כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

גזירות או ספין? • קצבאות האברכים יוגבלו ל-5 שנים

לשכת נתניהו הודיעה בגאווה: יביא לאישור הממשלה תכנית לצמצום קצבאות האברכים והכפלת מלגות לסטודנטים • פלסנר: "בלוף תקשורתי. מגדילים את התקציב לאברכים"

אברכי כולל. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
אברכי כולל. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



עם סיום עבודתה של הוועדה הבין משרדית, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, מפרסמת הבוקר (ו) לשכת ראש הממשלה את המסקנות, ובגאווה בלתי מוסתרת: "בהנחיית ראש הממשלה, תגביל הממשלה את מספר שנות הקצבה לה זכאים אברכי הכולל לחמש שנים, ובמקביל, לראשונה, יוגבל מספר הזכאים ללימודי כולל ללא הגבלה, למספר מצומצם של 'לומדים מתמידים'. זאת בניגוד למצב הקיים היום לפיו כלל הזכאים מקבלים קצבה לשנים ארוכות.

"במקביל, תינתן תוספת של 50 מיליון שקלים לסטודנטים נזקקים במסגרת קרן הסיוע. בכך יבוא לידי ביטוי גם אלמנט השוויון, עליו הצביע בג"צ בפסיקתו מיוני 2010".

בלשכת ראש הממשלה לא מסתירים את היעד הסופי - "עידוד השתלבות המגזר החרדי בתעסוקה וסיוע לאוכלוסיות לומדים שונות באופן מאוזן ושוויוני" - ומבטיחים להביא את ההצעה החדשה לדיון בממשלה כבר ביום ראשון הקרוב.

"קצבה מופחתת לקבוצה מצומצמת"

על פי הכללים החדשים, התמיכה לאברכי הכולל, בסך כולל וקבוע של 127 מיליון ₪ לשנה, תינתן בשני מסלולים:

• קצבה למשך 5 שנים בלבד, כאשר בארבע השנים הראשונות תינתן קצבה מלאה בסך של עד 1040 ₪. השנה החמישית תהווה שנת השתלבות, בה תינתן קצבה של 75% מהסכום הראשוני. בתקופה זו ילמד האברך חצי מזמנו ויוכל לעבוד בחצי משרה.

• קצבה מופחתת המיועדת לקבוצה מצומצמת מאוד של 'לומדים מתמידים', המתכוונים להקדיש חייהם ללימוד תורה, בעלות שלא תעלה על 20 מיליון ₪ מסך התמיכה השנתית לאברכים. על פי הסכומים הניתנים כיום, ההערכה היא כי מדובר בכ-2000 איש בלבד.

"אסור להנציח את העוני". נתניהוצילום: "אסור להנציח את העוני". נתניהו
"אסור להנציח את העוני". נתניהו


"מעבר מתלות בקצבאות להשתלבות בעבודה"

נתניהו מוסיף: "מטרת ההסדר החדש היא לאזן בין שני עקרונות מרכזיים; העיקרון הראשון הוא רגישות אנושית. מדובר באוכלוסיה ענייה מאוד, באלפי משפחות עם ילדים קטנים, ואי אפשר לפגוע בבת אחת ברמת ההכנסה שלהם.

"אבל מנגד – העיקרון השני, עליו אני עומד בכל תוקף - הוא שאסור להנציח את העוני. אסור לנו לעודד את המשך המצב הקיים. ההסדר החדש יתמרץ את אוכלוסיית האברכים לצאת לעבודה ולשפר את מצבה הכלכלי וגם יגלה רגישות כלפי אלפי משפחות עניות, ויפתור את הבעיה בהדרגה".

כיום מקבלים 11,000 אברכי כולל, מתוך כ-70,000, את קצבת הסיוע על פי מספר קריטריונים, שייושמו גם על פי ההחלטה הנוכחית: נשואים + 3 ילדים, סך ההכנסה המשפחתית לא עולה על 1200 ₪ בחודש ושאין ברשותם רכב.

