כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

חוק גיורי צה"ל: 74 ח"כים בעד, רק 18 נגד

חוק הגיור הצבאי עבר ברוב גדול: 74 ח"כים בעד - רק 18 נגדו • ח"כ אמסלם הצביע בעד • רותם ליגלג: "ש"ס דבוקים לכסאות" • וגם: הנאומים המלאים של אלי ישי ומשה גפני

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



לאחר דיון סוער נערכה בדקות האחרונות הצבעה על חוק הגיור הצבאי. החוק עבר ברוב גדול, שחצה סיעות אופוזיציה וקואליציה.

74 מחברי הכנסת הצביעו בעד החוק, רק 18 הצביעו נגדו. ח"כ חיים אמסלם הצביע אף הוא בעד החוק.

"ש"ס, אתם יודעים, גם הם דבוקים לכסאות"

קודם להצבעה נאמו שלושת הקודקודים: האחד מתנועת 'ישראל ביתנו', שרשמה לזכותה נצחון הסטורי - ח"כ דודו רותם, יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט.

"מדינת ישראל קבעה שבצה"ל יהיה מערך גיור כי מדינת ישראל מאז ומעולם ראתה בצה"ל את כור ההיתוך של המדינה, את המקום שבו מתמזגות קהילות ישראל. "מאז ומעולם לא הטיל איש ספק בתוקפם ההלכתי של הגיורים הנעשים בצה"ל, משום שמאז ומעולם לא ראה איש מקום ורצון להפוך את נושא הגיור לנושא פוליטי ולנושא של סחטנות פוליטית.

"אבל, קרה דבר בישראל. לפני מספר חודשים עברה בקריאה טרומית ועברה בוועדת החוקה הצעת חוק הגיור שכללה את כל נושא הגיור במדינת ישראל. ראש הממשלה ביקש לעכב את הצעת החוק על מנת להגיע לפשרה כלשהי עם יהדות העולם. הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב עמר רתח בזעם. הוא קרא באותו יום למפלגות החרדיות, ואני מניח שהוא בוודאי גם התכוון לש"ס, לפרוש לאלתר מהממשלה.

אבל ש"ס, אתם יודעים, גם הם דבוקים לכסאות ואיש לא פרש. אין לי שום דבר נגד ש"ס, לש"ס יש נגדי משום מה. לא רק נגדי אלא גם נגד הגיור ונגד החיילים.

"ואז קרה דבר מענין. הוגשה עתירה לבית המשפט העליון שבה, בטעות, מישהו העלה טענה לא חכמה כאילו יש איזו בעיה עם הגיור בצבא הגנה לישראל. ואז בקשו מהרב הראשי לישראל הראשון לציון לפתור את הבעיה. ואז היה צריך להקים ועדה, והוועדה התפרקה, והחליטה לא לדון בזה וכן לדון בזה, ודבר לא קרה. ולכן, על מנת לא להעמיד בשום ספק את הגיור הצבאי ואת עצם העובדה שמי שהתגייר בגיור הצבאי הוא יהודי לכל דבר ועניין, התקימה ישיבה בוועדה לביקורת המדינה.

"והנה זה פלא: יצאה הודעה מטעם הראשון לציון הרב שלמה עמר שאמר בין היתר: 'לאורך השנים פעלו הרבנים הצבאיים לגיורם של חילי צבא הגנה לישראל...בשיתוף פעולה מלא עם הרבנים הראשיים לישראל בכל עניני הדת...החילים הללו נישאו כדת משה וישראל לאורך שנים רבות על ידי רשם הנישואין כדת וכדין.

"אז מה הבעיה? מתברר שרוצים להכריח את הממשלה לחוקק את חוק הגיור. 'חכה עוד יומיים יחזור הרב מחו"ל יפתור את הבעיה תוך יומיים', אומרים לי. "אז איפה היה הראשון לציון 90 יום ולא פתר את הבעיה? היה אפשר לפתור אותה בקלות ואז לא היה צריך את החוק הזה, אבל מכיוון שאת הבעיה לא רוצים לפתור ורוצים להחזיק את חילי צה"ל כבני ערובה, יש צורך בחוק הזה.

"שמעתי כאילו יש פגיעה בסטטוס קוו, רבותי הסטווס קוו הכיר בגיורי צה"ל לפני 20 שנה. מי שהטיל בכך ספק הוא ששפגע בסטטוס קוו. והחוק הזה בא למנוע את הבעיה. זה לא שיכול לפתור את זה מישהו אחד.

