י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

סערת בג"ץ; "לא נאפשר את פריצת הסטטוס-קוו ולא נשתוק"

הפוליטיקאים החרדים זועמים על החלטת בג"ץ שמתירה לפתוח את המרכולים בתל אביב בשבת קודש • דרעי קורא לחוקק את חוק השבת • ליצמן: "החלטת בג"צ מהווה פגיעה חמורה בצביון היהודי של מדינת ישראל" • גפני: "לא נשתוק"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

פסיקת בג"צ לפתוח את המרכולים בשבת לתל אביב מרתיחה את הפוליטיקאים החרדים. שר הבריאות יעקב ליצמן אמר היום בתגובה כי "החלטת בג"צ מהווה פגיעה חמורה בשבת קודש ובצביון היהודי של מדינת ישראל. זוהי המשך התערבות משפטית גסה בערכי הדת וההלכה, שאינה מותירה ברירה אלא לקדם מהלך משפטי לעקיפת בג"צ, כדי למנוע המשך כרסום מסורת ישראל והדת במדינה".

שר הפנים אריה דרעי שכזכור הממשלה העבירה לו את הסמכויות בנושא - קורא לכינוס חירום של כל הח"כים החרדיים והדתיים במטרה לחוקק את "חוק השבת" שיעקוף את החלטת בג"ץ, זאת בעקבות "השלכות החלטת בית המשפט העליון והפריצה בסטטוס קוו לחוקק במדינת ישראל את חוק השבת, חוק אשר יסדיר את מעמדה של השבת וישמר את הסטטוס קוו".

מקורבי דרעי אומרים כי "לאחר שהכנסת העבירה את הסמכות לשר הפנים בנושא פתיחת המרכולים בשבת פנה השר דרעי לבית המשפט לקבלת ארכה של 60 יום לקבלת החלטה. בית המשפט לא הכריע בבקשה למרות שפנה לקבלת עמדת עירית תל אביב בעניין. ועל כן במשרד הפנים היו משוכנעים שבית המשפט יאפשר מתן 60 יום ממועד החלטתו בבקשה".

עוד הם הוסיפו כי "למרות האמור, וללא דיחוי פעל השר לקבלת עמדת עמדות מהציבור. ההחלטה של שר הפנים דרעי לראש עיריית תל אביב המורה על פסילת תיקון מספר 2 לחוק העזר נכתבה ונחתמה כבר בערב חג הפסח. מדובר בהחלטה מנומקת ברורה ומקיפה. החלטה שנכתבה במשך מספר ימים".

לדבריהם, "ההחלטה הייתה שהיות וחג הפסח הוא ללא ימי עבודה, הוחלט שמיד לאחר החג השר דרעי ישלח את התשובה לעיריית ת"א. אתמול באסרו חג של פסח שוחח השר דרעי עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ועדכן אותו על החלטתו. היועמ"ש ביקש מהשר לשלוח את התשובה רק היום לאישורו וביהמ"ש הוציא את החלטתו לפני תגובת השר".

רבה של ירושלים, הגאון רבי אריה שטרן, זעם על הפסיקה ואמר בתגובה: "לא ייתכן שדווקא לאחר חג החירות ולפני יום העצמאות בית המשפט הגבוה לצדק של מדינת ישראל מחליט לאפשר חילולי שבת. תפקידו הוא להפך - לחזק את המדינה היהודית. ידוע מה שאמרו חז"ל, יותר ממה שישראל שמרו את השבת, השבת שמרה את ישראל.

"מדינה יהודית לא יכולה לתת לכך יד. אני קורא לכל הפוליטיקאים, לא רק הדתיים והחרדים, מי שמדינת ישראל יקרה לו לתקן את המעוות , ויפה שעה אחת קודם".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר בתגובה: "זו החלטה אומללה. שופטי בג"ץ אינם מודעים לערך השבת וקוראים תיגר בנושא כל כך חשוב. יתכבדו שופטי בית המשפט וישבו במקומם. מדובר בפריצה של הסטטוס קוו, לא נאפשר את זה ולא נשתוק, נפנה לרה"מ לכנס בדחיפות את ראשי הקואליציה לפתור את הבעיה שיצרו שופטי בג"ץ".

