כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ועדת הכספים החליטה: 'ביקור חולים' לא ייסגר

ד"ר יורם בלשר ל'בחדרי חרדים': "לא מרוצה. שלא ימכרו לנו לוקשים" • יו"ר ועד הרופאים: "אנחנו בהחלט מרוצים. ועדת הכספים חרגה מסמכותה וסינדלה את האוצר בצעד חכם"

הפגייה בביקור חולים. צילום ארכיון: יעקב נחומי
הפגייה בביקור חולים. צילום ארכיון: יעקב נחומי



בתום דיון גורלי בוועדת הכספים של הכנסת בפרשת המשבר בבית החולים 'ביקור חולים' בירושלים, הוחלט: בית החולים לא ייסגר.

חברי הוועדה העניקו למשרד האוצר עוד יומיים, כדי למצוא פיתרון למשבר אליו נקלע בית החולים הירושלמי הוותיק. בדיון נוכחו גם יו"ר הוועד המנהל של בית החולים, ד"ר יורם בלשר, שהגיש בשבוע הקודם את התפטרותו, סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן ונציגי משרד האוצר.

עם תום הדיון, אמר ד"ר יורם בלשר ל'בחדרי חרדים': "אני לא מרוצה. שלא ימכרו לנו לוקשים". לעומתו אמר ד"ר אפי הלפרין, יו"ר ועד הרופאים ל'בחדרי חרדים': "אנחנו בהחלט מרוצים. ועדת הכספים חרגה מסמכותה וסינדלה את האוצר בצעד חכם".

במהלך הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי דיבר בנושא עם ראש הממשלה וגם עם שר האוצר: "עמדתי היא שבית החולים ביקור חולים צריך להמשיך ולהתקיים, הן בשל מצוקת האשפוז בירושלים, הן בשל העובדה שביה"ח נמצא במרכז העיר ובשל העובדה שיש מאות עובדים שיוותרו ללא מקום עבודה לאחר שמסרו נפשם עשרות שנים למען בית החולים".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בדיון, כי אין בינו לבין משרד האוצר תמימות דעים בנושא המשך הפעלת ביה"ח. "עד לרגע זה לא הגענו לסיכומים עם האוצר. אצלי הדבר העקרוני הוא שבית החולים חייב להמשיך ולפעול לפחות שנתיים, כפי שחתום בהסכם".

משה בר סימן טוב ממשרד האוצר אמר: "המתווה הנכון שאנו מאמינים בו, הוא שחזור ההבנות שהיו ב2007 על פיהם יש להעביר את הפעילות של ביקור חולים לבתי החולים הדסה ושערי צדק. המאמץ שלנו הוא בכיוון זה - לשחזר את ההבנות שהיו אז". סימן טוב אמר כי אין כוונה להעביר תקציב לבית החולים, "כל הדיבורים על זה שהממשלה תעביר כסף לבית החולים גורמים לניצול לא יעיל של הזמן. חלוקת הפעילות ושמירה על היקפה בירושלים בין 'הדסה' ל'שערי צדק' תיתן מענה לחלק נכבד מהעובדים. השאיפה שלנו לדאוג לכמה שיותר מהעובדים. האלטרנטיבה היא סגירה מוחלטת של בית החולים".

חברי הכנסת מחו על כוונת האוצר לסגור את בית החולים. ח"כ אחמד טיבי אמר שצריך להיות אטום כדי לקבל החלטה שכזאת. ח"כ פאינה קירשנבאום אמרה כי יש מצוקת אשפוז נוראית בירושלים וסגירת ביקור חולים רק תחמיר את הבעיה הקיימת. ח"כ הרב מנחם אליעזר מוזס אמר כי בית החולים הוא עוגן הצלה לכל תושבי מרכז ירושלים ואסור לתת יד לסגור אותו.

בוועדה שררה תמימות דעים בין כל חברי הכנסת שדרשו שלא לסגור את בית החולים. בדיון נכחו גם עובדות בית החולים שביקשו מחברי הכנסת לפעול בנושא.

עורך הדין המייצג את הבעלים של בית החולים, ארקדי גאידמאק, אמר כי שירותי הבריאות של הציבור צריכות להיות על חשבון הציבור. "יש חוב גדול שחייבים לגאידמאק על שכירות בית החולים".

ד"ר בלשר אמר בדיון: "החלטת האוצר היא בלתי הפיכה, האוצר רוצה לסגור את בית החולים. נפגשתי עם מנהלי בתי החולים הדסה ושערי צדק, שני בתי החולים אינם מסוגלים לקלוט 6000 לידות ולא גיליתי שם מוטיבציה לקלוט עובדים".

לסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ הרב משה גפני כי בית החולים משרת את כל האוכלוסייה, "יש ויכוח עקרוני שמתנהל כבר שנים בין משרד הבריאות למשרד האוצר. שר הבריאות ב2007 חתם על מתווה וכעת האוצר רוצה לממש אותו. אין לאיש פקפוק בנושא הצורך להשאיר את ביה"ח. אין בר דעת אחד שלא יגיד כך. וועדת הכספים מחליטה ומצהירה שאין לאפשר את סגירת בית החולים. בשנתיים הקרובים יש להמשיך להפעיל בית החולים כרגיל, עד תום מועד ההסכם החתום בנושא. לאחר מכן יש להגיע להחלטה ברורה בנושא בית החולים, ומציאת פיתרון לעובדים הרבים הפועלים במקום".

תהילים ל'שלומו' של בית החולים


הדרמה האמיתית התרחשה מחוץ לאולם הישיבות. על הספסלים הסמוכים לחדר ישבו נשים ואומרו תהילים ל'שלומו' של בית החולים. מחוץ למבנה הכנסת הפגינו העובדים, לבושים בחלוקים לבנים ונושאים שלטים עליהם נכתב: "ביבי מפקיר את בריאות תושבי ירושלים".

בשלב מסוים יצאה אליהם ח"כ רחל אדטו מקדימה, אף היא חברה בוועדת הכספים, ועודדה אותם לבל יתייאשו. היא הבטיחה לעשות הכול במהלך הדיון, כדי להביא להחלטה לסייע לבית החולים ולהשאירו פעיל במתכונתו.

ציפי לוי, אחות בחדר המיון של בית החולים זה 40 שנה, ואחת מהמפגינות, דיברה על כך שסגירת בית החולים תשאיר עובדים רבות ללא פנסיה וללא בסיס כלכלי. "משרד האוצר פשוט מפקיר מאות משפחות ואלפי ילדים שאין להם לאן ללכת", אמרה יו"ר ועד העובדים, רוני עמרם. "אני לא רוצה לחשוב מה יהיה מחר אם לוועדת הכספים לא יהיה פתרון".

בדיון הקודם בוועדת הכספים, שהתקיים לפני כשבועיים, דרש סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, קיומה של תוכנית הבראה מסודרת, כתנאי מוקדם להגשת סיוע לבית החולים. לפני מספר ימים אף פנה בנושא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, וביקש את התערבותו.

בין ההצעות שהועלו לאחרונה הייתה ההצעה לספח את בית החולים לאחד מבתי החולים הגדולים בירושלים, כמו 'הדסה', אולם החשש הוא כי בית החולים יאמץ אליו את המחלקות הרווחיות, בעיקר מחלקת יולדות, וינטוש את כל השאר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}