כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

חוק הגיור הצבאי עבר לוועדת החוקה • משבר קואליציוני?

לאחר דיון סוער החליטה ועדת הכנסת: חוק הגיור הצבאי לדיון בוועדת חוקה חוק ומשפט • המפלגות החרדיות מאיימות: נצביע נגד התקציב • טונים צורמים בפגישת גפני-נתניהו

קרע? אלי ישי עם ביבי. צילום: פלאש90
קרע? אלי ישי עם ביבי. צילום: פלאש90



לאחר דיון סוער במיוחד החליטה היום (ג) ועדת הכנסת, בראשות ח"כ יריב לוין, להעביר את חוק הגיור הצבאי לדיון בוועדת חוקה חוק ומשפט, וזאת בניגוד לרצונן של המפלגות החרדיות, החוששות מהחלטות הוועדה, שבראשה עומד ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו - יוזם החוק - ואשר כבר הוכיחה את כוונתיה בעבר בכל הנוגע לנחישות להעביר את החוק ויהי-מה.

מאז שעות הלילה נעשו מאמצים רבים כדי למנוע את הצעד. אמש נפגש ח"כ משה גפני עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בניסיון של הרגע האחרון למנוע משבר קואליציוני. הפגישה נערכה באווירה 'בלתי חגיגית' בעליל, והטונים שעלו ממנה היו צורמים בעליל, ולא רק בגלל קולו הצרוד של גפני המצונן.

כפי שדיווחנו אמש, מאיימת 'יהדות התורה' שלא להצביע בעד התקציב באם יועבר החוק. במקביל, נמשכת התעקשותו של יו"ר 'ישראל ביתנו', אביגדור ליברמן, להעביר את החוק בקריאה ראשונה עוד לפני אישור התקציב. במהלך הפגישה בין גפני לנתניהו היו הטונים צורמים, והיא הסתיימה ללא כל הבנות.

גם תנועת ש"ס תימנע מלהצביע בעד התקציב באם יועבר חוק הגיור, אלא שהפעם היא מסרבת לפעול בסולו ודרשה נחרצות ממפלגת האחות, יהדות התורה, להכנס לפעולה. "לא יתכן שהחיצים יופנו רק לעברנו. זהו חוק שנוגע לכל מפלגה חרדית, באשר היא", אומרים גורמים בכירים בש"ס.

בכלל, בש"ס גיבשו בימים האחרונים אסטרטגיה לפיה יישמע קולה של המפלגה יותר בנושאים חברתיים ופחות בנושאים הנוגעים ליהדות החרדית, וזאת כדי שלא 'למשוך אש'.

11 בעד, 3 נגד

בפתח הדיון בוועדה אמר היו"ר, ח"כ יריב לוין: "מונחות היום בפנינו שתי הצעות חוק, שעוסקות בנושאים מהותיים. נכון היה, שההחלטה תתקבל בהסכמה. דחיתי את הדיון, מתוך כוונה שהרב הראשי לישראל, הרב עמר, ימצא פיתרון. לצערי, חלון ההזדמנויות לא נוצל . אני קורא לרב עמר ואומר לו, זו עת לעשות! זו עת להכריע! ויפה שעה אחת קודם. אי אפשר להמתין. כעת אין מנוס מלקדם את החקיקה בנושא. ההשלכות עלולות להיות חמורות ביותר".

כזכור, בתום ההצבעה הטרומית במליאת הכנסת, לפני כשבועיים, נשמעו דעות שונות, בנוגע לוועדה שתדון בהצעות החוק. היו ח"כים שביקשו להעביר את הדיון לוועדות הפנים, לוועדת חוקה, לוועדת חוץ וביטחון ואף לוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים.

במהלך הדיון ביקש ח"כ משה גפני לקיים התייעצות סיעתית ולדחות את ההצבעה. יו"ר הוועדה העניק לו 5 דקות להתייעצות. אולם ח"כ גפני הודיע כי הוא מוותר על פרק הזמן הקצר, אשר לדבריו לא יועיל למצוא פשרה.

כאמור, בתום הדיון בועדת הכנסת, ברוב של 11 ח"כים, מול 3 ח"כים שהתנגדו, החליטה הוועדה להעביר את הדיון לוועדת חוקה, חוק ומשפט. ח"כ שלמה מולא ביקש לקיים הצבעה חוזרת (רוויזיה) אולם ההחלטה נותרה בעינה אף לאחר ההצבעה החוזרת.

סדקים בקואליציה

אולם, כאשר צריך נתניהו לבדוק את הסיכונים הקואליציוניים העומדים מולו, הוא עדיין יכול, להערכתנו, להישאר רגוע.

הקואליציה שלו מונה, נכון להיום, 74 ח"כים. מירי רגב (ליכוד) כבר הודיעה כי לא תתמוך בהצעת התקציב, באם לא יוכנסו בה סעיפים הקשורים לנושא הדיור, נושא אותו היא מובילה זה תקופה ארוכה.

מאחר והתקציב, כידוע, לא כולל סעיפים מן הסוג הזה, ואפילו את חוק הדיור המפורסם הואילה ש"ס בטובה לגרור לעוד שלושה שבועות, הרי שיתכן מאוד שהיא תממש את איומה.

אתמול, בישיבת הסיעה הסגורה, נשמעו חילופי דברים קשים בינה לבין ראש הממשלה, שקבל על אי נאמנותה לממשלה בעוד היא מטיחה כלפיו האשמות בדבר אי דאגתו לזוגות הצעירים במדינה. גם ח"כ חיים אמסלם, שפרש מסיעת ש"ס (נכון יותר, הסיעה הקיאה אותו מתוכה) עשוי להצביע נגד החלטת מפלגתו, תהא אשר תהא ההחלטה. מה גם שהוא תומך בחוק הגיור הצבאי ואף הצביע בעדו בקריאה הטרומית.

יחד עם זאת, כרגע לא מסתמן אומץ לב של ממש מצד המפלגות החרדיות, וגם אם הן תחלטנה בסופו של יום להימנע מהצבעה הרי שלא מדובר בהצבעת נגד. מה שאומר, שעדיין נותר לנתניהו הרוב הדרוש לאישור תקציבו - וליותר מכך, הוא לא פילל.

בשעות הצהרים יסורו חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב אל ביתו של הגרי"ש אלישיב, כדי לשאול את פיו כיצד לנהוג בנושא.

הבוקר סרו אל מעונו של הגר"ע יוסף השרים אלי ישי ואריאל אטיאס ושמעו מפיו כיצד עליהם לנהוג. נכון לעכשיו, לא מסתמנת הצבעת נגד להצעת התקציב, אך בהחלט מדברים על צעדי ענישה.

כבר הבוקר, במהלך דיון בוועדת הכספים, סירב גפני בעקשנות להעביר תקציב של 4,000 ש"ח לביגוד עבור חברי הכנסת. בתקופה הקרובה הוא בהחלט מתכוון להמשיך ולהפעיל שרירים בנושאים שונים שיטרידו את הממשלה.

גם בש"ס מדברים על תוכניות מגירה של עונשים כאלו ואחרים. האם לקרוא לכל זה משבר קואליציוני? - ובכן, העבר הוכיח כי דרכם של משברים קואליציוניים שהם פורצים 'בקטן', אך מתגברים והולכים. מה שברור הוא שיציבותה של הממשלה אינה מה שהייתה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}