כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

עושים רשיון נהיגה? - חכו לוועדה של מקלב

העלויות הגבוהות הכרוכות בהוצאת רישיון נהיגה עומדות במרכז דיוני הוועדה לפניות הציבור • במשרד התחבורה ממשיכים 'לגרור רגליים', לשמחת מורי הנהיגה • רשיון לעשירים בלבד?

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



השבוע החליטה הוועדה לפניות הציבור להתחיל ולטפל באחת מהשערוריות היותר גדולות במדינה: עלויות הענק המוטלות על מי שחשקה נפשו ברישיון נהיגה.

השבוע, במהלך דיון בנושא, אמר יו"ר הוועדה, אורי מקלב: "התשלום בגובה 400 ₪ למבחן ועוד 130 ₪ אגרה, עבור 20 דקות של טסט, הינו מופקע ואיננו סביר". לדעתו, כתוצאה מכך, יש אינטרס להכשיל את הנבחנים ולגרום להם להיבחן שוב ושוב, כמובן לאחר עוד שיעורי נהיגה.

כבר בדיונים קודמים של הוועדה, עלה הצורך בקיום פיקוח על מחירי מבחני הנהיגה על ידי המדינה, ונציגי משרד התחבורה אף הבטיחו כי המשרד שוקל להחזיר את הפיקוח.

מנהלת מחלקת כלכלת תחבורה במשרד אמרה שבכוונת המשרד לקבוע שמחיר טסט יעלה לא יותר ממחיר שני שיעורי נהיגה. בדיון השבוע הודיע סגן מנהל אגף הרישוי, חנן אהרון, שהמשרד שואף להחזיר את הפיקוח, אך בשיתוף עם מורי הנהיגה. לדבריו, המשרד שוקד על בדיקת העלויות הריאליות של הטסטים, בהתאם להוצאותיהם של מורי הנהיגה והתהליך בעיצומו.

יו"ר הוועדה מקלב התרעם על התמשכות העניין, ואמר שלא יתכן שלמעלה משנה מאז הודיע המשרד כי בכוונתו להחזיר את הפיקוח, המחירים עודם מופקעים.

לדבריו, "בכל יום שעובר, מאות נבחנים משלמים מחירים מופקעים עקב העיכובים הביורוקרטים".

על פי נתונים שהגיעו לוועדה, מספר הנבחנים בשנה עומד על כ-360 אלף, שהסכום הכולל שהם משלמים רק על המבחנים עומד על כ-144 מיליון ₪. לזה יש להוסיף את האגרה בגובה 130 ₪ לכל מבחן, גם אם נבחנים מספר פעמים.

מבחני הנהיגה הם סיפור אחר

דובר ארגון מורי הנהיגה, אבי קרמר, אמר שהמורים אינם מתנגדים להחזרת הפיקוח ובלבד שהדבר יעשה במקביל לבדיקה כוללת של מחיר לימוד הנהיגה בישראל ובהשוואה בינ"ל.

הוא הוסיף, שבניגוד לנהגי מוניות, מורי הנהיגה משלמים מחיר מלא עבור רכבם, שמשמש אותם ככלי עבודה. לדבריו, הביטוח שהם משלמים גבוה בהרבה מזה שמשלמים שאר הנהגים. עוד קרא קרמר, לעדכון מחיר שיעורי הנהיגה, שלא עודכן בעשור האחרון.

קרמר: "אי אפשר לנתק את הטסט מלימודי הנהיגה ואם רוצים להוריד את מחיר הטסט, שייעלו במקביל את שיעורי הנהיגה".

רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, אשר דולב, אמר שלגבי שיעורי הנהיגה מתקיים שוק חופשי ועל-כן לא ניתן להעלות את מחירם. לדבריו, מבחני הנהיגה הם כבר סיפור אחר, כיוון שמדובר ב'לקוחות שבויים'. דולב: "הרוב הגדול של לומדי הנהיגה מעדיפים להיבחן על הרכב עליו למדו ועל-כן אין להם חופש בחירה אמיתי. לכן דווקא החזרת הפיקוח, תהפוך את שוק מבחני הנהיגה לחופשי".

יו"ר ועד בוחני רישוי נהיגה ארצי, אהרון אריאלי, אמר שלא ניתן לנתק את עניין הטסט מיתר ההוצאות של מורי הנהיגה עד לאותו שלב. אריאלי חזר על טענת קרמר, שהמורים משלמים ביטוח יקר ומיסים מלאים על הרכבים.

בסיכום הדיון, דרש היו"ר מקלב מנציגי משרד התחבורה, להאיץ את החזרת הפיקוח על מחיר מבחני הנהיגה ולדווח על ההתפתחות בנושא לוועדה בעוד כחודש.

בדיון נדון גם קיצור פרקי הזמן בין טסט לטסט, למי שנכשל, ועלה שמשרד הרישוי יישם את המלצות הוועדה וקיצר את זמן ההמתנה בין מועדי הטסטים ללא יותר מחודש בממוצע, ע"י תיקצוב מיוחד מהאוצר לצורך העסקת בוחנים בימי שישי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}