא פחות מ-255 רשויות מקומיות, הצליח אתמול בלילה שר הפנים, אלי ישי, למנוע את השביתה.

לאחר 43 ימים של שביתת פרקליטים, כששר המשפטים יעקב נאמן עומד מן הצד ואינו מצליח לעשות דבר וחצי דבר כדי למנוע אותה, הפתיע אתמול ישי כשמנע את השביתה עוד בטרם החלה.

אמש, עם צאת השבת, פנה ישי אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבקשה להיפגש איתו, יחד עם שר האוצר, יובל שטיניץ, ונציגי השלטון המקומי, במאמץ של הרגע האחרון כדי למנוע את השביתה. ראש הממשלה הרים את הכפפה וקבע פגישה לאחת אחר חצות בלשכתו. "אני בטוח שהתערבותו של רוה"מ בפגישה תוביל לסיומה המהיר של השביתה לטובת חיזוק השלטון המקומי ולדרישותיהם", היה ישי אופטימי.

נזכיר כי במשך ימים ארוכים הפגינו רבים סמוך למשרדי ממשלה בירושלים, כשהם נושאים שלטים בידיהם נגד הממשלה והגזירות אותן היא מטילה על הרשויות המקומיות. הם הזכירו בעיקר את גזירות היטלי המים השונים. בהפגנות נרשמו חסימות כבישים, נישאו נאומים בגנות הקיצוץ בחינוך ואיימו להפוך את הרחובות.

הבוקר נשמע ישי מאושר על הצלחת ההימור שלו. "פניתי אמש לרה"מ שיתערב, וסברתי שיש בכוחו למנוע את השביתה תוך מן מענה לדרישות הצודקות של הרשויות. שמח שצדקתי".

אין ספק שהמנצח הגדול של סיומה של השביתה הוא אלי ישי, שהוכיח מנהיגות ודרש למימוש דרישותיהם של ראשי הרשויות, תוך שהוא ממצב את עצמו כמנהיג חברתי של תנועה חברתית.

נזכיר כי כבר בפרשת השריפה בכרמל חתמו רבים מראשי הרשויות על מתן אמון מלא בשר הפנים, וזאת בעת שהתקשורת הכללית תקפה אותו ללא רחמים. כעת הוכיח ישי כי אכן הוא מהווה עבורם את האי החברתי בתוך ים ההתנכלויות המופנה לעברם מכיוון האוצר.

התכוונו להישאר בבית

על פי התוכנית המקורית התכוונו 255 רשויות מקומיות, בכל רחבי הארץ, לפתוח הבוקר בשביתה. רק עיריות חיפה וירושלים הודיעו מראש שלא יצטרפו לשביתה.

כחלק מהשביתה התכוונו הרשויות שלא להפעיל את השירותים העירוניים, כולל אי איסוף של אשפה ואי מתן מענה טלפוני, כולל במחלקות הרווחה. גם במערכת החינוך היו צפויים שיבושים, כאשר בתי ספר תיכוניים שעובדיהם נחשבים לעובדי הרשויות היו אמורים לסגור את שעריהן, וכן הסייעות המזכירות השרתים והמאבטחים בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובגני הילדים, התכוונו להישאר בבית.

הרקע לשביתה: קיצוץ בתקציבי החינוך והשירות לתושב ובעיקר: התייקרות מחירי המים. לדברי ראשי הרשויות עמדו, בשנת 2002, תקציבי החובה בשלטון המקומי על 3.4 מיליארד שקל, וכיום, במקום שיעלו ל-4.2 מיליארד שקל הם עומדים על 2.4 מיליארד שקל בלבד.

כזכור, בשבוע שעבר תקפו ראשי הרשויות באופן חריף את רשות המים ואת הממשלה בנושא מחירי המים שהתייקרו פי 3 וטענו כי המדינה משקיעה בתאגידים מנופחים, במשכורות ובלשכות של פקידים בתחום המים במקום לדאוג לחינוך, לרווחה ולסיבסוד של מוצרי בסיס.

כאמור, בפגישה הלילית הצליחו הצדדים למנוע את השביתה, ואת הסבל לתושב שהיא הייתה גורמת. בפגישה השתתפו גם יו"ר השלטון המקומי שלמה בוחבוט, וראש עיריית תל אביב, רון חולדאי.

קרא לעשות כל מאמץ

לקראת הפגישה רמז שר הרווחה, יצחק הרצוג, כי דעתו אינה נוחה מהתנהגות שר המשפטים בנוגע לשביתת הפרקליטים, וכי היה מצפה כי עם הרשויות ינהג שר הפנים בדרך שונה. "התרבות הקיימת בישראל לפיה מתעלמים מאיומי שביתה היא טעות. אני קורא לראש הממשלה ולשר האוצר לעשות עוד הערב, כל מאמץ, ולמנוע את השביתה הצפויה מחר. כדאי שיתעשתו מהר, ילמדו הלקח משביתת הפרקליטים ויביאו לפתרון המשבר מבעוד מועד".

שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי, הסביר את טענותיו: "שר האוצר כבול על ידי יועצים המנתקים אותו מהשטח. תמו הימים בהם ראשי הערים באו לבקש תקציבי איזון כמו קבצנים. אנחנו דורשים את התקציבים שמגיעים לחינוך והורדת מחיר המים, והאוצר מתעקש להכניס את ידו לכיסו של האזרח. הצגנו לאוצר רשימה כתובה של תשעה נושאים כבדי משקל. השר דרש להוריד את החינוך מסדר היום, וסירב להפחית את מחיר המים לאזרחים. אזרחי ישראל צריכים להיות מודאגים".

בסיומה של הפגישה הושג הסכם ולפיו יוגדל תקציב האיזון לרשויות המקומיות לשנים 2010 ו-2011 וכן תוקם ועדת בדיקה מיוחדת, אשר אמורה להגיש בתוך 45 ימים המלצות לשיפור היחסים בין הרשויות המקומיות לתאגידי המים.

הבוקר, בפתח ישיבת הממשלה, הטיח ישי בפני הממשלה כי "התייקרות תעריפי המים עלולה להביא לסוף הממשלה". לדבריו, "אי אפשר להשלים עם עלייה של מאות אחוזים במחירים", ו"המים חייבים להיות מסובסדים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}