י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

נהגים צעירים מעורבים בכ-24% מהתאונות הקטלניות

על-פי נתוני 'אור ירוק': 496 נהגים צעירים, בגילאי 15-24, נהרגו בעשור האחרון • מנכ"ל אור ירוק: "בשל גילם, נהגים צעירים נוטים לביטחון מופרז"

נהגים צעירים מעורבים בכ-24% מהתאונות הקטלניות



בעשור האחרון נהרגו 496 נהגים צעירים. בנוסף, נהגים צעירים מעורבים מידי שנה בכ-24% מהתאונות הקטלניות. על פי נתוני משטרת ישראל, עמד שיעור מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות קטלניות שעות הלילה בסופי שבוע על 18%.

"רישיון הנהיגה מתקבל אצל הצעירים ככרטיס כניסה לעולם המבוגרים ומלווה בהתרגשות, התלהבות, בתחושה של עצמאות ובדיקת גבולות הפיקוח של ההורים" אומר שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק. "בשל גילם, נהגים צעירים נוטים לביטחון מופרז על הכביש ולבצע התנהגויות מסוכנות. לכן, למרות שנהגים צעירים מהווים כ- 15% בלבד ממצבת הנהגים, הם מעורבים בתאונות קטלניות כה רבות".

"נהגים צעירים מעריכים עצמם כמיומנים ואת סיכוייהם להיות מעורבים בתאונות דרכים כנמוכים. אבל בניגוד לתפיסתם העצמית, מבחינה בטיחותית הם אינם מנוסים במשימת הנהיגה ואינם מפותחים מספיק כדי להתמודד עם מגוון הסכנות בדרך. מחקרים מראים שגם כאשר הצעירים מודעים לסיכונים השונים, הם לא בהכרח מתחשבים בהם כאשר הם מחליטים לנהוג באופן מסוכן".

קווי לילה. הפתרון האידיאליצילום: קווי לילה. הפתרון האידיאלי
קווי לילה. הפתרון האידיאלי


מה ניתן לעשות?

• מל"נים (מרכזי לימוד נהיגה) – בישראל הושלם רק לאחרונה תהליך החקיקה ליישום רפורמה ברישוי נהגים חדשים. הרפורמה טומנת בחובה שתי בעיות: האחת, נהגים צעירים יוכלו לנהוג ללא ליווי החל מגיל 17, בניגוד להמלצה החד משמעית של הוועדה שהמליצה על הרפורמה לפיה יורשו נהגים לנהוג עצמאית מגיל 17 ושלושה חודשים. השנייה, היא העובדה כי אין קביעה של מינימום 28 שיעורי נהיגה, אלא של 22 שיעורים בלבד. על פי החוק החדש, יוסדרו לימודי התיאוריה במרכזי לימוד ייעודיים, תקופת הליווי תגדל משלושה חודשים לחצי שנה, יחויב ליווי של מינימום שעות ועוד. צמצום החשיפה של הצעירים לנהיגה מסוכנת כבר בתחילת דרכם כנהגים, באמצעות הכשרה מתאימה, יסייע להם לצבור את הניסיון החיוני לנהיגה בטוחה.

• קופסא ירוקה – הורים רבים לנהגים צעירים מודאגים מאוד כאשר הילד, נהג צעיר וחסר ניסיון נהיגה, לוקח את מפתחות הרכב. הקופסא הירוקה יכולה לתת מענה לבעיה זו. מדובר במכשיר המשמש כמעין 'עוזר נהג אלקטרוני' הנמצא ברכב ונותן לנהג משוב על נהיגתו בזמן אמת וכן מתעד את הנהיגה, בדגש על בלימות פתע, פניות חדות, סטייה ממסלול הנהיגה או נהיגה מהירה ומסוכנת. לכן, הקופסא הירוקה היא כלי ללימוד עצמי, המשמש את המשפחה לתיעוד ומתן משוב לצורך לימוד ותיקון הרגלי נהיגה, ללא שייכות למשטרה או לכל גורם ממסדי אחר, שיכול לעשות שימוש בנתונים.

• קווי לילה – קווי תחבורה ציבורית הפועלים עד השעות הקטנות של הלילה ב-33 ערים ברחבי הארץ. מדובר בפרויקט מציל חיים, המאפשר לצעירים לצאת לבלות בלילה עד השעות המאוחרות ואף לשתות אלכוהול מבלי הצורך לנהוג לאחר מכן הביתה.

• רישיון נהיגה מדורג (GDL) – תהליך שבו הנהג הצעיר מקבל רישיון נהיגה עם מגבלות במטרה לספק לו ניסיון נהיגה ושפחות יסכן את עצמו ואת האחרים. ככל שמיומנויות הנהיגה משתפרות, הנהגים הצעירים יכולים באופן הדרגתי לצבור ניסיון במצבים יותר מסוכנים. התהליך גם מנסה להגביר את המוטיבציה לנהוג באופן בטיחותי על ידי הסרת המגבלות רק אם הנהג הצעיר לא ביצע אף עבירה ו/או לא היה מעורב באף תאונה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}