ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024

"לא הבנתי כמה זה גדול": טראמפ מסכם שלושה חודשים ראשונים לכהונתו

בראיון לסוכנות אי־פי הצהיר טראמפ כי לא ידע הרבה על נאט"ו כשאמר שעבר זמנה וחזר שוב על גודל ניצחונו בבחירות. הוא קפץ באקראיות מנושא לנושא והתעקש להסיט את השיחה להתנגחות בתקשורת: "הם אנשים מאוד טיפשים"

דונלד טראמפ (רויטרס)
דונלד טראמפ (רויטרס)



נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התראיין בתחילת השבוע לסוכנות הידיעות אי־פי לקראת ציון מאה הימים מאז כניסתו לבית הלבן. נקודת הציון הזאת גררה, כצפוי, עשרות מאמרי פרשנות, ניתוחים וגם סקרים מיוחדים לרגל המאורע — אבל אף אחד מן הפרסומים הללו לא הצליח להתחרות בראיון שנתן טראמפ עצמו, שקטעים ממנו זכו למאות אלפי שיתופים ברשתות החברתיות ביממה האחרונה.

טראמפ סיפק כותרות במהלך הראיון, אבל מי שבחר להתמקד באמירות ה"חדשותיות" שלו פיספס את הסיפור האמיתי. סוכנות הידיעות העלתה לאתר שלה, כנהוג, את התמליל המלא של הראיון שקיימה הכתבת ג'ולי פייס עם הנשיא. עיון בתמליל מלמד הרבה יותר מאשר התמקדות באמירה כזו או אחרת שנבחרה מתוכו בחכת דייגים והפכה לכותרת.

טראמפ חשף במהלך השיחה את מחשבותיו על מצב הנשיאות שלו בתום מאה הימים הראשונים, ניתח את יחסיו עם התקשורת, הסביר מדוע חזר בו מהבטחת הבחירות לנהוג ביד קשה כלפי סין, וחזר פעם אחר פעם על גודל ההישג, לדבריו, שהשיג עם ניצחונו בבחירות לנשיאות. הדבר הבולט בראיון מעבר לתשובות עצמן, הוא הקשב הקצר של הנשיא, שמתעקש לקפוץ מנושא לנושא ללא הפוגה, ובשלב מסוים משתעמם כל כך מהדיון על סין וצפון קוריאה, שהוא מוצא הפוגה בהצעת שתייה קלה למראיינת.

"דברים משתנים. חייבת להיות גמישות. בואי אתן לך דוגמא", אומר טראמפ, "הנשיא שי (נשיא סין - א"ת), יש לנו, כאילו, מערכת יחסים באמת מעולה. אז בשבילי, לקרוא לו מניפולטור, ואז לומר, 'דרך אגב, אני רוצה שתפתור את בעיית צפון קוריאה', זה לא עובד. אז אתה חייב שתהיה לך מידה מסוימת של גמישות, דבר ראשון. דבר שני, מהרגע שנכנסתי לתפקיד ועד עכשיו, את יודעת, זה משהו מאד מדויק. לא הכללות. את רוצה לשתות קולה או משהו?"

הכתבת משיבה בסירוב מנומס, וטראמפ חוזר להסבר - "אבל הנשיא שי, מהרגע שנכנסתי לתפקיד, הוא לא, הם לא ביצעו מניפולציות מטבע, כי יש מידה מסוימת של כבוד כי הם יודעים שאני אעשה משהו, או משהו כזה". אחרי שהבהיר את הנקודה הזו, טראמפ מסיט את הדיון לנושא שזכה להכי הרבה התייחסות מצדו במהלך הראיון: התקשורת. "והתקשורת, חלק מהם מבינים את זה, צריך להגיד ביושר. אבל את יודעת, חלקם או שלא מבינים את זה, שבמקרה הזה הם אנשים מאוד טיפשים, או שהם פשוט לא רוצים לומר את זה". כמעט מאה ימים לאחר כניסתו לבית הלבן, טראמפ עדיין לא השאיר מאחוריו את מערכת הבחירות, את היחס הלא הוגן שקיבל לדעתו מהתקשורת במהלכה, ואת האופן בו גבר על כל התחזיות והסקרים בדרכו לניצחון.

