הקטל בדרכים: 379 מצבות חדשות • כל הנתונים
159 בני אדם נהרגו בשנת 2010 בתחום העירוני לעומת 138 בשנת 2009, עליה של 15.2% • 88 מן ההרוגים בערים הינם הולכי רגל • ואיפה נהרגו הכי הרבה אנשים?
תאונת דרכים. צילום ארכיון
"שנת 2010 מסתיימת כשנת כשלון בכל הנוגע למלחמה בתאונות הדרכים. תמונת המצב העגומה מצביעה על כך ששר התחבורה והבטיחות בדרכים, מר ישראל כץ, לא עומד באחריותו וגם בורח מהעמידה ביעדים שנקבעו ע"י ועדת שיינין ואומצו ע"י ממשלת ישראל", כך אמר שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק במסיבת עיתונאים שערכה היום העמותה לסיכום 2010.
"שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, נמנע מלהציב יעדים ולקרוא לציבור לשפוט אותו ע"פ עמידתו ביעדים אלו, ובאופן ציני מנסה להצדיק זאת באמירתו שכל אדם הוא עולם מלא ואין זה יאה למדוד את שיעור ההרוגים", כך אמר אבי נאור, יו"ר ומייסד עמותת אור ירוק.
מנתונים שהציג אבואב עולה, כי שנת 2010 כמעט מסתיימת ו-380 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בכבישי ישראל. נתון זה משקף עלייה חדה של 8% בהשוואה לשנת 2009, בה נהרגו 352 בני אדם, ועומד בניגוד להמלצות וועדת שיינין לפיהן היעד לשנת 2010 הוא להגיע אל מתחת ל-360 הרוגים בתאונות דרכים. דו"ח שערכה אור ירוק על נתוני ההיפגעות בתאונות לאורך 2010 מעלה תמונה עגומה באשר לטיפול בנושא הבטיחות בדרכים:
1. ישראל היא היחידה מבין 12 מדינות מפותחות, שבה חלה עליה במספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-2010.
2. בשנת 2010 נהרגו 44 רוכבי אופנוע, עלייה חמורה של 29% בהשוואה לשנת 2009.
3. מספר הולכי הרגל שנהרגו בשנת 2010 עמד על 124, עלייה מדאיגה של 7% בהשוואה לשנה שעברה.
4. בתחום העירוני חלה עלייה של 15.2% במספר ההרוגים.
5. בקרב רוכבי האופניים נהרגו 16 רוכבים בהשוואה ל- 15 בתקופה המקבילה בשנת 2009.
6. ישראל נמצאת במקום הראשון בשיעור הילדים ההרוגים בהשוואה למדינות המתקדמות.
7. שיעור הולכי הרגל ההרוגים מציב את ישראל במקום השלישי בקרב מדינות אירופה.
8. בשנת 2009 עמדה מדינת ישראל ביעד הלאומי להפחתת מספר ההרוגים. השנה לא הצליחה ממשלת ישראל לשמר את מגמת השיפור, ובמקום להפחית את מספר ההרוגים ב-6% עלה מספרם ב-8%.
אבואב הוסיף, כי "שר התחבורה הצהיר על כך שמשרד התחבורה ישקיע 38 מיליארד ₪ בחמש השנים הקרובות בשדרוג מערכת התחבורה הארצית. במקביל, קוצץ התקציב לשדרוג בטיחות התחבורה ב-200 מיליון ש"ח. האם לא היה ניתן להימנע מלקצץ סכום זה? כפי שכל שר נושא באחריות מלאה על תחומי הפעילות של משרדו, כך גם שר התחבורה והבטיחות בדרכים. לאור הנתונים הקשים, לא נותר לנו אלא לקוות כי התכנית למאבק בתאונות הדרכים תיושם במלואה, תקציבים יוחזרו ובעקבותיהם - מספר ההרוגים יירד."5 הערים הגדולות – אשדוד, ירושלים, חיפה, ת"א-יפו וראשל"צ
בשנת 2010 נהרגו בערים הגדולות 41 בני אדם – 13 בירושלים, בת"א-יפו – 11, בחיפה – 11, באשדוד – 3 ובראשל"צ – 3. בנוסף, מבט לפי סוג הנפגע מגלה, כי בשנת 2010 נפגעו ב-5 הערים הגדולות 5,285 בני אדם בתאונות דרכים – 801 הולכי רגל, 2078 נהגי רכב, 1317 נוסעים ברכב, 906 נהגי אופנוע דו-גלגלי, 84 נוסעים באופנוע ו-99 רוכבי אופניים. מתוך כלל הנפגעים בערים הגדולות ב-2010 – 330 נפצעו קשה ו-4,914 נפצעו קל.
מנתוני הלמ"ס עולה בנוסף, כי מתוך 74 הערים שנבדקו, המונות מעל 20,000 תושבים, ב-36 ערים לא נהרג אף אדם עד אוקטובר 2010 לעומת 35 ערים ב-2009; ב- 22 ערים חלה עליה במספר ההרוגים ב-2010 לעומת 2009, וב-23 ערים חלה ירידה במספר ההרוגים ב-2010 לעומת 2009. ב-26 ערים לא חל שינוי במספר ההרוגים ב-2010 לעומת 2009.
בנוסף, מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה, כי מספר ההרוגים מקרב הולכי הרגל בערים עמד על 88 בני אדם ב-2010, 15 בני אדם יותר מ-2009 ו-55.3% מסך ההרוגים בערים. גם בשנים 2008-2009 היוו הולכי הרגל יותר ממחצית מההרוגים בערים הגדולות וכשליש מההרוגים בישראל.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: לצערנו, הנתונים הם עגומים למדי, ורחוקים מלהיות בתחום הרצוי. השנה חלה עליה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות, ובמיוחד בתחום העירוני – 7% עליה במספר הולכי הרגל שנהרגו, 29% עליה במספר ההרוגים רוכבי הדו-גלגלי, ובסך הכל – 15.2% עליה במספר ההרוגים בתחום העירוני לבדו. הדבר מוכיח כי רק כאשר תתקיים פעילות מוגדרת ומסודרת, המקיפה את מכלול הנושאים הקשורים לבטיחות בדרכים, תיווצר רמת בטיחות גבוהה ואז נוכל לראות ירידה במספר הנפגעים וההרוגים בתאונות דרכים."
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות