כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"כשרוצים לייהד חבל ארץ, קוראים לחרדים"

דווקא כשהליכוד תופס 'טרמפ' על ההסתה, מתייצב ח"כ יריב לוין ואומר: "העמדה שלי שונה משל רוב חברי סיעתי" • "יש לי הבנה מלאה לתחושה שהליכוד תוקע סכינים בגב לחרדים"

ח"כ יריב לוין
ח"כ יריב לוין



יריב לוין, איש תנועת הליכוד, הוא ח"כ מסוג קצת שונה. הוא גם בן-אדם, מענטש. תקופה ארוכה נהג להגיע לעיר מודיעין עילית ולהחתים, ללא כל תמורה, אברכים לצורך קבלת דיחוי בצבא. זה היה בתקופה שבה לא היו בעיר עורכי דין, והיה זה חסד גדול עם ציבור האברכים. בתקופה האחרונה פעל רבות, יחד עם שאר הח"כים המורדים, כדי למנוע את גזירת ההקפאה - והצליח.

לוין היה גם הכוח המניע מאחורי 'חוק משאל העם'. הוא פעל רבות כדי לשכנע את חברי הכנסת החרדיים להאמין בחוק שלו. לפני שבוע, בחר שלא להשתתף בהצבעה על חוק הגיור הצבאי. בכלל, יריב לוין רשם לעצמו הצלחות רבות משותפות עם חברי הכנסת מקלב וגפני, והוא נחשב כידיד מובהק של הציבור החרדי.




הגורם החזק הוא דווקא החמאס"

• ח"כ יריב לוין, קודם כל ברכות על סיומה של הגזירה שכונתה 'ההקפאה'. היה לך חלק גדול בזה...

"תודה. אני חושב שהוכח פעם נוספת שכאשר אנחנו עומדים על שלנו, נאמנים לדרך שלנו, בסופו של דבר גם העולם מקבל את זה. מי שקודם חשב ש'אין ברירה' ו'חייבים להקפיא' וש'השמים יפלו אם לא תהיה הקפאה' - גילה שהמציאות היא אחרת. אני מקווה שאנחנו נפיק מזה את הלקח מכאן ולהבא. לצערי, אני לא יכול לומר שהחשש והענן הזה חלפו לחלוטין. הדבר הזה תלוי בראש ובראשונה בנו, אם נעמוד על דרך הממשלה, על הדרך שבשמה נבחרנו וקיבלנו אימון מהציבור - אני חושב שבסופו של דבר גם העולם יקבל את זה".

• יש איזו שהיא תחושה שאבו-מאזן קלט והפנים שאין לו למה לצפות מממשלת ישראל, ועבר אתמול אל הצעד הבא שלו - צעד שנועד לפנות אל דעת הקהל הישראלית. מן הסתם שמעת על המפגש שארגן אתמול לעיתונאים, גם לעיתונות החרדית, כדי להציג את עצמו, את המוקעטה, את רמאללה. מה דעתך על המפגש הזה?

"אני לא יודע מה אבו-מאזן חושב או לא חושב. אני חושב שמפגשים זה תמיד דבר טוב, אבל אני מציע שלא נטעה. יש לנו בצד הפלשתיני מעין גורם דו-ראשי: החמאס מצד אחד ואבו-מאזן מהצד השני. בעיני, תנאי בסיסי לכל משא ומתן הוא שנדבר עם גורם אחד שיש לו סמכות ומסוגל לקבל החלטות. אני חושש שהמצב בשטח הוא שהגורם החזק הוא דווקא החמאס ולא אבו-מאזן. מעבר לכך, צריך לזכור שגם הדיבורים על מתינות כביכול, מאחוריהם מסתתרות דרישות ברורות של נסיגה ישראלית מחלקי מולדת ושל זכות השיבה. לכן אני מציע שנעסוק פחות במה רוצה הצד השני ויותר באיך לשמור על הזכויות שלנו. אם נעמוד איתן - גם נצליח".

התרומה של החרדים למדינת ישראל היא תרומה משמעותית"

• נעבור ליחס של הליכוד כלפי הציבור החרדי. יש תחושה שדווקא הליכוד, הימין, ממנו ציפינו להכי הרבה, הוא זה שתוקע לנו סכינים בגב.

"אני מוכרח לומר שיש לי הבנה מלאה לתחושה הזו, יש בי גם צער גדול על המצב שנוצר. זה ידוע שהעמדה שלי בסוגיה הזו היא עמדה שונה, לצערי, משל רוב חברי סיעתי. אבל אני חושב שהבעיה מצריכה פתרון הרבה יותר עמוק, מאשר משבר רגעי כזה או אחר. אני חושב שיש בציבור החילוני והדתי-לאומי חוסר הבנה עמוק מאוד של הציבור החרדי ושל צרכיו.

"אני חושב שבציבור החרדי יש לפעמים התנהלות ונקיטת עמדות בנושאים, שבעיני לפחות אפשר להציג אותם ולהגיע אליהם בגישה אחרת. זה מעמיק את הפער, והתוצאה הסופית היא בעיני תוצאה מסוכנת. אני חושב שהחובה שלנו, קודם כל מנהיגי הציבור שיושבים כאן בכנסת, לקיים הידברות, לנסות להגיע להבנות, אני חושב שהדבר הזה הוא אפשרי ובעיני הוא צורך חיוני וקיומי של עם ישראל, לא רק בעת הזו, אלא גם לדורות הבאים".

• היית נותן לנתניהו עצה לשנות כיוון, אולי להתנהג קצת יותר בסימפטיה כלפי חברי הכנסת החרדיים?

"בוודאי. אני חושב שקודם כל ברמה האישית אנחנו שותפים קואליציוניים, וגם אם אלו שאינם שותפים קואליציוניים, ראוי לנהוג בדרך מכובדת. אני חושב שיש כאן צורך באיזושהי הבנה והידברות של שני הצדדים, אבל היא צריכה לבוא מתוך נקודת מוצא והבנה שדברים יכולים להתבצע רק על בסיס של הסכמה רחבה.

"הניסיון של צד כזה או אחר לנצל רוב בנקודת זמן מסוימת, או צורך קואליציוני בנקודת זמן אחרת כדי לכפות מהלכים, בסופו של דבר מזיק לשני הצדדים. ואני חושב שדווקא עכשיו כשלחלק מהאנשים נדמה, בעיני בטעות, שאפשר אולי להסתדר בלי הציבור החרדי או בלי חלקו, זו דווקא העת כדי לשבת ולהגיע לדברים בהסכמה ולהידבר.

"אני רוצה להזכיר שהציבור החרדי הוא לא רק מנדטים בכנסת, אלא קודם כל ציבור, שהתרומה שלו למדינת ישראל היא תרומה משמעותית. אני רוצה להזכיר לכולם שהיום, כשרוצים ליישב ולייהד חבל ארץ, בסוף קוראים לציבור החרדי. כדאי שלא נשכח את הדברים האלו.

"ואני חושב שהצירוף הזה של העוצמה הרוחנית וגם המספרית, ההולכת וגדלה, של הציבור החרדי, מצד אחד, עם הבנה יותר טובה של הצרכים שלו, והבנה של הציבור הזה את הצרכים והרצון של הציבורים האחרים לראות יותר שותפות, יותר נשיאה משותפת בנטל, אני חושב שאפשר להגיע כאן לתוצאה, שתהיה לטובת כל הצדדים הנוגעים בעניין הזה".



[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}