כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

אטיאס: "אצל קדימה זה לא היה קורה" • ראיון בלעדי

"ההצבעה על הגיור פצעה אותנו" • "אנחנו רוצים שיסבסדו לכל זוג בדירה ראשונה 800 שקל בחודש, ל-20 שנה. ביום ב' יצביעו על זה, ונראה אם שרי הליכוד יעיזו להצביע נגד"

אטיאס:  "אצל קדימה זה לא היה קורה" • ראיון בלעדי



בין דיור לגיור

את הראיון עם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, לא יכולנו שלא לפתוח בבשורה אותה הביא הבוקר, יחד עם שר האוצר יובל שטייניץ, בתחום הדיור. ביקשנו לבדוק גם את הקשר בין נושא הדיור לנושא ה...גיור.

באופן רשמי לא מוצא אטיאס כל קשר בין הנושאים. לא, הוא אומר, הם לא מתכוונים להעניש את הליכוד, הגם שבהחלט גרם להם כאב גדול בהצבעתו ביום רביעי. יחד עם זאת, כשם שלישראל ביתנו היה מותר להצביע כראות עיניה בדבר שהיה חשוב לה, כך גם ש"ס תרשה לעצמה להצביע כראות עיניה בנושא הדיור - וכבר ביום שני הקרוב היא תעלה הצעת חוק, שהאוצר 'לא אוהב', בלשון המעטה, ותעשה הכול כדי להעבירה - בתקווה שאיש משרי הליכוד לא יוכל להתנגד לחוק שנועד לסייע בפיתרון מצוקתם של הזוגות הצעירים.

ושוב, אטיאס אינו מודה כי הנחישות של ש"ס להעביר את החוק קשורה, איכשהו, לנחישות של ישראל ביתנו, בגיבוי הליכוד, בהעברת חוק הגיור הצבאי, אך קשה שלא להבחין בקשר שכזה.

יחד עם זאת, קשה שלא לקרוא מבין המילים את רוח הדברים. הוא מחמיא ארוכות ל'קדימה', שלא פגעה במפלגות החרדיות כפי שהעיז לעשות זאת הליכוד, ואומר זאת ברור: "אצלם זה לא היה קורה".

רוצים לראות בכך רמז כלשהו לפירוק הקואליציה? היינו מעדיפים ללמוד מזה דווקא על ההעדפות החרדיות בנוגע להרכבת הקואליציה רגע לאחר הבחירות הבאות.

ההצבעה גרמה לפצע

"הצעדים עליהם הכרזנו היום הם צעדים משלימים למה שאנחנו עושים בשנה וחצי האחרונות: מגדילים את היצע הקרקעות, הכפלנו את כמות השיווקים, ואנחנו רואים את התוצאות", אומר אטיאס. "לראשונה בישראל היקף התחלות הבניה הוא הגדול ביותר ב-8 השנים האחרונות, גידול של 10% בהתחלות הבניה, 66,800 יחידות דיור בבניה פעילה ברגע זה, הוצאנו מכרזים אתמול, והם מתפרסמים עכשיו, בהיקף של 6,000 יחידות דיור – אלו הם דברים שלא היו בעבר ומדובר בתוצאה של מאבקים משותפים.

"הפעולה שאנחנו עושים עכשיו, זו פעולה נוספת, שאמורה להוציא משקיעים, שרכשו יחידות דיור בהיקפים של 30% מהיקף העסקאות, בשל הריבית הנמוכה, אנחנו מורידים להם את מס השבח וכך יהיה להם תמריץ לצאת החוצה, כי אחר-כך ייסגר חלון זה - והם יחזרו חזרה לאי ביטול הפטורים".

• נעבור לנושא הגיור.