אחרי המתקפה על התקשורת, טראמפ מצהיר מהו בעיניו ההישג הגדול ביותר שלו במאה הימים הראשונים בתפקיד: מינוי השופט השמרן ניל גורסוץ' לבית המשפט העליון. "זה הדבר הכי גדול שעשיתי", אומר טראמפ, רגע לפני שהוא סותר את עצמו. "קודם כל, אני חושב שהוא אדם נהדר. אני חושב שהוא יהיה שופט נהדר בבית המשפט העליון. תמיד אמרו לי שזה הדבר הכי גדול. אבל אם את שואלת אותי, הדבר הכי גדול זה ביטחון".

"הצבא שלנו", ממשיך טראמפ ואומר, "כל כך גאים. הם לא היו גאים בכלל. הם היו הולכים עם הראש למטה. עכשיו הם הולכים עם הראש למעלה. אני בונה מחדש את הצבא. יש לנו אנשים נהדרים, יש לנו דברים נהדרים שקורים, יש לנו גבולות אדירים".

לצד הרהב וההתפארות העצמית, עם זאת, טראמפ מודה במהלך הראיון גם בכמה דברים שהפתיעו אותו בשלושת החודשים שחלפו מאז כניסתו לבית הלבן. "אחד הדברים שאני אומר לאנשים, אף פעם לא הבנתי עד כמה זה גדול. הכל כל כך, כאילו, את יודעת, ההוראות הן כל כך מסיביות. דבר ראשון, יש אחריות אדירה. לדוגמא, כשהגיע הזמן לשגר את 59 טילי הטומהוק בסוריה, אמרתי לעצמי — 'אתה יודע, זה יותר מכאילו 79 טילים (השגיאה במקור). יש פה מוות שמעורב', כי אנשים היו יכולים למות".

טראמפ התייחס בראיון גם לפניית הפרסה החדה שביצע בנושא הברית הצפון־אטלנטית, נאט"ו. במהלך מערכת הבחירות הוא השמיץ את הברית הצבאית החשובה, כינה לה "מיותרת" והשתעשע בראיון לפרוש ממנה. לפני שבועיים, בשינוי חד, טראמפ שיבח את נאט"ו במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכ"ל האירגון, ואמר כי הוא חוזר בו מאמירותיו בתקופת הבחירות.

"היה להם ציטוט שלי שעבר זמנה של נאט"ו. אבל הם לא אמרו למה עבר זמנה. הייתי אצל וולף בליצר (מגיש בכיר ברשת CNN)...הפעם הראשונה שאי פעם שאלו אותי על נאט"ו, כי אני לא הייתי בממשל. אנשים לא באים ושואלים אותי על נאט"ו אם אני בונה מגדל במנהטן, נכון? אז הם שאלו אותי, וולף, שאל אותי על נאט"ו, ואמרתי שני דברים. עבר זמנה של נאט"ו - בלי לדעת הרבה על נאט"ו, עכשיו אני יודע המון על נאט"ו - עבר זמנה של נאט"ו, 'והסיבה שעבר זמנה היא אתם לא מתמקדים בטרור'. את יודעת, בזמנו כשהקימו את נאט"ו, לא היה דבר כזה, טרור".

לאורך הראיון, טראמפ נהנה לנדוד פעם אחר פעם מהשאלות של פייס אל הנושא האהוב עליו ביותר, מלבד התקשורת: הדגשת גודל הניצחון שהשיג בבחירות לנשיאות בנובמבר 2016. הוא בנה גשרים רטוריים לא ברורים בין השאלות לבין הנושא הזה, ומצליח איכשהו לחבר הכל לתשובה אחת.

