כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

לוליינות פוליטית • נתניהו חיסל הקמת ועדת חקירה

בוועדה לביקורת המדינה הייתה אמורה לקום בבוקר ועדת חקירה ממלכתית • אבל בנימין נתניהו הפתיע, ובלוליינות פוליטית השיג רוב בוועדה - וקבר את חלומות 'קדימה'

נחלצו מחקירה. נתניהו וישי. צילום פלאש90
נחלצו מחקירה. נתניהו וישי. צילום פלאש90



מחר בבוקר עתידה להתכנס הוועדה לביקורת המדינה, כדי להכריע האם להקים ועדת חקירה לבדיקת אירועי השריפה בכרמל. אלא שכבר הערב ברורה התוצאה: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצליח להשיג רוב מוחלט נגד הקמתה.

חברי הוועדה הם: אמנון כהן (ש"ס), אורי אורבך (הבית היהודי), ציפי חוטובלי (ליכוד), כרמל שאמה (ליכוד), אופיר אקוניס (ליכוד) ואנטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו) - שישה חברי כנסת מסיעות הקואליציה, שהיה ברור כי יצביעו נגד הקמת ועדת חקירה, כפי רצונו של נתניהו, אלא שהצבעתו של כהן מש"ס הייתה נתונה בספק עד לרגע האחרון.

מן האופוזיציה חברים בוועדה יואל חסון (קדימה) - יו"ר הועדה, אורי אריאל (האיחוד הלאומי), מרינה סולודקין (קדימה), עתניאל שנלר (קדימה), וראלב מג'אלדה (עבודה).

אורי אריאל כבר הודיע על התנגדותו להקמת הוועדה, כך שסך הכל מתנגדים לה שבעה ח"כים (וארבעה תומכים).

כדי למנוע מצב בו יעלה חסון את הנושא להצבעה בלתי צפויה ויבצע מחטף, מיהרו שבעת הח"כים לשגר אליו מכתב ובו הציגו את עמדתם. בכך נקבר באופן סופי הסיכוי להקמת ועדת חקירה ממלכתית. "אנו מבקשים להביא לידיעתך את התנגדותנו להקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא הנדון. אנו סמוכים ובטוחים שיתקיים דיון מהותי ויסודי בסוגיה חשובה זו בהשתתפות כלל חברי הוועדה.

"אנו מעריכים מאוד את בדיקתו של מבקר המדינה ועל כן אנו מחוייבים לפעול ליישום הדו"ח בהקדם האפשרי. מדובר בדו"ח יסודי ומקצועי שהוא זה שצריך להוות בסיס לתיקון הליקויים והפקת הלקחים. ועדת חקירה לא תחשוף נתונים חדשים שלא הובאו בדו"ח המבקר ועל כן הקמתה רק תעכב את תהליך התיקון והפקת הלקחים. על כן אנו מציעים על סמך דו"ח המבקר שהוועדה תפנה ותבקש ממבקר המדינה שימשיך את תהליך הבדיקה והחקירה של האסון בכרמל", כתבו חברי הוועדה, והעבירו בכך, למעשה, את שרביט הבדיקה לידיו של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

בלשכת מבקר המדינה מיהרו להגיב ולא שללו את האפשרות לפיה יטול מבקר המדינה את הפיקוד. "קודם כל יש לבצע את המלצות הדו"ח שפורסם בשבוע שעבר, תוך פרק זמן קצוב. אם זה מה שיעשה, נשקול בכובד ראש את הפנייה של הכנסת", אמרו.

ובקדימה, לה נטרפו הקלפים, מיהרו להגיב בכעס רב: "מדובר בשוחד פוליטי ובסירחון הזועק לשמים. נתניהו קונה חברי כנסת ללא בושה, ובכך מנסה בכל מחיר לברוח מאחריותו לאחד המחדלים החמורים בתולדות המדינה. נתניהו יודע היטב מה יש לו להסתיר ולכן הוא משקיע בסיכול חקירת השריפה יותר מאשר השקיע כדי למנוע אותה. שום שוחד פוליטי לא יכסה על המחדל ושום תרגיל מסריח לא ימחק את דבריו החמורים של המבקר כי נתניהו וממשלתו הפקירו את אזרחי ישראל".

