כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מדינה שותה: רבע נהגו תחת השפעת אלכוהול

כמחצית מאוכלוסיית ישראל נוהגת לשתות אלכוהול • מבין אלו הנוהגים לשתות אלכוהול, כ-55% נוהגים לשתות שתי משקאות ויותר בערב אחד • סקר 'אור ירוק' חושף: כמה נוהגים תחת השפעת האלכוהול

מדינה שותה: רבע נהגו תחת השפעת אלכוהול

כרבע מאוכלוסיית הנהגים בישראל, אשר נוהגים לשתות אלכוהול (באופן כללי), דווחו כי נהגו לפחות פעם אחת לאחר ששתו אלכוהול במהלך השנה האחרונה, כך מדווחת עמותת אור ירוק בהסתמך על סקר חדש שערך עבורה מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

על פי חלוקה לאזורים בארץ נמצא כי באזור המרכז כ- 15% מקרב הנהגים ששותים אלכוהול בתדירות כלשהי, דווחו כי נהגו לאחר ששתו מעל 5 משקאות אלכוהול!! גם באזור הדרום המצב בעייתי עם 7.5% המדווחים שנהגו לאחר ששתו 4-5 משקאות אלכוהול ועוד 8% אשר דווחו שנהגו לאחר ששתו מעל 5 משקאות אלכוהול. באזור הצפון 6.7% דווחו שנהגו לאחר ששתו מעל 5 משקאות אלכוהול, באזור השרון 3.7% נהגו לאחר ששתו 4-5 משקאות אלכוהול ובאזור ירושלים לא נהגו בכלל לאחר שתייה של 4 משקאות או יותר של אלכוהול.

כאשר נשאלו הנהגים, אשר דווחו כי הם נהגו במהלך השנה האחרונה לפחות פעם אחת לאחר ששתו משקה אלכוהול, מדוע עשו זאת, כרבע מהם טענו (כתירוץ ראשון) שהם נוקטים באמצעי זהירות כמו שתיית קפה או מים לפני שהם יוצאים לדרך, כ-20% אמרו שאין משהו אחר שיכול לנהוג, כ-20% נוספים טענו שהאלכוהול לא משפיע עליהם וכ-14% טענו כתירוץ ראשון שהם נוסעים בזהירות רבה לאחר ששתו.

מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב, אמר בנוגע לממצאים המדאיגים: "האלכוהול משפיע כבר מהטיפה הראשונה. הוא נספג במהירות במחזור הדם, מגיע למרכז העצבים במוח וישר מפעיל את השפעתו. הוא פוגע בקשב, בזיכרון, הקואורדינציה מתדרדרת, יש רפיון מחשבתי, יכולת שיפוט לקויה, עלייה בשגיאות בנהיגה, הראייה נפגעת ויכולת התגובה והשליטה ברכב נפגעים".

עוד מוסיף אבואב: "על מנת להילחם בתופעת הנהיגה בשכרות, ראשית מי ששותה לא נוהג. מעבר לכך, יש לתקף במהירות האפשרית את התקן למכשיר המשטרתי לבדיקת רמת אלכוהול באוויר נשוף (של מכשיר הינשוף) ובד בבד להוריד את רף האלכוהול לצורך קביעת מיהו נהג שיכור, כנהוג במדינות מפותחות רבות. ללא צעד זה, האכיפה והשפיטה מוגבלים מאוד ביכולתם להוריד נהגים שיכורים מהכביש, אלא במקרים קיצוניים בלבד. במקביל, יש להגביר את שיעור בדיקות האלכוהול לנהגים באמצעות המשטרה ולהגיע למיליון בדיקות לשנה. כמו-כן, יש לאכוף השבתת כלי רכב ופסילת רישיון מנהלתית לנתפסים בנהיגה בשכרות, להגביר את ההרתעה, לעסוק בחינוך ובהסברה, להקנות לציבור מידע אודות הסכנות הכרוכות בנהיגה בהשפעת אלכוהול, ללמד שיש פתרונות חלופיים לנהיגה כמו נהג תורן, תחבורה ציבורית. בנוסף, יש להחמיר עם נהגים שנתפסו והועמדו למשפט".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}