למשל, במהלך הדיאלוג נשאל טראמפ על החומה בגבול מקסיקו שהבטיח להקים. "אני לא יודע עדיין", אמר טראמפ, "אנשים רוצים את החומה בגבול. הבייס (בסיס התמיכה, א"ת) שלי בהחלט רוצה את החומה, הבייס שלי ממש רוצה את זה — את היית בהרבה מעצרות הבחירות, אוקיי? הדבר שהם רוצים יותר מכל זה החומה...את יודעת, זה מצחיק. לדמוקרטים, יש להם יתרון גדול בשיטת האלקטורים. יתרון גדול, גדול, גדול. אני אמרתי תמיד שניצחון בספירה הכלל־ארצית יהיה הרבה יותר קל מניצחון באלקטורים. השיטה האלקטורלית שונה לגמרי בשביל רפובליקאי שרוצה לנצח, ואני אגיד לך, האנשים רוצים לראות את זה. הם רוצים לראות את החומה. הם רוצים לראות את החומה, הם רוצים לראות ביטחון".

טראמפ לא התייחס במהלך הראיון לישראל, אבל כן הזכיר את הסכם הגרעין עם איראן. גם בנושא הזה, קשה להסיק מסקנות ברורות מן הדברים לגבי כוונותיו העתידיות. פייס ניסתה להבין מדוע ממשל טראמפ הודיע בשבוע שעבר שאיראן מקיימת את הסכם הגרעין ולכן אין צורך להטיל עליה סנקציות חדשות, אבל במקביל, הנשיא הודיע שאיראן מפרה את "הרוח של ההסכם".

"אמרתי שהם הפרו את רוח ההסכם. יש רוח להסכמים, והם הפרו אותה", אמר טראמפ. "במובן של מה שהם עושים בשאר המזרח התיכון?", שאלה פייס ועל כך ענה טראמפ: "במובן של מה שהם עושים בכל מקום". הנשיא הוסיף כי ייתכן שלא יישאר מחויב להסכם הגרעין.

אין כל אפשרות להסיק שורה תחתונה מהדברים של טראמפ בראיון, כמעט באף נושא. מדבר עם מרקל על הגרעין האיראני, או לא מדבר? מסכים איתה בנושא, או לא? מתכוון לקיים את ההסכם, או לפרוש ממנו? יקים את החומה על הגבול עם מקסיקו, או יפר את ההבטחה? טראמפ מתחמק ממתן תשובות ישירות, סותר את עצמו, משנה את גירסאותיו — ומשאיר את הקורא מבולבל ומותש.

כמעט מאה ימים לאחר כניסתו לבית הלבן, טראמפ עדיין לא השאיר מאחוריו את מערכת הבחירות, את היחס הלא הוגן שקיבל לדעתו מהתקשורת במהלכה, ואת האופן בו גבר על כל התחזיות והסקרים בדרכו לניצחון. יותר מכל, עם זאת, נראה שלטראמפ חשוב דבר אחד: להוכיח שהוא יותר טוב מקודמו, ברק אובמה.

בתחילת הראיון, השאלה הראשונה של פייס עוסקת בנקודת הציון של מאה הימים לנשיאות. טראמפ לא עונה לשאלה, ובמקום זאת שואל אותה - "שמעת על איה?". הוא מתכוון לאיה חיג'אזי, אזרחית אמריקאית־מצרית שהייתה במעצר במצרים במשך יותר משנתיים, ושוחררה בשבוע שעבר בתום ביקורו של שר ההגנה מאטיס בקהיר. "ביקשתי מהממשלה שם לשחרר אותה", אומר טראמפ. "את יודעת, אובמה עבד על זה במשך שלוש שנים. הוא לא השיג כלום, שום דבר, אפס".
דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}