כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

חדש בבירה: מניין נציגים חרדים • השמות והמספרים

תושבי השכונות שהתחרדו מצאו עצמם עם נציגי מנהל שלא מודעים לצרכי הציבור החרדי • הבוקר התעוררה ירושלים ליום חדש • ואיך הבחירות ישפיעו על בניית מרפסות סוכה

נבחר בארזי הבירה. הגרנ"צ קופלוביץ
נבחר בארזי הבירה. הגרנ"צ קופלוביץ



כעשרים אלף ירושלמים השתתפו אתמול (ג') בבחירות להנהלות הציבוריות של חמישה מינהלים קהילתיים בעיר.

מדובר במספר גבוה של בוחרים, בהתחשב בכך שבמשך שנים רבות לא נערכו בחירות למינהלים ושקמפיין הבחירות הושק רק לפני שלושה חודשים.

כך, למשל, במינהל "שמונת השכונות" (שמואל הנביא) עמד מספר הבוחרים על כ-6,033 מצביעים, המהווים 36% מבעלי זכות הבחירה בקרב תושבי השכונה.

מנהל המינהל לחברה, תרבות ופנאי, עו"ד יוסי שרעבי, אמר בסיום ספירת הקולות כי מדובר בחגיגה אמיתית של דמוקרטיה. "אלפי ירושלמים טרחו ועמדו בתורים לקלפיות מתוך רצון כנה ואמיתי להיות שותפים לעיצוב סדר היום האזרחי בשכונות ולקביעת סדרי העדיפויות של העירייה בתוך השכונות".

מדובר בחגיגה לא פחות משמעותית עבור הציבור החרדי בבירה. 20 שנה לא התקיימו בחירות במינהלים הקהילתיים. השכונות שהתחרדו מצאו את עצמן עם נציגים ותיקים שלא מודעים לצרכי הציבור החרדי. הבוקר, סוף סוף, התעוררה ירושלים ליום חדש.

"לציבור החרדי מגיעה מילה טובה". יוסי דייטשצילום: "לציבור החרדי מגיעה מילה טובה". יוסי דייטש
"לציבור החרדי מגיעה מילה טובה". יוסי דייטש


"היה כאן קידוש ה'"

בקרב העסקונה החרדית בבירה רואים בכך לא פחות מ-היסטוריה של ממש.

"כנפי ההיסטוריה ריחפו אתמול כאשר נוצר מהפך ב"מינהלת שמונת השכונות", לאחר 20 שנות שליטה ללא מיצרים של ההנהלה הקודמת, שנתפסה בעיני התושבים כמנוכרת ולא מייצגת את תושביה החרדים של שמונת השכונות", אומר חבר מועצת העיר יוסי דייטש.

אוריאל אלבז, מנהל המינהל הקהילתי בשכונת הר נוף ומי שמונה לעמוד בראש מערכת הבחירות לשמונת השכונות, מציין בסיפוק את תוצאות הבחירות: "הקידוש השם היה גדול. תוצאות הבחירות מדברות בעד עצמם, ולנוכח אחוז המצביעים הגבוה, יש להנהלה החדשה של המינהל גושפנקא ברורה לנהל את ענייני השכונות ביד רמה, לטובת כל תושבי השכונות".

אם עד היום לא סופקו הצרכים הרבים של התושבים הנוכחיים בשמונת השכונות האמורות, בתחום החינוך, הבינוי והאכלוס ובתחום התרבות והפעילויות, כעת חוללו התושבים מהפך ויוכלו לקבוע בעצמם את סדרי העדיפויות של השכונה כפי ראות עיניהם, בהתאם לצרכים הייחודיים של אוכלוסיה חרדית".

"לראשונה, לתושביה החרדים של אותן שכונות יש נציגות אותנטית במינהל הקהילתי המייצגת אותם כראוי לפי משקלם האמיתי", אומר מ"מ ראש העיר יצחק פינדרוס (יהדות התורה), "ההנהלה החדשה תוכל לבדוק ולהעריך את צרכיהם הייחודיים של תושבי השכונה, לראות מה טעון טיפול ולדאוג לקשת רחבה של נושאים חשובים, החל מתרבות ופנאי לילדים ועד בינוי ורווחה".