"שמעתי עוד טענה והיא המגוחכת ביותר שנשמעה ב-10 שנים האחרונות: החוק הזה יוצר שני סוגי גיור. גיור סוג ב' של הצבא וגיור סוג א' של בתי הדין הממלכתיים לגיור. הבל הבלים ורעות רוח. מיהם הדיינים שיושבים בבתי הדין הצבאיים לגיור? אותם דינים שיושבים בבתי הדין הממלכתיים, אלא שהכוח למי יהיה? כשיושבים בבית הדין לגיור הכללי, הכוח בידי מישהו. אותו אדם לא רוצה שהצבא יקח ממנו את הכוח. הוא לא יכשיר את הגיורים. רבותי, חיילי צה"ל לא יהיו הפקר. הם מוכנים להילחם בעדנו, למות בעדנו, אי אפשר לומר להם לא מכירים בגיור שלכם. וכל מי שמדבר שבעוד 10 שנים זה אולי יפגע בהם: אלו שיושבים בבתי הדין הרבניים ופוגעים בגיור, לא עניינים אם זה גיור כזה או כזה, הם לא רוצים גיור.

"הצעת החוק באה לומר דבר פשוט: חייל, הרב הצבאי הראשי יקים מערכת גיור ויעמוד בראשה.
הרב הצבאי הראשי אמר שדמעות זלגו מעיניו כאשר ראה שפוגעים בגיור חילי צה"ל. היום הזה אנחנו נמחה את הדמעה. אנחנו לא צריכים 20 מיליון שקל, אנחנו נמחה את הדמעה הזו".

"אתם מרסקים את העם היהודי. תתביישו לכם!"

ראשון המשיבים לו היה ח"כ משה גפני, מ'יהדות התורה':

"משתמשים בעניין של הצבא. אני מבקש לדעת למה אף אחד מחברי הכנסת לא הגיש הצעת חוק שאם יש חובש בצבא, למה קצין רפואה ראשי אחרי שמעביר אותו קורס לא יכול לתת לו תעודת רופא? למה הנדסאי בהנדסה קרבי, לא יכול לתת לו תעודת הנדסאי? יש כאלו שחושבים שגיור זה דבר שאפשר לעשות אותו כך או כך. תמיד היה חוק אחד: מי שמוסמך לאשר המרה, לכל עדה ודת, זה ראש העדה, במקרה הזה הרב הראשי הראשון לציון.

"אני מייצג את היהדות החרדית. אנחנו לא שלמים עם זה, לא היינו שלמים אף פעם. אנחנו סבורים שגיור זה עניין הלכתי לחלוטין. אבל אמרנו שבגלל הבעיה הקשה שהעם היהודי יכול להתפלג, לא מחר, בעוד שנה, בעוד 5 שנים, 10 שנים, לא אמרנו שתהינה קבוצות אחרות שתוכלנה ויהיה מותר להם לעשות גיור. הסמכות במדינת ישראל היא סמכות אחת, בכל נושא. אני מרוצה מזה, לא מרוצה מזה, לא רלוונטי. אני הפכתי להיות הממלכתי ודודו רותם וזבולון אורלב הפכו להיות כיתתיים, מפלגים את העם.

"כשהוקמה הרבנות הראשית אנחנו צמנו, אבל השלמנו עם המציאות הזו שצריך להיות גוף ממלכתי בכדי למנוע את מה שעלול חס וחלילה לקרות. ואני אומר לכל מי שיצביע בעד החוק הזה: אנחנו לא עושים קהילות נפרדות, אנחנו נגד. אנחנו רוצים עם אחד! אנחנו רוצים שהעם היהודי יהיה אחד, על כל המשמעות של הענין.

"שלא תהינה טעויות, החוק של רותם ואורלב אומר: פתחנו מסלול חדש, המסלול הזה, במקרה הזה, הוא גם מתוקשר טוב למרות שהוא לא נכון. גיורים בצה"ל. פעם הסמכות היתה של הרב הראשי, היום נפתח מסלול חדש שאומר לי יהיה מסלול, לך יהיה מסלול, לצהל יהיה מסלול, לרפורמים יהיה מסלול. יבוא מחר אדם עם תעודת גיור וישאלו אותך יש לך א' של הרבנות או ב' של הצבא? תעודת גיור ג' תהיה גם, ד'. אתם לא מבינים מה אתם הולכים לעשות.

"מה שאתם מתכוונים זה לפלג את העם, אני מרוצה ממה שנעשה ברבנות הראשית?! דודו רותם יודע יותר ממני על בעיות?! אבל אני מכופף את ראשי ואומר: שווה לעם היהודי שאני אוותר כדי שיהיה עם אחד. אתם מרסקים את העם היהודי תתביישו לכם!", קרא בפאתוס.

"תחשבו לא רק על הכותרות, אלא על האחריות"

לאחריו קיבל את רשות הדיבור יו"ר תנועת ש"ס, השר אלי ישי:

"אני רוצה להבהיר שאף אחד מאתנו לא מתנגד לגיור בצה"ל. ואני מאוד מבקש בנושא כל-כך רגיש ועדין בניסיון להפוך את חלק מהעם לכאלו שמתנגדים לחיילי צהל ולגרום בקרע בתוך עם ישראל, מתוך ניסיון פוליטי ובמטרה להשיג קרדיט פוליטי-תקשורתי ולא מהותי, ולגרום נזק בלתי הפיך למדינת ישראל ולעם היהודי.

"אני לא יודע אם היה פעם, בטח לא בשנות חברותי בכנסת ובממשלה, חוק עם השלכות כה רחבות ושחלק גדול מחברי הבית לא מכירים אפילו את התקלה הטכנית שיש בעצם החוק", המשיך, והחל להקריא שני מכתבים.

המכתב הראשון הוא מכתבו של הרב רפאל דיין, נציגו של הרב הראשי, הרב שלמה עמר, בוועדת החריגים, שכותב במכתב עדכני מהיום: "אין שום תיק המעוכב על ידי או על ידי מאן דהו להנפקת תעודת המרה". טוען השר ישי: "גם אני שירתתי בצה"ל וגם עם חיילים גרים, ברור לכולנו שצריך לכבד אותם, לא זה הנושא! לבוא ולומר שאנחנו לא רוצים או שיש חייל שגויר ומעכבים אותו???" – זעק ישי, ומוחה על העוול התקשורתי שנעשה להם. ואגב, לא בפעם הראשונה בחודשים האחרונים.

המכתב השני הוא מכתבו מהבוקר של הרבצ"ר, הרב הראשי לצה"ל, הרב פרץ, שכותב: "התנהלות בתי הדין של הגיור בצה"ל נמצאות יומיומי תחת עינו הפקוחה של הרב הראשי, רובם משמשים גם כבתי דין אזרחיים לגיור. כל תעודות הגיור של בתי הדין לגיור חתומות! מדובר בפוליטיקה על גבם של החיילים ועל העקרונות עליהם מושתת העם היהודי והמדינה עם הקמת הרבנות הראשית".

כלומר, גם הרבצ"ר מעדיף כי הרבנות הצבאית תהיה זרוע ארוכה של הרבנות הראשית. לדעתו, "התיקון הטכני לא מחייב חוק".

"האם חברי הכנסת ידעו מזה?" – תוהה ישי, וגם עונה: "לא".

"האם ידעו שמצביעים על זה? האם רוצה שזה יביא למשבר בתוך הקואליציה?!"

מדובר, לדברי השר, ב"ניסיון ציני של ישראל ביתנו לפגוע בחיילי צהל ובגיורם. גיור חשוב לכולנו. הרב שלמה עמר עשה כברת דרך ארוכה מאד, יש אומרים שהרחיק לכת בכל מה שקשור למציאת דרך להקל. דרכו של מרן הרב עובדיה יוסף היא כוחה דהיתרא, למצוא כל דרך להקל. גם זכה הרב עמר לביקורות ומודעות רחוב, האם נכון שאנחנו בכנסת ישראל נחליט בדבר כל כך רגיש?

"בן גוריון אמר להכיר ברבנות ראשית לישראל שהכל יהיה מושתת על הלכה. העם היהודי עבר צרות רבות, אין עוד עם כזה שעבר ככה. שואה, אינקוזיציה, גלות. העם היהודי מתאחד ומגיע לארץ ישראל, לפני הקמת המדינה לא היה לנו לא צבא, לא מוסד, לא שבכ, לא דגל, לא המנון - מה ששמר עלינו בלי כלום זה קוד אחד: תורת ישראל. היא זו ששמרה על העם היהודי והביאה אותו לארץ הקודש. בלי תורת ישראל עם ישראל היה נכחד ונעלם.

"אמר את זה ראש ממשלת רומניה, אתה היית אז ראש ממשלת ישראל, הוא היסטוריון קתולי, אמר פה בנאום שעם ישראל זה עם נבחר. ההוכחה לכך (אני הייתי שר צעיר בממשלתך הראשונה) מהיותו לעם ועד היום לא נכחד מה ששמר עליו זה התנ"ך, תורת ישראל. זה אומר היסטוריון קתולי, ואנחנו רוצים היום לקעקע יסודות עם ישראל בגלל טובת מפלגה, תקשורתית ופוליטית".

ישי פונה לשר החוץ, סגן ראש הממשלה, יו"ר ישראל ביתנו, מעומק הלב: "תחשוב פעמים האם כדאי להביא הצעת חוק שאני לא יודע מה יהיה אחריתה, לאן תתגלגל, לאן זה יוביל את הבית הזה ואת העם הזה. בוא נגלה אחריות תמשוך את החוק, תאפשר לרב הראשי לסיים את הנושא הטכני הזה כי עד היום לא היה צריך שהוא יחתום על תעודות. בעקבות הערה של בגצ קבע שהרב יחתום, והן חתומות ומאושרות. לכן, בגלל ענין טכני כזה, לא צריך חוק. תחשבו לא רק על הכותרות, אלא על האחריות לגורל העם היהודי וטובתם של חילי צה"ל".

כאמור, התוצאות מדברות בעד עצמן. איש לא חשב פעמיים, ודבריו, מעומק הלב ומתוך כאב גדול, של השר ישי, כמו גם דבריו של גפני, לא השפיעו על חברי הכנסת.



מכתב הרבצ"ר על חוק הגיור


לממשלה שלום...

תגובת הליכוד להעברת החוק לא איחרה לבוא.

"ראש הממשלה בנימין נתניהו, כפי שהבטיח, תמך בחוק הגיור וברך על הצבעת הכנסת בנושא. נתניהו ציין כי "מהלך הגיור מתבצע בהצלחה בצה"ל. חשוב שהחיילים הללו יהיו מגוירים כהלכה, לא אתן שתהיה כל פגיעה בהם. החיילים הללו מסכנים את חייהם למען ביטחוננו וזאת הכרת התודה המינימאלית המגיעה להם".

בהסבר פשוט יותר: ראש הממשלה רוצה להיות פופוליסטי, ולכן תמך בחוק ומברך על העברתו. מה יותר מתוקשר מלומר "החיילים הללו מסכנים את חייהם למען בטחוננו". עם כל הכבוד לשר הפנים ולמפלגות החרדיות, אם חפץ חיים פוליטיים הוא, נתניהו, והוא בהחלט חפץ בהם, הרי שהוא בחר בבחירה הנכונה.

המפלגות החרדיות הרי לא יקומו מכסאותיהם, אליהם הם דבוקים בדבק 60 שניות חזק ובלתי ניתן להסרה, כך שלקואליציה שלו לא תירשם כל סכנה גם לאחר ההעברה "ההיסטורית" של החוק היום, כפי שאוהב הרב גפני לכנותו.

אגב, נתניהו הבטיח כי "לאחר העברת החוק בקריאה טרומית ימשיך לפעול למען החיילים להשגת פתרון לשביעות רצונם של כל הצדדים". מה שאומר כי כל הקומבינציות עליהן מדברים בסיעות החרדיות, אין להן על מה לסמוך. החוק יעבור, ויהי מה.

החוק או הכסאות

בעוד בש"ס מתקשים לעכל את המהלומה ולהגיב, ב'יהדות התורה' התעשתו די מהר ומיהרו להגיב.

היה זה יו"ר הסיעה, ח"כ הרב מוזס, שמחה בפנינו בחריפות על ההחלטה וטען כי היא מסוכנת ופותחת פתח להצבעות נוספות הפוגעות בסטטוס קוו. "זהו תקדים מסוכן מאוד, ויהדות התורה רואה זאת בחומרה רבה. כולנו חתומים על הסכם קואליציוני ומחויבים לשמירה על הסטטוס קוו. נושא הגיור נתון מאז ומתמיד בידי 'ראש העדה הדתית' בלבד כמשמעותו בחוק! היום הקואליציה מעניקה חופש הצבעה על חוק הגיור ומחר זה יהיה בנושא תחבורה ציבורית בשבת, גיוס בחורי ישיבה, או נישואין אזרחיים".

למען האמת, מוזס יחד עם יו"ר ש"ס, ח"כ אברהם מיכאלי, התנגדו נחרצות להצעה לאפשר חופש הצבעה, אך כאמור, רוב סיעות הקואליציה תמכו בכך ובכך הושג הרוב לאישור החוק בקריאה טרומית במליאה.

ומה הלאה? לדברי הרב מוזס סיעת יהדות התורה תפעל בכל דרך שהיא כדי למנוע את אישורו הסופי של החוק. "ההצבעה על החוק כרגע, היא בקריאה טרומית בלבד. כדי שחוק יאושר נדרשות עוד שלוש הצבעות. נאבק מולו בועדות".

אלא שאת האמירות הללו שמענו גם לפני הקריאה הטרומית, והן לא עמדו במבחן המציאות. הפעם, כך נראה, נחושה 'ישראל ביתנו' להגיע 'עד הסוף', ויהי מה.

המפלגות החרדיות יצטרכו לקבל החלטה: החוק או הכסאות אליהן נדבקו.






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}