כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מכה לסיעות הערביות: עבר חוק בשארה

חוק בשארה - הח"כ הבוגד שנמלט מהארץ - עבר בקריאה ראשונה: יפסיק לקבל גמלת הפרישה שלו מהכנסת • זועבי זעקה נגד, וזכתה לקריאה: "תעברי לעזה, יא בוגדת"

בוגד נמלט. בשארה
בוגד נמלט. בשארה



מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את 'חוק בשארה', הקובע כי ישללו תשלומי שכר ופנסיה מחברי כנסת החשודים בטרור. הצעת החוק נושאת את שמו של יו"ר בל"ד לשעבר, עזמי בשארה, שהעובדה שלמרות שנחקר בחשד לסיוע לחיזבאללה ונמלט מהארץ - ממשיך לקבל, עד עצם היום הזה, את גמלת הפרישה שלו מהכנסת.

על פי הצעת החוק, חבר כנסת שחשוד או הורשע בעבירה שהעונש שנקבע לה הוא חמש שנים ומעלה, אך לא התייצב לחקירה, למשפט או לריצוי העונש – יישללו ממנו תשלומי השכר והגמלאות.

הדיון היה סוער במיוחד, ובמהלכו התעמתו סיעות הימין עם חברי הכנסת הערביים. בסופו של דבר אושר החוק, בתמיכת 23 מחברי הקואליציה, מול תשעה מתנגדים, רובם מהסיעות הערביות.

"אני מתבייש שלא העליתי את ההצעה הזאת עם חבריי כבר לפני שלוש שנים", אמר ישראל חסון, אחד מיוזמי החוק. אגב, יוזמת החוק חצתה מפלגות ובין המציעים היו זאב אלקין ויריב לוין מהליכוד, מחד, משה מטלון מישראל ביתנו מאידך, וכאמור גם ישראל חסון, מהאופוזיציה.

"אני מתבייש שהבניין הזה היה שותף למעשים שכל אזרח במדינה צריך להוקיע", המשיך חסון בדבריו. "נכון שהיום השם עזמי בשארה מרחף מעל, אך אני מדבר על העיקרון. צריך כלי שיאפשר לעצור זאת. לא ייתכן שתהיה פרצה כזאת בכנסת ישראל". הוא אף הציג נתונים לפיהם קיבל בשארה מקופת המדינה למעלה מחצי מיליון שקלים מאז נמלט.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "המצב כיום גורם לעיוות, ולכן יש לקבוע נורמה שלפיה שליחי ציבור ממלאים ומקיימים את חובתם במסגרת החוק ובכפוף לגורמי אכיפת החוק. יש לנקוט סנקציה כלפי כל אחד, ללא הבדל דת, גזע, מין או לאום, אשר ייחשד בהפרת החוק - ולא יעמיד עצמו לרשות גורמי אכיפת החוק. זהו צעד סביר שבו כל דמוקרטיה מתגוננת צריכה וראוי שתנקוט, ומהווה אמירה ברורה וחד-משמעית של חברי הבית".

תעברי לעזה, יא בוגדת

"מדובר בחוק פרסונאלי שהוא פסול במהותו, הוא פוגע בפנסיה, קרי בזכות הקנין", טען ח"כ ג'מאל זחאלקה, יו"ר בל"ד ומי שהחליף למעשה את בשארה בתפקיד. הוא הוסיף כי האיש "נמצא בגולה למען זכויות עמו"...

גם ח"כ חנין זועבי התנגדה לחוק נחרצות, ודבריה עוררו סערה גדולה. "אפשר לערב בין נאמנות פוליטית לנאמנות אזרחית, ואפשר להפוך חוקים מכלי להסדרת כלל - לכלל להענשת הפרט", טענה.

בתגובה זכתה לקריאה מצד מירי רגב מהליכוד: "תעברי לעזה, יא בוגדת", סיננה, את אותם מילים אותם זרקה לעבר זועבי לאחר השתתפותה במשט הטורקי.

"לא מדובר כאן בתופעת שוליים. בשארה נוסע על ציר הרשע שבין איראן, סוריה וחיזבאללה, הוא נותן להם הנחיות איך לתקוף אותנו בטילים - ואנחנו צריכים לשלם להם כסף?" – מחתה רגב, בהוסיפה: "אין מדינה בעולם שמשלמת כסף לבוגדים. אנחנו לא נסיים את העבודה שלנו עד שהבוגדת שעלתה על המשט הטורקי, לא תהיה כאן". וכשהיא מתייחסת לזועבי, צעקה לעברה: "אנחנו נסיר את החסינות שלך ואת לא תשבי פה".

כאן המקום לציין את יו"ר מרץ, חיים אורון, שהפתיע בהתנגדותו לחוק. "מרוצח ילדים ומרוצח ילדיו לא לוקחים את הפנסיה. מכל העוולות שבעולם, העונש הכי קשה צריך להיות מוטל על עזמי בשארה? הצעת החוק הזאת חוצה את הקו. עוד טרם הוכח שהוא פגע בביטחון ישראל, מחוקק כאן חוק שפוגע בזכויות האדם וילדיו. אנו נמצאים במדרון שאסור לנו להיכנס אליו. אחד האמצעים שאני לא רוצה לנקוט בהם הוא לקיחת פנסיה מאדם", דברי אורון.

כאמור, למרות הסערה הגדולה, עבר החוק ברוב קולות הבית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}