מה תהיה יכולת ההשפעה של המינהל החדש? פינדרוס נשמע אופטימי ומבטיח: "העבודה המרכזית היא בעיקר עם הדרג המקצועי של העירייה ופחות עם הדרג הפוליטי. מה שמבטיח שהנושאים יטופלו באופן מקצועי וללא טענות מענות. אך כמובן שאנו הנמצאים בדרג הפוליטי, ניתן להם מצידנו רוח גבית ואת מלוא הגיבוי הדרוש להוציא מכוח אל הפועל את תוכניותיהם".

שמונת השכונות שיצאו לבחור הנהלה חדשה למינהל הקהילתי החדש שהוקם, הן: שמואל הנביא, החומה השלישית, ארזי הבירה, מעלות דפנה, בית ישראל, סנהדריה ורמת אשכול. כולן שכונות ששינו את פניהן בעשרים השנים האחרונות וכיום מאוכלסות ברובן באוכלוסיה חרדית מובהקת.

"לציבור החרדי מגיעה מילה טובה", אומר דייטש. "שוב הוא הוכיח בגרות, רצינות ואכפתיות, והוא בהחלט מהווה מודל ראוי לחיקוי. ואין ספק שבחירות אלה יהוו סמן להמשך הדרך".

איך הולך להיראות היום שאחרי בשמונת השכונות? עזרא ברגר, מנהל המינהל הקהילתי בשכונת רמת שלמה, משרטט קווים אפשריים של המינהלת החדשה על סמך ניסיונו בתפקיד: "ברור שלאוכלוסיה החרדית יש צרכים אחרים. בשונה משכונות כמו מלחה ובית הכרם, הפעילויות הן אחרות. גם סגנון ההפעלה של המתנ"סים מבחינה ניהולית שונה במהותו. מינהל קהילתי חרדי מהווה פלטפורמה מעשית למתן מענה לתחומים רבים שמעניינים את הציבור החרדי.

ברגר נוגע גם בנושא טעון וכאוב כמו מצוקת הבנייה. "אמנם בפועל אין למינהל הקהילתי סמכויות סטאטוטוריות, אך בעירייה מתחשבים מאוד בחוות דעתם של חברי הנהלת המינהל הקהילתי בסוגיות כמו הרחבת דירות ובניית מרפסות.

"הדבר משמעותי במיוחד באזורים מתחרדים, כמו באזורי שמונת השכונות, המצריכים לעיתם רבות שינויים בצורות המבנים וכן שינוי ייעוד קרקעות למבני ציבור".

את ריכוז הפעילות בבחירות למנהלים ביצע שרגא ניימן, איש אמונם של חברי המועצה מטעם סיעת יהדות התורה בעיר.

נחת לסבא גנדי

במילים פשוטות: למעלה ממניין נציגים חרדים התווספו למינהלים הקהילתיים בירושלים.

בין ההפתעות בשמות הנציגים שנבחרו ב'שמונת השכונות', ניתן למצוא את הגרנ"צ קופלוביץ, ראש ישיבת מבקשי השם ותושב ארזי הבירה ואת העסקן יואל קלופפר, תושב רמת אשכול.

אחד השמות המבטיחים שנבחרו הוא נפתלי זאבי, עוזרו של חבר המועצה יוסי דייטש, שעוד לא חגג יום הולדת 23. הייחוס שלו: נכדו של השר רחבעם זאבי הי"ד.

בנוסף נבחרו: אברהם זייבלד, ישראל פרוימוביץ, אברהם דנגור, יעקב בן תקוה, מרדכי סנדר, יהושע שרהבני ועוד.

גם במנהלים נוספים נבחרו נציגים חרדים. בין היתר, נבחר העו"ד החרדי אלקנה הולצר כנציג 'גינות העיר'.

תושבי ירושלים מקווים, כי יוכלו בקרוב ליהנות מהתוצאות ולהיווכח כי היה שווה להמתין בתורים כדי לבחור את נציגי המינהל החדשים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}