כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ועדת הכלכלה: שאמה מכה במגדלי אקירוב

רק נכנס ח"כ כרמל שאמה-הכהן לתפקיד יו"ר ועדת הכלכלה, וכבר הוא מכה בשומן • "אין שום סיבה שמי שמוכר דירה במגדלי אקירוב ייהנה מפטור ממס - מחוסרי הדיור לא ירוויחו מזה"

דלת מסתובבת של מוכרים. כרמל שאמה
דלת מסתובבת של מוכרים. כרמל שאמה



רק יום אחד חלף מאז נכנס ח"כ כרמל שאמה-הכהן לתפקידו כיו"ר ועדת הכלכלה, וכבר הוא צובר כותרות: במהלך דיון דחוף שנערך בוועדה בנושא תוכנית הממשלה להתמודדות עם הנעשה בשוק הנדל"ן בישראל, התייחס שאמה, שיזם את הדיון, לתוכנית שהציגו בשבוע שעבר שר האוצר יובל שטייניץ ושר השיכון אריאל אטיאס, והטיח לעברה ביקורת: "צעדי האוצר והשיכון מבורכים, אך לא מושלמים".

נציג האוצר בדיון, סגן שר האוצר, יצחק כהן, הסביר כי הממשלה פועלת בשני מישורים – האחד הוא הרפורמה בתכנון ובבנייה, שצריכה לתת פתרון לטווח הארוך, והשני הוא שינויים בתחום המיסוי כדי לתת מענה למצב בטווח הקצר. "לטווח הארוך יותר מתוכננות השקעות בתשתיות והסרת חסמים", הסביר.

שאמה התכבד להזכיר לו כי לפני שנה וחודשיים העלה הצעה דומה להצעה שמקדמים עכשיו במשרדי האוצר והשיכון, אלא שהם טענו בפניו, בשעתו, כי התוכנית שלו תביא דווקא לעליית מחירי הדיור. אגב, בתוכנית המקורית שלו, לדבריו, היו מספר עקרונות נוספים שחסרים בתוכנית הנוכחית של הממשלה.

"מדרגות המס למשקיעים צריכות להיות ביחס הפוך לשווי הדירה", אמר. "דווקא על הדירות הקטנות והממוצעות יש להטיל מס רכישה מקסימלי, כי משם אנו רוצים להרחיק את המשקיעים ולפנות את הדרך לזוגות הצעירים ומשפרי הדיור. לגישתי יש לנקוט צעד הפוך ולהקל את מס הרכישה על דירות יוקרה, כדי שהמשקיעים יפנו לפלח הזה שאינו מעניין את 99% מעם ישראל. לכן יש לבטל את מס הרכישה לדירה ראשונה ולקבוע מס מקסימלי על דירות עד שווי של שני מיליון שקלים שילך וירד ככל שערך הנכס יעלה".

שאמה הוסיף: "יש להגביל את הפטור ממס שבח לדירות עד שווי של 3 מיליון שקלים. אין סיבה בעולם שמישהו ימכור דירת גג במגדלי אקירוב בפטור ממס, שכן אין למדינה או למחוסרי הדיור שום הנאה מכך להיפך. צריך גם להגביל את הפטור במס שבח למי שמתחייב שלא לרכוש דירות אחרות מכספי המכירה בשנתיים הבאות, אחרת תיווצר דלת מסתובבת של מוכרים הזוכים לפטור, רצים לרכוש דירה אחרת ומגדילים את הביקושים".

מדובר במלכודת?

ח"כ יעקב כ"ץ הצטרף אף הוא לדברי הביקורת. לדעתו, למרות התוכנית אנשים לא יפסיקו לקנות דירות אם ההנחה היא שמחירי הדירות ימשיכו לעלות לאורך זמן. הוא אף התייחס להקפאת הבנייה ביהודה ושומרון ואמר, "כשיש הקפאה מכוונת על חמישית מהאזרחים – המחיר שכולם משלמים עולה". הוא התייחס גם לסוגיית העובדים הזרים, וטען שהמחסור בעובדים בענף מוביל לכך שמשך הזמן לבניית דירה מתארך.

סמנכ"ל התאחדות הקבלנים, ערן ניצו, ציין כי מדובר במלכודת, שכן אף אחד לא רוצה לראות ירידת מחירים פתאומית בשוק הדיור. הוא אף התייחס להסרת חסמים בירוקרטיים ואמר: "הצענו לממשלה לפעול להסרת חסמים בתוכניות שתקופת הפקדתן הסתיימה", אמר, "ולהורות לוועדות המחוזיות לסיים את הטיפול בהן תוך 60 יום".

סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, אהרון אליהו, הסביר כי לפי ההערות הרשות מס רכישה מלא יש בו כדי לחסום משקיע מלהיכנס מחדש לשוק הדירות, לצד העידוד שניתן לו בהקלות ממס כדי לשחרר דירות שבבעלותו. "להערכתנו הטלת מס רכישה תעצור את המשקיעים מלהיכנס חזרה לשוק", אמר.

מנהלת אגף מידע וניתוח כלכלי במשרד הבינוי והשיכון, רחל הולנדר, אמרה כי בהחלט יש מחסור בדירות בשוק. לדבריה, "במשך 7-10 שנים לא בנו מספיק דירות ומלאי הדירות החדשות יורד בהתמדה. על רקע המחסור בדירות, לצד העלייה ברמת החיים, הריבית הנמוכה והאבטלה הנמוכה גדל הביקוש לדירות". היא הוסיפה כי הוכח שבמדינה יש צורך ב-45 אלף דירות בשנה.

הולנדר ציינה עוד כי מחירי השכירות עלו בשנתיים האחרונות ב-27% ואמרה כי אחוז בעלי הדירות ירד. "לפי מפקד האוכלוסין, בשנת 1995 היום 73% ממשקי הבית בעלי דירה וב-2008 הנתון ירד ל-66%", אמרה. "ב-13 השנים הללו נוספו 270 אלף משקי בית שאין להם דירה. צעירים עוזבים את אזורי העדיפות הלאומית, את הנגב והצפון, ועוברים למרכז והדבר מעלה את שכר הדירה שם".



[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}