כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

ומי דואג להבטחת הכנסה לאברכים? - קדימה! • חשיפה

צריך לקרוא כדי להאמין: חוק הבטחת הכנסה לאברכים עדיין תקוע, אבל מי שמציעה פיתרון ודואגת לאברכים היא דווקא ח"כ רונית תירוש מסיעת קדימה • ומי הגיש הצעת 'חוק הטבות לסטודנטים'? שבעה ח"כים חרדיים

אברכי כולל. צילום: יעקב נחומי
אברכי כולל. צילום: יעקב נחומי



חוק הבטחת הכנסה לאברכים עוד לא עבר בכנסת, אבל דרישת בג"צ להשוות בין אברכים לסטודנטים עודה עומדת בעינה.

שתי הצעות חוק חדשות עשויות לפתור את הבעיה, למרות האבסורד המונח מאחוריהן:

ההצעה הראשונה היא הצעתה של ח"כ רונית תירוש מ'קדימה', המציעה "חוק מלגת קיום לסטודנטים יוצאי צבא...ולתלמידי כולל".

נשמע בלתי אפשרי? - ובכן אלו הן העובדות: "כולל", בהגדרת החוק שלה, הוא "מוסד תורני שזכאי לתמיכה ממשרד החינוך לפי חוק התקציב השנתי", ו"מוסד" הוא גוף "שקיבל הכרה לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה". לתלמידי שני הגופים הללו היא מציעה: הבטחת הכנסה.

"הרציונל מאחורי הצעה זו היא קביעת קריטריונים אשר יאפשרו מתן מלגות קיום למגזר החרדי, וכן קריטריונים המתאימים לאורח החיים של סטודנטים במגזר החילוני", כותבת תירוש, ומשכפלת למעשה את הצעתו של יו"ר ש"ס, אלי ישי, כפי שהציע בראיון וידאו שהעניק לאתר 'בחדרי חרדים'. ישי דיבר אז על כך שאין בעיה שגם סטודנטים יקבלו הבטחת הכנסה, וכי הוא אף מוכן להתגמש ולהעניק להם את הזכות כבר מהילד הראשון. באה תירוש, ועשתה לו למעשה את העבודה.

"בשעה שהחרדים שוקדים על הגדלת המשפחה", כותבת תירוש, "הרי שצעירים שאינם חרדים ממלאים את חובתם לשירות צבאי או לאומי. לפיכך האקוויוולנט המתאפשר לתלמיד כולל שיש לו שלושה ילדים, הוא סטודנט יוצא צבא או שירות לאומי עם ילד אחד", טוענת תירוש, ומסבירה כי "ההקבלה המוצעת בהצעת חוק זו, הוגנת ומשקפת יותר את אורחות החיים של סטודנט במגזר הלא חרדי, ויוצרת תנאים שוויוניים לקצבת הבטחת הכנסה הן למגזר החרדי והן למגזר החילוני. רק כך נוכל להצביע, אולי, על גישה שוויונית לכל העוסקים במלאכת הלמידה.

"כך אנו משמרים את הווי לימוד התורה, שמהווה ערך מרכזי עבור העם היהודי בכלל והמגזר הדתי החרדי בפרט, בד בבד עם תמריץ לרכישת השכלה המקנה כלים ליציאה לעבודה והשתלבות בתהליכי יצירה ופריון".

ואם ציפיתם כי את הדברים כתב אחר מהח"כים החרדים, טעות בידכם: החוק, על כל נספחיו, נוסח על ידי חברת כנסת מ'קדימה', המבקשת לשמר "את הווי לימוד התורה, שמהווה ערך מרכזי עבור העם היהודי".

החרדים ידאגו לסטודנטים

ההצעה השניה מפתיעה קצת פחות, ובכל זאת גם היא בהחלט בלתי שגרתית.

מדובר בהצעת חוק שתעניק הטבות לסטודנטים, "על מנת לסייע להם בתקופת לימודיהם".

על אלו הטבות מדובר, למשל?

• מלגת קיום בעד כל חודש לימודים מלא בשנת המס, בסכומים שיקבע השר, ועל פי תקציב שיוקצה לכך.

• הנחה בשיעור של 20% משכר הדירה שעליו לשלם למעונות.

• הנחה בשיעור של 50% מסכום הארנונה הכללית שהוטלה עליו.

• הנחה בשיעור של 50% מדמי הנסיעה בתחבורה הציבורית, והיא תינתן על כל סוגי הכרטיסים הקיימים בתחבורה הציבורית.לעניין זה, 'תחבורה ציבורית' – נסיעה בדרך עירונית או בין עירונית, באמצעות אוטובוס או רכבת כמשמעותה בפקודת מסילות הברזל לרבות באמצעות חברת אוטובוסים פרטית.

מבקשים לדעת מי עומד מאחורי הצעת החוק והדאגה לסטודנטים?

קבלו את הרשימה המלאה של חברי הכנסת שיזמו את ההצעה: משה גפני, אורי מקלב, אמנון כהן, יצחק וקנין, אברהם מיכאלי, מנחם אליעזר מוזס ואורי אריאל.



[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}