שר הדתות דוד אזולאי אמר בתגובה: "הפגיעה של בג"ץ בקדושת השבת צפויה ואינה מפתיעה. הפגיעה בזכויות החלשים העמלים לפרנסתם שבסך הכל ביקשו לשמור את השבת מבלי להינזק כלכלית - היא מדאיגה".

יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ ישראל אייכלר, אמר בגל"צ: "ליבי עם בעלי המרכולים שבג"צ מקפח את פרנסתם. כדי להתפרנס ולהתמודד בשוק הפרוץ בשבת, הם יתפתו לעבוד בשבתות כעבדים ושפחות. התורה מחייבת להעניק מנוחת שבת אפילו לחמור. גם במדינות אירופה החנויות סגורות בימי חגאותיהם. מדינת ישראל אינה יהודית בלי שמירת שבת ולא דמוקרטית בלי שמירת חוק".

אייכלר הוסיף, "שופטי הבג"צ אינם מתחשבים בחוק ולא בדעות השונות בעם. זהו שלטון הקרמלין וחבל שהכנסת הרעועה והפחדנית אינה מחוקקת חוק הפוסל פסיקה המסלפת את כוונת המחוקק, לפי האג'נדה הפרטית של השופטים. מדינה יהודית חייבת לכבד את השבת ומדינה דמוקרטית צריכה לכבד את החוק. הבג"ץ לא מכבד את השבת ולא את החוק".

סגן השר מאיר פרוש הגיב לפסיקה המקוממת של בג"ץ בנושא השבת ואמר כי "אין מנוס מחקיקת חוק עוקף בג"ץ. בית המשפט מרשה לעצמו לרמוס את כל ערכי היהדות ולפגוע בסטטוס קוו בצורה בוטה וגסה".

עוד הוסיף סגן השר פרוש על החלטת בג"צ; "בתי המשפט הם האחרונים שיכולים להטיף על סחבת. כל מי שנזקק להם עובר מריטת עצבים עד שהם מוציאים החלטה. התשובה לתעוזה הזו חייבת להיות בחוק עוקף בג"צ".

ח"כ יעקב אשר אמר בתגובה להחלטת בג"ץ כי "שופטי הבג"ץ שוב פוגעים בערך המיוחד של העם היהודי שזה "שבת קודש", השבת תישאר נכס של העם היהודי ולא תהיה תלויה בהחלטת בג"ץ".

יו"ר סיעת 'יהדות התורה' ח"כ אליעזר מנחם מוזס אמר בתגובה כי "פסיקת בג"ץ מוכיחה שוב עד כמה בית המשפט מנותק מהעם, מהציבור ובעיקר מהמסורת. בג"ץ בפסיקותיו מרשה לעצמו לפגוע בסטטוס קוו שהיה מקובל לאורך השנים ולהכאיב לציבור הדתי והחרדי ולזלזל בכל מה שייקר לו. על הכנסת לחוקק חוק שייגן עלינו מפני פסיקות בג"ץ".

ח"כ אורי מקלב אמר בתגובה להחלטת בג"צ כי "החלטת בג"צ כפי שניתנה היום לא רק שפוגעת פגיעה אנושה בהלכה אלא אף פוגעת בצביון היהודי ובסטאטוס קוו הנהוג בארץ מזה שנים רבות בית המשפט ממשיך להתערב בדברים לא לו, זוהי פגיעה בערכי הדת וההלכה, חשוב להבהיר בצורה נחרצת שאם לא נקפיד על שמירת השבת בתל אביב ללא פשרות בסופו של עניין תהליך זה ישפיע על שמירת השבת בכל הארץ".

מקלב הוסיף: "בית המשפט אינו מותיר ברירה בידי המחוקקים אלא לחוקק חוק אשר יעקוף את פסיקות הבג"ץ, כפני שניתן לראות ישנם בעלי עסקים רבים אשר אינם שומרים תורה ומצוות ומעוניינים ביום המנוחה היחידי, שמירת השבת הינה ערך עליון ואנו נלחם עליו".

ח"כ בצלאל סמוטריץ אמר בתגובה כי "החלטת בג"ץ חמורה ומקוממת אבל מי שאשם בה זו הממשלה שגררה רגליים בכוונה. מסוג הרגעים שקשה לי מאוד לקחת אחריות על הקואליציה שאני חבר בה".
יעקב ליצמן מרכולים אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}