כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

נתניהו נכנע ללחץ: חוק הדיור תמורת חוק הגיור

הלחץ שהפעילו המפלגות החרדיות ביממה האחרונה על ביבי עשה את שלו • הכניעה: הבטחה שהקואליציה תתמוך בחוק הדיור • ולמי הקרדיטים? חכו למלחמת היומונים

ביבי במליאת הכנסת.  צילום: פלאש90
ביבי במליאת הכנסת. צילום: פלאש90



שעות אחדות קודם אישור תקציב המדינה לשנת 2011-2012, והישג קל מסתמן לטובת המפלגות החרדיות. כפי שהדברים ניראים כעת, הן תבלענה את הצפרדע של חוק הגיור הצבאי, אך בתמורה, יקבלו על מגש של כסף את חוק הדיור של ח"כ יצחק ועקנין מש"ס.

על פי חוק הדיור המוצע (הצע"ח הלוואות לדיור פ 2542), משרד השיכון יסבסד לכל זוג צעיר, הרוכש דירה ראשונה, 800 שקל בחודש, באזור עדיפות א', ו-475 שקל לחודש, באזור עדיפות ב', ל-20 שנה. בכל חודש המשרד ישלם 800 שקל במקום הזוג הצעיר, שיקנה דירה בפריפריה.

"זה לא מעמיס על תקציב המדינה, זה שווה ב-20 שנה למענק של 140 אלף שקל ליחידת דיור, וזו חובתה של המדינה לעזור לזוגות צעירים בתמריצים ישירים כצעד משלים להגדלת היצע הקרקעות", אמר שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, לפני כשבועיים, במהלך תדריך לעיתונאים.

עוד בנושא:
חוק הגיור הצבאי עבר לוועדת החוקה • משבר קואליציוני?
חשש בליכוד: החרדיות לא יצביעו בעד התקציב

איך הצליחו המפלגות החרדיות להשיג את ההישג הנכסף?

ובכן, כבר בשעות הצהרים נכנסו שני חברי הכנסת של 'דגל התורה', משה גפני ואורי מקלב, אל ביתו של הגרי"ש אלישיב, כדי לשמוע כיצד עליהם להצביע בהצבעה על תקציב המדינה. תשובה ברורה, כך נראה, הם לא קיבלו, אבל כיוון פעולה בהחלט כן.

גם בעבר נהג הגרי"ש לתת הוראות ברורות רק ברגע האחרון, ועל פי תמונת המצב המעודכנת ביותר, ואין כל סיבה להחליט כבר היום, כשאפשר לעשות זאת מחר. ובכל זאת רצו חברי הכנסת לשמוע האם מדובר בדרישה נחרצת לקום ולפרוש, או שמא ניתן לנהל עוד סיבוב של משא ומתן.

למרות העובדה ששני הח"כים שמרו את הקלפים צמוד לחזה, ולא שיחררו מילה, תוך שהם מקפידים לשמור על רף המתח הגבוה בו שרוי ראש הממשלה, בנימין נתניהו - לא קשה היה לקרוא את המפה.

הוראה על פרישה מיידית בשל חוק הגיור הצבאי, הם לא קיבלו, גם לא דברים ברורים בדבר דרכי הפעולה. אבל הנחיה כללית של לעשות כל מה שאפשר ולנהל משא ומתן עד הרגע האחרון ולהביא הישגים - בהחלט כן.

כחלק ממו"מ זה הם שחררו רמז קל ולפיו תיתכן תמיכתם בהסתיגויות הנלוות לאישור התקציב, מה שאמור לעלות לקופת המדינה מיליוני שקלים.

דווקא ש"ס לא עלתה על בריקדות. הבוקר, לאחר תפילת שחרית, קיבלו השרים הוראה ברורה לפיה לא פורשים על נושא הגיור. "רק זה חסר לש"ס, בחירות על רקע חוק הגיור. זו תהיה מערכת בחירות בהחלט גרועה עבורה", אומר הערב אחד מיודעי הדבר במפלגה.

