ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

"העברת השגרירות לי-ם - עדיפות עליונה של טראמפ"

היועצת הבכירה של נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ, הצהירה כי בכוונתו לעמוד בהבטחתו ולהעביר את שגרירות ארה"ב בישראל מתל אביב לירושלים • טראמפ תקף את 'לוקהיד מרטין' וגרם לצניחת המניה • וגם: במה יעסוק ג'ארד קושנר והפולמוס סביב הקשרים בין קמפיין טראמפ לרוסיה

דונלד טראמפ (רויטרס)
דונלד טראמפ (רויטרס)

נשיאי ארה"ב ג'ורג' בוש הבן וביל קלינטון הבטיחו במהלך קמפיין הבחירות שלהם על כוונתם להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים, אך לאחר כניסתם לבית הלבן חזרו בהם. הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, הבטיח אף הוא בקמפיין הבחירות כי יעביר את השגרירות מתל אביב לירושלים, ועל פי הדיווחים, הוא בהחלט מתכוון לממש את ההבטחה.

בראיון שהעניקה היום (שני) קליאן קונוויי, היועצת הבכירה של טראמפ, לשדר הרדיו יו יואיט, אמרה קונווי כי טראמפ אינו מתכוון לחזור בו מכוונתו להעביר את שגרירות ארצות הברית בישראל לירושלים.

"העברת השגרירות לירושלים היא בעדיפות עליונה של טראמפ. טראמפ הבהיר זאת היטב במהלך מערכת הבחירות, זה משהו שהחברה שלנו ישראל, החברה הטובה שלנו במזרח התיכון, תעריך מאוד - ומשהו שהרבה יהודים-אמריקנים הביעו את תקוותם שיקרה" אמרה קונוויי.

ובעוד חיל האוויר חוגג היום את נחיתתם של צמד מטוסי הקרב "האדיר", תוקף הנשיא הנבחר בחשבון הטוויטר שלו את יצרני המטוס. לדבריו, עלויות הפרויקט יצאו מכלל שליטה וניתן לחסוך מיליארדי דולרים מתקציב הרכש הביטחוני.

ציוצו של טראמפ כבר גרם לצניחת מניותיה של חברת לוקהיד מרטין, יצרנית ה-F-35. ג'ף בביון, מנהל תוכנית ה-F-35 שהגיע לישראל לכבוד טקס נחיתת המטוסים מיהר להגיב: "אני מבין את החששות לגבי העלות היקרה החברה השקיעה מיליוני דולרים כדי להוריד את עלות המטוס בכ-70% מאז תמחורו המקורי".

יצויין כי לפני שבועיים אמר טראמפ שהוא רוצה לבטל את החוזה הממשלתי לרכישת מטוסים נשיאותיים חדשים מחברת "בואינג". הנשיא הנכנס מסר כי רכישת מטוס "אייר פורס 1" חדש עולה כארבעה מיליארד דולר. "בואינג בונה דגם חדש של אייר פורס 747 לנשיאים הבאים של ארה"ב, אבל המחיר יצא משליטה, יותר מארבעה מיליארד דולר".

ובינתיים, ממשיך הפולמוס סביב כוונתו של טראמפ למנות את רקס טילרסון, היו"ר והמנכ"ל של אקסון מוביל - ידידו של ולדימיר פוטין, לתפקיד מזכיר המדינה. בסוף השבוע פרסם ה-CIA דו"ח לפיו רוסיה התערבה בבחירות בארה"ב. בחודשים שקדמו לבחירות לנשיאות פרצו האקרים למחשבים של המפלגה הדמוקרטית, לרבות מחשבי הוועידה הלאומית הדמוקרטית שמנהלת את המפלגה ומחשבים של קמפיין הבחירות של הילרי קלינטון.

מומחי סייבר וגורמים רשמיים בארה"ב קבעו בעבר כי יש ראיות לכך שרוסיה יזמה את הפריצות כדי לפרסם מידע רגיש מאימיילים של המפלגה וכך להשפיע על הפוליטיקה האמריקנית. ה"וושינגטון פוסט" מגלה כי ה-CIA מצא שגורמים הקשורים לקרמלין אחראיים לפריצות ולהדלפת אלפי אימיילים פנים-מפלגתיים לאתר "ויקיליקס", שהביא לפרסומם. הגורם, שקיבל דיווח מודיעיני מפי ה-CIA שהוצג בפני סנאטורים בדיון בדלתיים סגורות בשבוע שעבר, אמר כי "על פי ההערכות, המטרה של רוסיה הייתה לתת העדפה למועמד אחד על פני השני, לסייע לטראמפ לנצח".

הוא הוסיף כי האחראים לפריצות מוכרים לקהילת המודיעין, וכי הם לקחו חלק בתכנית-על של ממשלת רוסיה לתת תמיכה לטראמפ ולצמצם את סיכוייה של קלינטון במרוץ. בראיון שהעניק אתמול אמר טראמפ כי הטענות שרוסיה התערבה בבחירות בארה"ב "מגוחכות". "אני חושב שזה רק עוד תירוץ לתבוסתה של קלינטון, אני לא מאמין לזה" אמר.

בסוף השבוע הורה הנשיא אובמה לסוכנויות המודיעין של ארה"ב לבדוק את הראיות למעורבות רוסית בבחירות, זאת על רקע לחץ בנושא מצד חברי קונגרס דמוקרטים. מנהלת המחלקה ללוחמה בטרור בבית הלבן, ליסה מונקו, הודיעה בתדרוך לעיתונאים על "בדיקה מקיפה" בנושא. טראמפ הוסיף ואמר למראיין, כי הוא אינו מתנגד לבדיקה שעליה הכריז הנשיא אובמה אך מציע להתרכז גם בארצות אחרות שאולי ביצעו את הפריצות, ולא דווקא רוסיה.

במהלך הריאיון אמר טראמפ כי היה רוצה לראות את ביתו איוונקה ואת חתנו ג'רארד קושנר מעורבים בקבלת ההחלטות בוושינגטון. הוא הוסיף ואמר כי קושנר הוא אדם מאוד כישרוני ויוכל לעזור לו בהשכנת השלום במזרח התיכון. טראמפ גילה כי הנושא נמצא בבדיקה מבחינה חוקית וכי משפחת קושנר מחפשת בינתיים בית בוושינגטון.

טראמפ התיחס גם לנושא עסקי הנדל"ן שלו, ואמר כי למרות שהחוק מאפשר לו להמשיך בעסקיו הפרטיים, הוא מעונין להתמקד בתפקידו כנשיא, ואת עסקיו ינהלו ילדיו.
דונלד טראמפ שגרירות ארה''ב בישראל ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}