כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

הצבעה גורלית בכנסת: מובטח רוב לחוק גיורי צה"ל

היום ההצבעה על חוק גיורי צה"ל - והמערכת הפוליטית בתזזית • הגר"ע יוסף הנחה: "לא לשבור הכלים, אך להצביע נגד" • מובטח רוב של 64 ח"כים (כולל חיים אמסלם)

ח"כי ש"ס יושבים על המדוכה. צילום ארכיון: יעקב נחומי
ח"כי ש"ס יושבים על המדוכה. צילום ארכיון: יעקב נחומי



שעות לפני שעולה להצבעה בכנסת חוק גיורי צה"ל, המערכת הפוליטית מיישרת קווים אחרונים ונערכת לקראת הסערה הצפויה להתחולל מחר (ד') במליאה.

ליברמן ל'בחדרי חרדים':"אין פה ויכוח הלכתי, יש פה רק מאבקי שליטה"

כצפוי, הפגישה של שרי ש"ס בבית הגר"ע יוסף, העלתה את מה שכבר חשפנו בתחילת הערב: ח"כי ש"ס יתנגדו לחוק, אולם הסיעה לא 'תהפוך שולחנות' כדי לטרפדו. בסיעה מתכוננים למסע השמצות מצד יהדות התורה, אבל גורמים בכירים בסיעה שבים ושואלים, שלא לציטוט בשמם: "למה רק ש"ס נמצאים בעין הסערה של החוק? למה ביהדות התורה אף אחד לא אומר מילה ולא עושה דבר? למה הם לא קמים ופורשים מהממשלה בתגובה להעברת החוק?".

התשובה: אין מה לעשות. במצב שנוצר חייבת ישראל ביתנו להגיש 'שי' צנוע לבוחריה ולהעביר, לפחות בקריאה טרומית, את חוק גיורי צה"ל. לליכוד, לא נותרו ברירות רבות. "הצעת החוק תעבור, השאלה היחידה היא כיצד יצביעו חברי הליכוד", אומרים הערב גורמים בסיעה.

אגב, באופן רשמי אומרים בש"ס כי הרב "הביע הרב את תמיכתו העמוקה בחיילי צה"ל ואת הצורך לפתור את הבעיה הטכנית של בעיית הגיור. עוד ביקש מרן הגר"ע יוסף לאפשר לרב הראשי הראשל"צ שלמה עמר שליט"א למצוא את הפתרון הטכני לבעיה שנתגלתה בשיתוף הרב הצבאי הראשי".

מאחר ועד למחר בבוקר אין כל סיכוי למצוא פתרון טכני לבעיה שנתגלה, הרי שבעצם אין כאן כל חידוש משמעותי. ברור שצריך למצוא פתרונות, השאלה היא מה עושים כשכלו כל הקיצין ופתרון אין.

לדברי ש"ס, שריה הוסיפו בישיבה כי "לא יאפשרו לישראל ביתנו לפלג את העם להטיל דופי בחיילי צה"ל ולייסד מערך גיור מוחלש. הניסיון של ישראל ביתנו להפוך את חיילי צה"ל לכלי שרת בידי הצרכים הפוליטיים שלהם הוא ניסיון ציני המשקף פוליטיקה זולה. 'כל ישראל ערבים זה לזה' ובתוקף כך כפי שהיה עד היום יהיה רק מערך גיור משותף אחד. עם ישראל כולו מאוחד כנגד הניסיון להפוך בעייה טכנית לשסע בל יתוקן".

בש"ס לא מתרגשים מהמסמך

כאשר בסיעת הליכוד מדברים על רוב ברור, הם יודעים על מה הם מדברים.

וזהו החישוב המספרי המעודכן: אם נקח את קולותיהם של הסיעות שכבר הודיעו על תמיכתן בחוק: ישראל ביתנו, קדימה, העבודה, הבית היהודי, מרצ, ח"כ אריה אלדד, הח"כ היחיד מתנועת 'האיחוד הלאומי' שהודיע כי יתמוך בחוק - נקבל 63 ח"כים. בהחלט גוש מרשים ובלתי ניתן לערעור. למספר הזה הוסיפו עוד קול אחד: קולו של ח"כ חיים אמסלם, שכבר הודיע הערב כי הוא מתכוון לתמוך בחוק.

המתנגדים הברורים לחוק: שלושת חברי הכנסת הנותרים של 'האיחוד הלאומי' וכמובן ש"ס ויהדות התורה. סך הכול: גוש של 19 חברי כנסת בלבד.

11 חברי הכנסת של הסיעות הערביות ככל הנראה יעדיפו להימנע.

לעומת זאת כל 27 חברי הכנסת של הליכוד יצטרכו לקבל החלטה: האם לתמוך ו'להסתסכך' עם החרדים (תמיד אפשר לשמן אותם בכסף, בחוק האברכים או בצו'פרים אחרים ומרגיעים בתמורה), או להתנגד ולהכעיס הן את חיילי צה"ל והן את סיעת 'ישראל ביתנו'.

ככל הנראה תודיע סיעת הליכוד על דרך הצבעתה רק סמוך לשעת ההצבעה. גם בש"ס שומרים צמוד לחזה את הקלפים, אם כי ברור לכל כי מדובר בסוד הכי פחות סודי במדינה. בין לבין יצטרכו שרי ש"ס להתמודד מחר עם התקשורת הכללית, שכפי הנראה לא תעשה להם הנחות ותשאל שאלות קשות.

הערב הופץ בין הכתבים הפוליטיים פרוטוקול של דיון שנערך בכנסת בשנת 1976, ואשר בו השתתף גם הגר"ע יוסף, שכיהן אז כרב ראשי לישראל. דעותיו של הרב בנושא הגיור, כפי שהן מצוטטות שם, אינן תואמות לדעותיו כיום.

בש"ס לא מתרגשים מהמסמך, שהרי ברור לכל בר דעת שיש שינוי מהותי בין אז להיום. "אנחנו מדברים על תקופה בה הארץ לא הייתה מלאה בגויים כפי שאנחנו רואים היום, גם היקף התופעה של גויים הנרשמים לגיור רק 'בשביל הניירת' לא הייתה אז מצויה".

כך או כך, מתנגדי ש"ס, מתכוונים לפזר לא פחות מ-120 צילומים של המסמך ולדאוג שיהיה מחר בהחלט 'שמח' במליאת הכנסת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}