כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מדוע נמנעו שרי ש"ס בהצבעה על 'חוק האברכים'?

ברוב של 14 תומכים מול 8 מתנגדים ו-3 נמנעים, אישרה הממשלה את 'חוק האברכים': הסיוע לאברכים יוגבל לחמש שנים • אז מדוע בש"ס לא כועסים נתניהו?

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



שרי הממשלה אישרו היום (א) את הסדר קצבאות האברכים: 14 שרים הצביעו בעד ההצעה, שמונה התנגדו ושלושה נמנעו.

לפי החוק החדש, הקצבה לאברך תעמוד על 1,040 שקל - והסיוע יוגבל למשך חמש שנים. לאחר ארבע שנות זכאות - יופחת סכום הזכאות ל-75% מגודלו המקורי, כך שבשנה זו קצבה החודשית תעמוד על כ-800 שקלים בחודש בלבד. במקביל גם יוגבל מספר הזכאים ללימודי כולל ללא הגבלה למספר מצומצם של מה שנקרא "לומדים מתמידים", וזאת בניגוד למצב הקים בו כלל הזכאים מקבלים קצבה לשנים ארוכות.

כדי 'לאזן' את המשך מתן הקצבה ל-5 שנים הקרובות, וליצור את השויון אותו דרש הבג"צ בפסיקתו מיוני 2010, תינתן תוספת של 50 מליון שקלים לסטודנטים נזקקים במסגרת קרן סיוע מיוחדת.

השרים שהתנגדו בהצבעה היו חמשת שרי העבודה והשרים גלעד ארדן, לימור לבנת וגדעון סער מהליכוד. סילבן שלום ודן מרידור מהליכוד ומשולם נהרי מש"ס נמנעו.

שלושת שרי ש"ס האחרים לא נכחו בדיון.

"קדימה חושפת את צביעותה"

קצת קשה להחליט האם המפלגות החרדיות 'כועסות' על נתניהו ועל החוק החדש, או שמא מדובר בצעד שנעשה תוך הסכמה והידברות איתו, לצד הבטחה שלא 'לשמוח יותר מדי', כדי שלא להביך אותו מול התקשורת החילונית העוינת.

שרי ש"ס, באופן רשמי, טוענים כי נמנעו מההצבעה בשל העובדה שמדובר בכל אופן בהגבלה כלשהי במספרם של לומדי התורה, ואי אפשר להצביע בעד צעד שכזה. מצד שני, קשה שלא להתרשם שהם אינם כועסים, בנושא זה לפחות, על ראש הממשלה, יתר על המידה.

דומה כי הכול מבינים, כי במסגרת הנסיבות שנוצרו, כולל האילוצים השונים של בג"צ ותקשורת עוינת, ההישג הוא הטוב ביותר שניתן היה להשיג כשמדובר בממשלה ימנית. מקדימה אפשר היה להוציא יותר, מסכימים כמעט כל נציגי הציבור החרדים.

זו, אגב, הסיבה לתסכול הגדול ב'ליכוד' על תגובת 'קדימה'. "נתניהו מכר את הציבור בישראל, הכשיר את ההשתמטות, והפך את צה"ל מצבא העם לצבא בע"מ כדי לקבל את תמיכת החרדים בתקציב", מיהרו להגיב ב'קדימה'. "נתניהו בוחר בתרבות השקר על חשבון השוויון בנטל. נתניהו מכר ערכים לאומיים תמורת תמיכת החרדים, והיום נחשף השקר: במקום קיצוץ וגיוס, הממשלה הצביעה על תשלום קצבאות מוגדל ואישרה השתמטות מצה"ל. ההחלטה בורחת מאחריות, מוכרת את ערכי המדינה ויורקת בפני הדור הצעיר המשרת והתורם. הספין כבר נחשף ואיתו הביביבלוף".

כעסה של תנועת הליכוד לא איחרה לבוא.
"מדובר בצעדים הראשונים שננקטים על ידי ממשלה כלשהיא בנושא. ממשלות רבות דיברו על כך – אנחנו עושים. זהו שינוי כיוון מהותי ואמיתי שלא נעשה עד היום. הגבלת הקיצבה נועדה לעודד את אוכלוסייה זו להשתלב בכוח העבודה, ולצאת ממעגל העוני". אמרו, והתעלמו מהעובדה כי החוק החדש מנציח את המשך מתן הקצבאות לשנים הקרובות.

ובכלל, באיזו זכות מדברת קדימה? - זעמו ב'ליכוד'.
"קדימה חושפת שוב את צביעותה, שהרי היא זו שסירבה להגביל את הקצבאות לאברכים, ואף העלתה את התקציב לשיא של 135 מליון ₪ אשר גבוה מהתקציב הנוכחי. ראש הממשלה, בצעד אמיץ, מגביל, לראשונה מאז קום המדינה, את השנים שבהם יוכלו אברכים לקבל את הקצבה".

ושימו לב על מה ניטש הקרב: מי רע יותר לחרדים?



[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}