ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

"צוויי דינים": כך נפתח 'זמן קיץ' בישיבות של שושלת בריסק

זמן מה לאחר ש'זמן קיץ' נפתח בעולם הישיבות, נפתחה גם עונת הלימודים בישיבות נוסח בריסק, בסימן של התרחבות מהירה. 'בחדרי חרדים' מגיש פרויקט מיוחד: כמה ישיבות הן מונות, מה לומדים בהן, ומדוע מרבית התלמידים מארצות הברית?

ראשי ישיבות בריסק. צילומים: שוקי לרר ושמואל דריי
ראשי ישיבות בריסק. צילומים: שוקי לרר ושמואל דריי



הצצה לבריסק: לפי מנהג ישיבות בריסק, השיעור הראשון נמסר כשבוע לאחר תחילת הזמן, ובישיבות סיימו במהלך השבוע את ההכנות לתחילת עונת השיעורים.

לרגל תחילת ה'זמן', 'בחדרי חרדים' מגיש הצצה לישיבות בריסק, כמה הן מונות? כמה בחורים התקבלו לזמן הקיץ ואיזו מסכת לומדים.

למעשה, קרוב לשבע מאות בחורים חדשים נוספו בזמן קיץ לישיבות בריסק. לצד הישיבות הוותיקות קמו בשנים האחרונות ישיבות לוויין במתכונת בריסק וגם בהן לומדים את סדר קדשים.

שלושת הישיבות המרכזיות בבית בריסק הן: ישיבת הגאון רבי אברהם יהושע הלוי סולובייצ'יק, בה לומדים בזמן הזה מסכת תמורה, בישיבה התקבלו הזמן הזה מספר חסר תקדים של קרוב לארבע מאות תלמידים.

הבאה היא ישיבת בריסק בראשות הגאון רבי משולם דוד הלוי סולובייצ'יק, בה לומדים מסכת זבחים. בישיבה התקבלו שלושים בחורים חדשים. הבאה היא ישיבת בריסק שבראשות הגאון רבי יצחק זאב הלוי סולובייצ'יק, בנו של הגאון רבי מאיר סולובייצ'יק זצ"ל. תחת הנהגת בנו הגרי"ז תופסת הישיבה תאוצה חזקה. בישיבה לומדים מסכת נזיר, ובפעם הראשונה מאז פטירת אביו קיבל הגרי"ז כעשרים וחמש בחורים חדשים לישיבה.

בישיבה שנמצאת במשכנה החדש ברחוב רבי יצחק נפחא, קיימו סינון קפדני ובירור פרטני אודות הבחורים הבאים בשערי הישיבה.

עם זאת, ישיבות בריסק אינן פופולריות בקרב בני ישיבות בישראל, ומרבית התלמידים הם מארצות הברית. אחת הסיבות לתופעה הזו היא משום שחלק גדול מראשי הישיבות בארצות הברית הם בני ישיבת בריסק. לעומת זאת בישראל, שיטת בריסק אינה נחשבת כחלק מה'מיננסטרים' של עולם הישיבות.

הרב משולם דוד הלוי במים שלנו. צילום: שוקי לררצילום: הרב משולם דוד הלוי במים שלנו. צילום: שוקי לרר
הרב משולם דוד הלוי במים שלנו. צילום: שוקי לרר




לצד שלושת הישיבות המרכזיות, קיימות ישיבות לויין בדרך בית בריסק. הנודעת שבהן היא ישיבתו של הגאון רבי צבי קפלן - חתנו של הגרי"מ פיינשטיין זצ"ל. הישיבה ידועה במשטר הקפדני המתקיים בה. לזמן הקרוב יתווספו כעשרים וחמש בחורים. המסכת הנלמדת, היא מסכת בכורות.

ישיבה נוספת שתפסה תאוצה בשנים האחרונות ,היא ישיבה הנודעת בשם 'משב"ח' בראשות הגאון רבי משה סולובייצ'יק - אחיינו של הגרא"י, בנו של אחי הגאון רבי חיים סולובייצ'יק. שיעוריו של ראש הישיבה מבוססים על שיעוריהם של דודו הגרא"י, ואביו הגר"ח. בזמן הזה נתווספו כעשרים בחורים חדשים לישיבה.

הגאון רבי משולם דוד סולובייצ'יק זקן ראשי ישיבות בריסק ובנו של מרן הרב מבריסק, מסר את השיעור הראשון בישיבה ביום חמישי, ביום רביעי מסר ראש ישיבת בריסק הגאון רבי יצחק זאב הלוי סולובייצ'יק, וביום שלישי החל הגאון רבי אברהם יהושע הלוי סולובייצ'יק את סדרת השיעורים לזמן הקיץ.
סולובייצ'יק ישיבות בריסק זמן קיץ קדשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}