כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

'שובו בנים': מצוד אחר רכבו של הרב • דרמה לילית • וידאו

לאחר שנראה היה כי חצרו של הגר"א ברלנד חוזרת לשפיות, באו אירועי מוצ"ש והפכו את הקערה על פיה • חורבן בבית הרב, ומחסומים בדרכו • כל הפרטים על הלילה הדרמטי

הגר"א ברלנד. צילום ארכיון
הגר"א ברלנד. צילום ארכיון

מי שחשב שסאגת 'שובו בנים' מאחורינו, מוטב יעשה אם יעטה על עצמו מעיל מחמם, וייצא לרחוב החומה השלישית, בפאתי שכונת מאה שערים בירושלים.



בשבועות האחרונים סיקר אתר 'בחדרי חרדים' בהרחבה את העובר על קהילת 'שובו בנים'. הגר"א ברלנד, שנמלט מדירתו בירושלים למקום מסתור בצפון, הפנה אצבע מאשימה כלפי בנו ונכדו, נחמן ונתן, שכלאו אותו במשך שנים רבות בביתו, וחסמו בפני קהל מעריציו את הגישה אליו.

הרב יצא לצפון, והודיע כי לא יחזור, עד שהבן והנכד יורחקו ממוקדי השליטה. לאחר קרב קצר, הודיע הבן כי הוא נוטש את המערכה, ועובר לעיר אשדוד, לפחות עד יעבור זעם.

מי שחשב שהשלווה תחזור לחצר המצולקת, טעה טעות מרה. הרבנית ברלנד, ששמעה על ההפיכה בחצר, התייצבה כחומה בצורה לצידו של בנה, ויחד עם שתי בנותיה הופעל לחץ חסר תקדים על הרב, למען הבן המורחק.

הלחץ הועיל, והרב הורה לאנשי ההנהלה החדשה, להחזיר את הבן להנהלה. לטענת הרב, כל הפרשייה האחרונה, הייתה למען יראו וייראו, וכי הוא לא התכוון מעולם להרחיק את בנו לצמיתות. את הנכד, נתן, לעומת זאת, הוחלט להרחיק לצמיתות.

החסידים קיבלו את הבשורות החדשות, ברגשות מעורבים. היו שקיוו לקבל את הרב במתכונת חדשה, ללא כל מתווכים, והם חשו כי תקוותם הולכת ומתבדה מול עיניהם.

על חסידי 'שובו בנים' נמנים גם כאלו שלא הייתם רוצים לפגוש לבד בסמטה חשוכה בשעות הליל. הללו החליטו לקום ולעשות מעשה: לנסוע אל הרב, ולהביא אותו במו-ידיהם בחזרה לירושלים.

קבוצה אחרת, הגיעה לביתו של הרב בשכונת מאה שערים, שברה את ה'בוטקה' של השומר, וזרעה חורבן בביתו של הרב, כנקמה על החלטתו להחזיר את בנו להנהלה.

הרב, ששמע על הפוגרום, החליט לחזור מיד לירושלים, בכדי לנסות ולהרגיע את הרוחות. בשבת האחרונה שהה הרב במושב נוב שבצפון, ויחד עם חתנו ורעייתו, עלה על מכונית, ונסע לכיוון ירושלים.

אלא שהיה מי שהדליף את דבר בואו של הרב, והמוני חסידי ברסלב חיכו לו ביציאה מכביש הבקעה.

כוחות משטרה רבים הגיעו לאזור מישור אדומים, שם המתינו לרכבו של הרב. ל'בחדרי חרדים' נודע, כי במשטרה קיבלו טלפונים רבים, המדווחים כי הרב ברלנד נחטף וסומם על ידי בני משפחתו, והמשטרה נאלצה לחכות לרכבו של הרב בכדי לבדוק את הטענות.

בתוך כך, ניסו כוחות היס"מ למנוע את השתלטות החוליגנים על ביתו של הרב ברחוב החומה השלישית, אך הללו צעקו לעברם: "אל תתערבו במה שקורה לנו בקהילה" - וזרקו חפצים לעבר השוטרים.

בשעת לילה מאוחרת הצטרפו מספר רכבים של חסידים לשיירת הרב ברלנד, כשכוחות משטרה מנסים להשליט סדר במהומה - ללא הצלחה.

כיצד תסתיים הסאגה? קשה להעריך.

אך מה שנראה כבר עכשיו כבטוח: כוחות המשטרה יבינו מהר מאוד, כי אין להם מה לחפש בקרבת אנשי ברסלב, שהחליטו לשבור את כל הכלים במלחמה הבלתי נגמרת על נפשו של הרב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 72 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}