ש"ס מתכוונת בתקופה הקרובה להוריד הילוך בכל הנוגע לפעילות סביב חוקים דתיים, ולהגביר תאוצה בנושא החברתי. את עשיית השרירים בנושא חוק הגיור הצבאי, היא משאירה למפלגת האחות - 'יהדות התורה'.

ישיבת סיעה בש"ס. צילום: יעקב נחומיצילום: ישיבת סיעה בש"ס. צילום: יעקב נחומי
ישיבת סיעה בש"ס. צילום: יעקב נחומי


מנגנים בכמה חלילים

אלא שלמרבה צערו של נתניהו, בניגוד לש"ס, שם פועלים כל עשרת הח"כים (חיים אמסלם אינו נחשב כיום לחלק מבשרה של ש"ס) בקול אחד, ועל פי הוראות נשיא מועצת החכמים, הגר"ע יוסף, ביהדות התורה מנגנים החברים בכמה חלילים. ולך תרגיע כל חליל וחליל.

לא הרי ההוראות שמקבל סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, כהרי ההוראות שמקבלים גפני ומקלב. ולך תדע מה יחלטו ועם מי יתייעצו מאיר פרוש והרב מנחם אליעזר מוזס.

וכך, הערב, בתוך הלו"ז הצפוף של ערב אישור התקציב, נאלץ נתניהו לפנות לעצמו פנאי כדי להיפגש עם סגן שר הבריאות שלו, לפגישה ארוכה ומקיפה. מה לא עושים כדי לרצות כל ח"כ, שברשותו אצבע וקול לתמיכה בתקציב.

במהלך הפגישה שוחחו השניים לא רק על חוק הגיור. ליצמן דרש את עזרת נתניהו בפתרון בעיית 'ביקור חולים', העלה את מצוקת הדיור, ושב אל הנושא המרכזי: הפרת הבטחותיך בנושא חוק הגיור הצבאי הן הפרת ההסכם הקואליציוני.

למרות הידיעה המקננת בליבם של בכירי הליכוד כי החרדים לא כל-כך מהר נוטשים כסאות והולכים הביתה, קשה להשתחרר מהלחץ הכבד שיכביד עד לרגע האחרון, רגע אישור התקציב. ביהדות התורה ימשיכו לנהל 'פגישות פרטיות' ולשמור את החלטתם בסוד, הכול כדי לשמר את מד המתח בשיאו.

ברגעים כאלו לא קשה להבין את ניר חפץ, ראש מערך ההסברה הלאומי ויועץ התקשורת של ראש הממשלה, שפרש מתפקידו. למרות הודעותיו שפרישתו נעשתה ברוח טובה ובשל תפקיד חלופי שהוצע לו, קשה להתעלם מהלחץ הכבד הבכרוך בעבודה בלשכת ראש הממשלה. רק המחשבה על לנהל את 16 חברי הכנסת החרדים, שכל אחד מהם הוא כמעט סיעה בפני עצמה - סיעת אמסלם, סיעת ג"ל המאוחדת ול' המבודדת - יכול לייאש כל אדם.

כאמור, הלחץ עשה את שלו ונתניהו החליט על מחווה מרשימה: חוק הדיור.

עכשיו צפו לרשימת הקרדיטים. תסמכו על כל אחד מהיומונים שינכס את ההישג ל'שר' שלו, לטקטיקה שנקט, ולטריקים שהפעיל. המלל יהיה כמעט אותו מלל, רק השמות ישתנו.

המנצח הגדול הוא שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שבהחלט יזכה לתנופה קלה בנושא הדיור, איתו הוא תקוע כבר שנתיים ימים. המנצחת היותר גדולה היא תנועת ש"ס כולה, ששבה לככב בנושאים חברתיים והחזירה סוף-סוף עטרה ליושנה.

אך אין ספק שלהישג שותפים רבים, מקרב שתי המפלגות, שהפעם, לשם שינוי, שינסו מותניים ופעלו כאחד.

המפסיד הגדול? מי שהתנגד לחוק הגיור הצבאי.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}