בתגובה, אמר יו"ר הקואליציה זאב אלקין: "מי שבזמן האסון קיים כנס שעסק בפוליטיקה קטנה, כדאי לו להסתכל במראה לפני שהוא מטיל האשמות בנבחרי ציבור. מה שדרוש בעת הזאת זה יישום מסקנות המבקר ולא ועדת חקירה, שרק תעכב את יישום המסקנות. זו עמדת ראשי הרשויות בכרמל, כמו גם עמדת רוב הציבור בישראל. הזעם של אנשי קדימה על כך שנשארו במיעוט מראה שכל הדיבורים על ועדת חקירה נבעו רק מהצורך בניגוח פוליטי".

בהתחשב בנסיבות החדשות נראה כי חסון אינו צפוי להעלות מחר את נושא הקמת ועדת החקירה. אין ספק כי ראש הממשלה יכול לרשום לזכותו ניצחון נוסף, שיצטרף לניצחון הגדול שלו על דעת הקהל הישראלית בתגובתו הממלכתית מיד לאחר היוודע מימדי האסון בכרמל.

מה קרה מאחורי הקלעים?

מאחורי הקלעים צריך להבין איך בדיוק התגבש הרוב.

נתחיל עם סיעת ש"ס, שהיו"ר שלה, אלי ישי, חזר ואמר כי הוא דורש ועדת חקירה, מתוך אמונה כי ועדה כזו תטהר את שמו, שהוכפש בימים האחרונים, בעיקר בכלי התקשורת - אם כי גם מדו"ח מבקר המדינה לא יצא זך כשלג.

בחלוף הימים החלו להישמע מכיוונו קולות קצת שונים. נראה היה כי הוא התעשת, קלט כי יש אפשרות לפיה תטיל עליו ועדת חקירה אחריות ותדרוש את התפטרותו - ונסוג לאחור. מסקנותיה של ועדת חקירה מחייבות ובעלות שיניים, שלא כמו דו"ח כזה או אחר של מבקר המדינה.

במקביל, מתנהלת סערה חזיתית במישור אחר: הגיורים הצבאיים. מאז יום ראשון, עת החליטה ועדת השרים להעביר את ההצבעה אל המליאה, מתהלכים ראשי ש"ס כאחוזי תזזית, בניסיון למצוא פשרה כלשהי כדי לחלץ את המערכה מהבוץ אליו נקלעה. באופן רשמי ממשיך נתניהו להביע תקווה שעד ליום רביעי יימצא הפתרון הגואל, וכי אם לא יימצא – הוא נחוש בדעתו להעביר את החוק. אלא שלכל ברור כי איכשהו הוא קיפל את ישראל ביתנו.

בסיור שערך הבוקר (ב) שר החוץ, אביגדור ליברמן, יחד עם כ-30 שגרירים ונציגי שגרירויות של המדינות שסייעו במאמצי הכיבוי, הבהיר ליברמן כי הוא מתנגד להקמת ועדת חקירה ממלכתית. "דו"ח המבקר שהוגש מיד לאחר השריפה מפורט, ויש בו די חומר כדי להסיק את המסקנות הנדרשות", אמר ליברמן, ויישר קו עם עמדתו של ראש הממשלה. "לא צריך לחפש עכשיו האחד את השני, אלא להפיק לקחים. המבקר סיפק את כל החומר הדרוש להיערכות לעתיד, ולא צריכים עוד עילה לניגוח פוליטי".

מה שאומר: יישור קו מלא עם נתניהו. גם ש"ס מיישרת קו עם נתניהו. איך שני יישורי הקו הללו עולים בקנה אחד? לנתניהו הפתרונות היצירתיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}