"אי-אפשר להתכחש לזה שההצבעה אתמול גרמה לנו לפצע, אבל אנחנו צריכים להסתכל על השלב הבא והוא שהרב עמאר, בעקבות בקשתו של מרן הרב עובדיה יוסף, ימנה צוות של רבנים שיטפלו בנושא הזה. כפי שאמרנו בעבר, המגיירים וראשי ההרכבים של הגיורים בצבא זה מגיירים של הרבנות הראשית. זה לא שחיילים במדים מגיירים חיילים. לכן, בעקבות הדבר הזה, הרב עמאר ימנה צוות של רבנים שהם יכולים לבדוק את הדבר הזה ולפתור אותו. אמרנו שאין בעיה מהותית, זה הכול סיבוב פוליטי תקשורתי חריף מאוד שעושה ישראל ביתנו, על מנת ליצור סיטואציה לפיה יש שני מערכות גיור בישראל.

"הרב הצבאי הראשי, הרב פרץ, כתב מכתב על זה. זה פוגע בחיילים, זה יכול חלילה ליצור מצב שמישהו מערער על הגיור שלהם בהמשך, איזה נזק זה יעשה להם. אפילו הבוחרים של 'ישראל ביתנו' לא יסכימו להתחתן איתם אם זה יהיה בסיטואציה הזו.

"לכן אנחנו צריכים מאוד להיזהר בנושא הזה, ויש לנו דרך לטפל בזה. הבטיח ראש הממשלה בהחלטת הממשלה, וגם בוועדת שרים לחקיקה זה הובא, שאם הבעיה תיפתר על ידי הרב הראשי לישראל, החוק הזה יהיה מיותר והם יפילו אותו. ולשם אנחנו חותרים כרגע".

הוא פגע בעצמו

• אני מאמינה, כמוך, שהחוק הזה יתבטל ושהעניינים יסתדרו. ובכל זאת, מה שעשה לכם אתמול הליכוד זה 'תקיעת סכין בבשר'.

"מה שעשה לנו אתמול הליכוד זה שהוא נתן לנו מכה, הוא פגע בעצמו. כפי שנאמר על ידי יותר מפעם אחת: בממשלת קדימה זה לא היה קורה. דברים הרבה יותר חריפים עברו לטובת הציבור החרדי, והם בלמו דברים שהם נגד הציבור החרדי. למרות שקדימה במצע הבחירות שלה אמרה שהיא תעביר את ברית הזוגיות, כשהקימה קואליציה, הבינה שהבחירות הסתיימו. ופה זה לא קורה, נגררו אחרי ליברמן. הם לא מבינים שברגע שבאה מפלגה ואומרת שתצביע נגד הממשלה בנושא שהוא כל-כך אקוטי, והוא גם מיותר, כי אנחנו לא נגד חיילים.

"ליברמן הצליח, בתחכום רב, ליצור מצב בדעת הקהל כאילו יש פה מישהו שהוא בעד חיילים ומישהו שהוא נגד חיילים. שהם מחרפים את נפשם בגבולות, ולנו לא אכפת מהם. אמרנו מספר פעמים : א. זה שקר. ב. אותו רב צבאי ראשי, שהוא דואג לחיילים, אומר שאנחנו לא רוצים את הדבר הזה, אלא רוצים גיור אחיד לכולם בישראל, בסמכות הרבנות הראשית. זה מה שיקרה עכשיו, וזה שהליכוד נהג בחוסר לויאליות, בחוסר תבונה פוליטית במה שהוא עשה, זה לא אומר שבגלל זה אנחנו לא ננסה לפתור את הבעיה ולקבור את החוק הזה".

• אתם לא מתכננים צעדי ענישה לליכוד?

"אני לא אוהב להשתמש בסגנון הזה. אני אומר דבר אחד: קרה משהו אתמול, כשמפלגה מרכזית בקואליציה הודיעה שכשהיא רוצה משהו היא מצביעה נגד הממשלה. אז זה אומר שבעצם כל אחד תופס את העקרונות שלו ומצביע איך שהוא מבין בדברים שהוא רוצה לקדם. וזה ישליך, לדעתי, על כל הקואליציה".

חיכינו, התווכחנו, התכשתנו...