לדברי נתניהו, "מתן הקצבאות, במתכונת הנהוגה בעשורים האחרונים, לא מאפשר את שילוב האוכלוסייה החרדית במעגל העבודה, ומהווה 'מלכודת עוני' לאוכלוסייה זו. החלטה זו תאפשר מעבר מתלות בקצבאות להשתלבות בשוק העבודה".

ח"כ מוזס: מייחל לממשלה אנושית יותר

מי שאינו מתרגש יתר על המידה מהידיעה החדשה, הוא ח"כ מנחם אליעזר מוזס מ'יהדות התורה'.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הוא אינו נשמע מופתע, ובהחלט רגוע לחלוטין. "אני מקווה שבעוד חמש שנים תהיה בישראל ממשלה אחרת שתשכיל לבטל את הגזירה", הוא אומר. ובמילים אחרות: די לי בחמש שנים הקרובות, אחר כך ירחם כבר ה'.

מוזס מכנה את ממשלת הליכוד במילים קשות ביותר, ומייחל ל"ממשלה אנושית יותר, שתבין מהי מצוקה ועניות ותאפשר המשך קיום עולם התורה".

לגודל צערו של נתניהו, הטרנד הלאומי עליו ביקש לרכב, 'הכה בחרדים וזכה לכותרות', לא עבד הפעם. שעות אחדות לאחר פרסום הידיעה יצא אתר YNET בחשיפה לפיה, מדובר ב"ספין".

"דפוס דחיית ההכרעה, שעליו ספג ראש הממשלה ביקורת קשה בדו"ח מבקר המדינה, שוב נחשף... מבדיקת ynet מתברר כי בחמש השנים הבאות לא יחול שום שינוי בקצבאות שיקבלו האברכים, בגלל שספירת הוותק של האברכים תחל רק מיום קבלת ההחלטה. רק בעוד חמש שנים אברכים ראשונים יפסיקו לקבל תקציב - ובכך למעשה שוב מגלגל בנימין נתניהו את ההחלטה לבאים אחריו".

מה שמפריעה ל-YNET היא גם העובדה, כי "כל אברך מעל גיל 29 ימשיך במסלול שקיים כיום – קבלת קצבה ללא הגבלת זמן". ובנוסף, סעיף ההכנסה לאברכים בתקציב יעלה מ-110 מיליון ל-127 מיליון שקלים".

החלטה הכתובה על הקרח

שחר אילן, סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, מיהר אף הוא להגיב: "מדובר בהחלטה הכתובה על הקרח".

גם שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, הצטרף לתוקפים: "כך לא משלבים חרדים בתעסוקה. ההחלטה שמוגשת ביום ראשון לממשלה תנציח למעשה את אי שילובם של החרדים בשוק העבודה ואת העוני והאבטלה במגזר. מדובר בנסיגה מהטיוטה שהוצגה בפני המשרד בתחילה. בחמש השנים הקרובות לא תהיה התקדמות או התניה של קבלת הקצבה עם הכשרה מקצועית. אברכים בני 29 ומעלה יהיו פטורים מעבודה לנצח - מדובר על למעלה מתשעים אחוזים מהאברכים הנמצאים כיום בתוכנית".

חבר הכנסת יוחנן פלסנר מקדימה, העומד בראש צוות של ועדת חוץ וביטחון ליישום חוק טל, אומר: "מדובר בבלוף תקשורתי נוסף של ממשלת נתניהו. מצד אחד מגדילים את התקציב לאברכים ומחריגים שיעור משמעותי של מקבלי הקצבה מהכללים שנקבעו, ומאידך מציגים לציבור הסטודנטים והחיילים המשוחררים את הצעת ההחלטה כמהפכה חסרת תקדים".

ורק איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל, מרוצה. "מאבקם העיקש של הסטודנטים הביא לתוצאות טובות ואנו סבורים כי מדובר בהמלצות שיהפכו את החברה הישראלית לסולידרית יותר. עם זאת, אנו מצפים כי ההמלצות יעוגנו בחקיקה בכנסת ולא רק בהחלטת ממשלה, כדי לוודא את יישומן בעתיד".



[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}