כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

נדחתה ההצבעה על הקמת ועדת חקירה

בתום דיון על דו"ח מבקר המדינה, הודיע יו"ר הוועדה: ההצבעה על הקמת ועדת חקירה בנושא תידחה בשבוע • אלי ישי הסביר למה לא פרש מהממשלה - ושר האוצר הגן עליו

נדחתה ההצבעה על הקמת ועדת חקירה



יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון מקדימה, הודיע היום (ג) בצהריים, כי החליט לדחות בשבוע את הצבעת חברי הוועדה בדבר הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת נסיבות השריפה בכרמל.

הוועדה התפזרה בלי הצבעה בהעדר רוב. יו"ר הוועדה חסון הציג מסמך, לפיו החתימו חברי קואליציה נגד ועדת החקירה. מנגד צעקו חברי הקואליציה, כי גם ח"כ עתניאל שנלר מקדימה היה נגד הקמת ועדת חקירה, והוא הוחלף בח"כ אחר בגלל המשמעת הסיעתית.

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום בדו"ח מבקר המדינה ובהקמת ועדת חקירה לבדיקת אירועי השריפה הגדולה בכרמל. בדיון השתתפו שר הפנים אלי ישי, שר האוצר יובל שטייניץ, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, ושתי משפחות שכולות שיקיריהם נספו באסון אוטובוס הצוערים.

ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה, אמר בפתח הדיון: "מדובר בדו"ח חריף ומשמעותי. הדו"ח מצביע על כך שהליקויים לא תוקנו ומקבלי ההחלטות כשלו. קיים חשש שלאור המחדל המתמשך יאבד הציבור את האמון במקבלי ההחלטות. יש משמעות למושג אחריות מיניסטריאלית. מי שמכהן שנתיים כשר צריך לקבל אחריות ולא יכול להטיל אותה על אחרים. שר זה לא רק לשכה וכסא מעור צבי ווולבו. שר זה אחריות. זו תרבות שלא ניתן לקבל אותה, זו תרבות שקיפחה חיים. הדרך לשנות את תרבות קבלת ההחלטות במדינת ישראל היא דרך ועדת חקירה ממלכתית שיש לה את הסמכות להטיל אחריות אישית".

מיד כשסיים את דבריו ביקש יריב לוין מהליכוד להציע הצעה לסדר, אך חסון התעלם מדבריו. כאשר התעקש לוין קרא לו חסון לסדר שלוש פעמים.

"מה זאת החוצפה הזאת, מה זאת סתימת הפיות הזאת?". – מחה לוין, וביקש לקבל התראה של חצי שעה לפני ההצבעה.

החשש בקואליציה הוא מפני ניצול של דקות בהן לא יהיו נוכחים כל חברי הוועדה המתנגדים להקמת ועדת החקירה והעלאת הנושא להצבעה במחטף על ידי יו"ר הועדה.

אחיו של מישר נעמנה אוסמה, שנספה בשריפה בכרמל, אמר במהלך הדיון: "כל הבקשה שלנו היא בקשה קטנה: לתת תשובות איך האירוע קרה. מי נתן את הפקודה, מי הביא אותם לכרמל, מה לוחות הזמנים. עד היום לא קיבלנו תשובות. כל האינפורמציה שקיבלנו סותרת: כל אחד אומר משהו אחר.

"אירוע תמיד מחייב אחריות. מישהו אחד צריך לומר 'האחריות היא עלי, אני נותן את המפתחות' אני בא מכפר עראבה שרוב הכפר טייחים. אחזור לכפר ואספר להם שהכנסת מלאה בטייחים, הרבה יותר ממה שיש בכפר שלנו. רוצה לומר תודה לאחי ול-42 הניספים באסון שנתנו אזהרה למדינה שיכול לקרות משהו רע בשנים הבאות. ניסוי עושים על בעלי חיים, כאן עשו ניסוי על בני אדם".

בין התמיהות הקשות שהעלה: איך יתכן שזירת האירוע לא נסגרה? איך המדינה נתפסה בלא ציוד מוכן? מה היה הכשל שגרם לאוטובוס הסוהרים להילכד? האם קיים מחסור משמעותי בכח אדם בכבאות?

כששטיניץ מגן על ישי

במהלך דבריו בוועדה התריע המבקר לינדנשטראוס על כך שאי יישום הדו"ח שהכין עלול לגרור סכנת חיים. "תושבים רבים יימצאו בסכנת חיים ממשית אם הדו"חות שלנו לא יתקיימו. זו אחת הסיבות שהקדמנו את הגשת הדו"ח במספר שבועות - מכיוון שראינו שיש כאן סכנה ממשית. יש צורך למלא את מה שנאמר בדו"ח הזה – זהו צו השעה".

סערה התחוללה באולם הוועדה בעת נאומו של שר הפנים, אלי ישי. "נכון שלא יוצאים חובה בהתרעה אלא בעשייה בפועל", אמר, בהתייחסו לטענות לפיהן במבחן התוצאה כשל, למרות שחזר והתריע.

כאשר נשאל מדוע ש"ס לא פרשה מהממשלה, בתגובה להתעלמות מדרישותיו בנושא כיבוי האש, השיב ישי: "אני פועל מבפנים הרבה יותר טוב מאשר בחוץ". אחר כך, בנימה אירונית, הוסיף: "כן, אלו הן שאלות שמופנות רק לשרי ש"ס, אנחנו רגילים, זה בסדר".

לעצם העניין, הוסיף ישי כי הוא אינו מקל ראש בדו"ח המבקר, שהוא "דו"ח קשה מאוד וחריף מאוד, אפיק לקחים ותיבדק היסטורית ההתנהלות. האוצר נהג תמיד לומר שאם לא תהיה רפורמה לא יהיה תקציב, לכן זה התעכב, בממשלות קודמות יותר מאשר בממשלה הנוכחית".

ישי אף הקריא את פרוטוקול ישיבת הממשלה משנת 2002, שם התריע כנביא בשער על מה שעלול להתרחש במדינה במקרה של שריפת ענק - דברים שהתרחשו במלואם לפני מספר ימים באסון הכרמל.

הוגן בדבריו היה שר האוצר, יובל שטיניץ, שדיבר בשבחו של ישי. "לזכותו של שר הפנים הנוכחית, אלי ישי, עלי לומר כי הוא העלה את הנושא פעם, פעמיים, שלוש, גם בממשלה וגם בישיבות איתי ועם גורמים נוספים".

לעצם הטענות, אמר שטיניץ: "עמדת האוצר המסורתית, העמדה של האוצר לדורותיו, בממשלה כזו או אחרת, תוספת תקציב מותנית ברפורמה בשינוי מבני. אנחנו שינינו את זה. כמי שהיה יו"ר ועדת חוץ ובטחון לשעבר אמרתי שנציג את העמדה המסורתית, אבל נסכים לתוספת גם ללא רפורמה כיוון שזה עניין של חרום. אני מודה שלא ראיתי לנגד עיני את השריפה הנוכחית, אבל בהחלט ראיתי מול עיני שריפה בטחונית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}