• בוא נחזור למה שהיה כאן היום. הייתה פה חגיגה תקשורתית, פרגונים הדדיים בינך לבין שר האוצר. הרי שמענו, במהלך השבועות האחרונים, מפיך, לא פעם ולא פעמיים, שאתם כועסים על האוצר, שאתם חושבים שהוא תוקע לכם מקלות בגלגלים. איך הצלחתם היום לצייר את הכול בוורוד? זה אמיתי?

"כפי שראיתם לא ציירנו הכול בוורוד"...

• כמעט...

"הדגשתי מספר פעמים שלא על הכול אנחנו מסכימים. ההצעה המרכזית שהובאה כאן, על הפטור ממס רכישה, היא באה מבית מדרשנו. אנחנו הצענו צעדים יותר חריפים, לא על הכול הם מסכימים. על מה שהם לא מסכימים נאמר בקול צלול וברור: 'אנחנו נמשיך להיאבק', ואתם רואים שהמאבק נושא פרי.

"כי כשבא שר האוצר ויושב פה איתי ביחד, הוא בעצם אומר: 'אנחנו רוצים לשתף אתכם פעולה' והסכמנו על 1, 2, 3. ומה שלא מסכימים - דברנו על זה. אנחנו לא מסכימים על הדבר המרכזי שיעזור לזוגות צעירים לרכוש דירה: אנחנו רוצים שמשרד השיכון, שיש לו תקציב, יסבסד לכל זוג צעיר שזו דירה ראשונה שלו 800 שקל בחודש, ל-20 שנה. בכל חודש המשרד ישלם 800 שקל במקום הזוג הצעיר שקונה דירה בפריפריה. זה לא מעמיס על תקציב המדינה, זה שווה ב-20 שנה למענק של 140 אלף שקל ליחידת דיור, וזו חובתה של המדינה לעזור לזוגות צעירים בתמריצים ישירים כצעד משלים להגדלת היצע הקרקעות.

"זה לא במקום, וזה רק בפריפריה כי יש לנו היצע בלתי מוגדל וגמיש יחסית לכמות האוכלוסיה שמסוגלת או רוצה לגור שם. זה מתאים לכל המגזרים.

"ראינו שהאוצר לא מסכים, חיכינו, התווכחנו, התכתשנו, לא עובד - חקיקה פרטית! מהחלון נכנסים, אם לא נותנים לנו להיכנס מהדלת. זה יבוא ביום שני לוועדת חקיקה, אנחנו נתמוך בזה, ואני רוצה לראות את שרי הליכוד שאומרים שהם דואגים לפריפריה, שאכפת להם מזוגות צעירים שירימו את האצבע נגד זה - וזה יראה שהם לא דואגים לזוגות צעירים. אבל אז אנחנו בכנסת נצטרך לעשות את העבודה שלנו, גם אם צריך להיות נגד הקואליציה!"

• זה לא קשור למה שקרה אתמול? זה לא צעד ענישה? הייתם עושים את זה בכל מקרה?

"התשובה היא 'כן'. החוק הזה הונח על שולחן הכנסת בקיץ, ח"כ יצחק וקנין בשיתוף עם 29 ח"כים נוספים הניח את הצעת החוק בקיץ, אבל אני בקשתי להמתין עם זה לעיתוי המתאים. כי צריך לדעת שהטיימינג הוא מאוד משנה, תלוי מתי אתה עושה את זה.

"זה היה צריך להיות שבוע שעבר, אבל בעקבות אירועי השריפה אמרנו 'נמתין עם זה'. עכשיו צריך שתהיה תודעה ציבורית לעסק הזה, צריך ששרי הליכוד ירגישו שהם מתביישים להצביע נגד דבר כזה. מאחר וכשיש איזה עליהום נגד ש"ס, אז הם, להפך, עוד מרגישים שהם יכולים ללכת לנו על הראש. זו הסיבה המרכזית לפיה המתנו עם זה. זה היה על סדר היום של ועדת השרים בשבוע שעבר, בקשתי להמתין עם זה ולדחות את זה בשבוע, וזה יעלה בכל מקרה ביום שני הזה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}