ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

הניסיון כמתנה / הרב אשר זורייבין

ילד עם מוגבלות הוא ניסיון קשה. אך כמו בכל ניסיון, יחד עם המכה מתגלים האוצרות-כוחות מיוחדים

הרב אשר זורייבין
הרב אשר זורייבין

בפרשת מצורע כתוב "כי תבואו אל ארץ כנען... ונתתי את נגע הצרעת בבית ארץ אחוזתכם"
שואלים המפרשים: וכי צרעת הבית היא מתנה? כיצד ניתן לומר "ונתתי"?

אמר רבי חייא: "וכי בשורה היא להם שהנגעים באים עליהם (אלא) אמר רבי שמעון בר יוחאי: כיון ששמעו כנענים שישראל באים עליהם (לרשת הארץ) עמדו והטמינו ממונם בבתים ובשדות. אמר הקב"ה: אני הבטחתי לאבותיכם, שאני מכניס את בניהם לארץ מלאה כל טוב. שנאמר: 'ובתים מלאים כל טוב'. מה היה הקב"ה עושה? מגרה נגעים בביתו והוא סותרו (היהודי מחריב את ביתו) ומצא בו אוצר" (מדרש רבה). לעיתים, הנסיון הוא בעצם סוג של מתנה.

מובא במדרש: "'ויהי אחר הדברים האלו והאלוקים ניסה את אברהם'. ובתהילים: 'נתת ליראיך נס להתנוסס... ניסיון אחר ניסיון בשביל לגדלן בעולם כנס של ספינה" (בראשית רבה).
עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם. לשם מה מביא הקב"ה ניסיונות על האדם? הלא הקב"ה יודע מהי דרגתו הרוחנית, ואינו זקוק לניסיונות?! אלא מטרת הניסיונות היא לגלות לעולם את הכוחות הטמונים באדם.

המדרש מצביע על כך שהמילה 'ניסה' מקורה באותו שורש של המילה נס-דגל. כמו שהדגל מתנוסס מעל ומזהה את הצבא או הספינה, כך המבחן מעלה ומגלה את הפוטנציאל הקיים באדם שנבחן. המבחן או הניסיון בודקים תמיד את קצה גבול יכולתו של האדם, את הגבול העליון. וכשאדם עומד בניסיון הוא בעצם מממש את הפוטנציאל שלו.

לפי זה ניתן גם להבין מה שאמרו חז"ל שאין הקב"ה מביא על האדם ניסיון שאינו יכול לעמוד בו. הקב"ה מכה במי שיש בו כוחות המסוגלים להתמודד עם המכה, גם אם הם חבויים, שנאמר: 'ה' צדיק יבחן'. אמר רב יונה: "הפשתן הזה, כל זמן שאתה כותש עליו משתבח. אימתי? כשהוא יפה. אבל כשהוא רע אתה כותש עליו, והוא מתפקע. כך אין הקב"ה מנסה אלא לצדיקים". כשם שהכתישה משבחת את הפשתן, כך הניסיון משבח את המתנסה ומעצים אותו. העמידה בניסיון מצמיחה ומגלה באדם כוחות חדשים.

***

ילד עם מוגבלות הוא ניסיון קשה. לילד עצמו ולמשפחתו. אך כמו בכל ניסיון, יחד עם המכה מתגלים האוצרות-כוחות מיוחדים שלא היו באים לידי ביטוי לולא המכה.

בעבודתנו אנו עדים לא פעם לכוחות המיוחדים של הילדים הללו, כוחות שבד"כ אינם מצויים בגיל כה צעיר; כוח רצון, התמדה ונחישות בלתי רגילים. בגן מש"י ישנם ילדים בגילאי 5-6 שהדרך היחידה שלהם לתקשר עם הסביבה היא באמצעות מחשב. כדי לתפעל את המחשב הם נעזרים בתוכנה הקולטת את מצמוץ העין ומתרגמת אותו למלל. על מנת לרכוש מיומנות בתוכנה זו, נדרשת מהילדים השקעה רבה, שעות על גבי שעות של אימון אינטנסיבי ומאמץ רב. אף על פי כן הם עומדים במשימה בגאון. בכל פעם זה מעורר השתאות והתפעלות מחדש.

התפקיד שלנו במש"י הוא לגלות את אותם כוחות חבויים, ולהוציא אותם אל הפועל. לזהות את הצדדים החזקים של כל ילד וילד, שלעיתים מסתתרים תחת מעטה המוגבלות, ולסייע לו למצות את הפוטנציאל העצום הגלום בו.

שבת שלום
* הכותב משמש כמנכ"ל מש"י (מרכז שיקום ילדים) המטפל ומסייע לילדים עם נכויות פיזיות ומעניק להם את מכלול הכלים הנדרשים להם לצורך קידומם ושילובם בקהילה.

הרב אשר זורייבין פרשת השבוע משי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד