כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

הסערה החדשה • 'ידיעות' פשט על עשרות כוללים, וקובע: מרמים

העיתון 'ידיעות אחרונות' מפרסם הבוקר בכותרתו הראשית על 'תרמית הישיבות' • לפי העיתון, עשרות ישיבות וכוללים מדווחים על כמות גדולה של לומדים, מקבלים מיליוני שקלים, אך בפועל מספר התלמידים קטן בהרבה • איגוד הישיבות: האם באוניברסיטאות עושים בדיקות לגבי מספר התלמידים?

הסערה החדשה • 'ידיעות' פשט על עשרות כוללים, וקובע: מרמים



המילה פשיטה, שייכת בדרך-כלל לביקורי פתע של רשויות המס, כוחות המשטרה או ביטוח לאומי. אך בימים אלו, בהם ההסתה נגד הציבור החרדי מתנהלת בעיקר באמצעות כלי התקשורת, גם לעיתונות יש מקום מכובד.

העיתון 'ידיעות אחרונות' מפרסם הבוקר, בכותרתו הראשית, ידיעת ענק על מה שהוא מכנה 'תרמית הישיבות', במסגרתה לדבריו, עשרות ישיבות וכוללים מדווחים על כמות גדולה של לומדים, מקבלים מהמדינה מיליוני שקלים, אך בפועל מספר התלמידים במקום קטן בהרבה.

העיתונאי לענייני חרדים של העיתון, עקיבא נוביק, ביקר במסגרת התחקיר בכוללים נווה יאיר, עם סגולה, קהל עדת ירושלים, היכל התורה, חיים של תורה ויראת שמים, אוצר החכמה, שארית יצחק ועוד.

נוביק נכנס להיכלי התורה והחל לספור את התלמידים בכל מקום אליו הגיע. "בבית המדרש מתקיים שיעור גמרא בהשתתפות 46 אברכים. בחדרי הלימוד הקטנים ספרנו עוד 13 בחורים. סך הכל 59. לא מעט, אלא שעיון בדיווחים מגלה נקודה מעניינת: בכתובת של המקום רשומים לא פחות משלוש ישיבות... המשמעות היא שבמבנה הבטון שבו פגשנו 59 תלמידים אמורים להיות בתפוסה מלאה 698 בחורים. לאור הדיווחים המופרזים של שלושה כוללים שונים, המימון המשולש היה בשנת 2008 יותר מששה מיליון שקלים וכ-4 מיליון בשנת 2009".

וזו רק דוגמא אחת. במקומות נוספים שוחח נוביק עם תלמידים שסיפרו לו כי ישיבות או כוללים מסוימים כלל אינם קיימים.

איגוד הישיבות: "מגנים כל צעד של רמאות או שקר"

הרב שלמה ברילנט מאיגוד הישיבות, אמר בתגובה ל'ידיעות אחרונות': "אנחנו מגנים כל צעד של רמאות או שקר במוסדות. הבעיה היא ביעילות מערך הביקור שמפעיל משרד החינוך, כבר הצענו לחשב הכללי כמה דרכי אכיפה. אולי יש אנשים ששיקרו, ואם כך הדברים, אנו מגנים זאת בכל פה, אבל צריך לשים את הדברים בפרופורציות".

עוד אמר ברלינט: "האם באוניברסיטאות עושים בדיקות לגבי מספר התלמידים? האם מפקח בבית ספר בתל אביב סופר את מספר התלמידים? זו בדיקה ייחודית ולא הוגנת לציבור החרדי".

בהמשך לחקירת המשטרה מלפני מספר שבועות ב'פרשת התמידים' מדווח העיתון, כי גורם המקורב לחקירה אומר: "שיטות הפעולה שלהם אינן שונות משיטות הפעולה של ארגון פשע או העולם התחתון. מצאנו תעשייה מתוחכמת של זיוף תעודות זהות, טפסים עם סמל של משרד הפנים ואמצעי הדפסה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 57 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}