כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

היומונים מציגים: העתק-הדבק לחתימת הגרי"ש אלישיב

לא תאמינו: על מכתב המתפרסם בשם הגרי"ש אלישיב אודות חשיבות ההצבעה למנהלים הקהילתיים בירושלים, המתפרסם בשלושת היומונים, מתנוססות חתימות שונות בתכלית • יצחק נחשוני חושף את השערוריה ושואל: מתי עוד משתמשים בחתימתו?

היומונים מציגים: העתק-הדבק לחתימת הגרי"ש אלישיב



ואתם הדבקים

אין לנו בדל של ספק שרצונו של הגרי"ש אלישיב והוראתו המפורשת היא אכן, כפי שמתפרסם היום בשמו בראש שלושת העיתונים החרדים, שכל מי שיש לו זכות בחירה למינהלים הקהילתים בירושלים חובה עליו להתייצב מחר, יום הבחירות, בקלפי ולהצביע בעד מומלצי רבני השכונות, לתפקיד.

התחמקות, בשל קשיי מזג האויר, או סתם בשל הנטיה להעדיף 'שב ואל תעשה' עלולה לסכל, חלילה, את המהלך המסתמן של שינוי במצב הקיים מזה יותר משני עשורים, ולפיו השולטים במינהלים, במתנ"סים ובעיקר בתקציבים, מתעלמים מצרכי האוכלוסיה החרדית הגדלה ומתרחבת בשכונות ירושלים.

הקיפוח בעשיה השכונתית למען התורה ולמענם של התושבים החרדים חייב להסתיים. "ענין גדול וחשוב הוא וגופי תורה תלויים בו" – קובע הגרי"ש אלישיב בהוראתו.

אבל למה גם קריאה חשובה שכזו צריך ללוות בחוסר כבוד ובזלזול מופגן מצד העיתונים. למה אפילו בדבר פעוט שכזה, לא יכול להיות משג תיאום בפירסום אותו עותק של מכתב שימנע פרשנויות מיותרות או אפילו סתם מועקה נוספת על מצבנו?

למה?

אז מילא שב'יתד נאמן' וב'המודיע' מופיעה הכותרת 'דעת תורה' מעל לקריאה וב'המבשר' זו אינה 'דעת תורה' אלא 'רק' "מכתב הגרי"ש אלישיב שליט"א", את זה ניתן להסביר בהשמטה בלתי מכוונת. עובדה שב'המבשר' גם התאריך "טבת תשע"א" נשמט להם ולפרט הזה בודאי שאי אפשר לייחס כוונות. מקסימום חוסר תשומת לב מספקת, שבטיפול במכתב של גדולי ישראל גם לה יש חשיבות עודפת.

אבל שכל אחד מהעתונים ירשה לעצמו להדביק בתחתית המודעה חתימה אחרת של הגרי"ש אלישיב זה כבר באמת מוגזם ומאד.

בהשוואת החתימות בין זו המתפרסמת ב'המודיע' לזו שב'המבשר' עוד ניתן למצוא קוים מקבילים. החתימה ב'יתד נאמן' היא כבר שונה בתכלית, ואל תספרו לנו שקיימת חתימה מיוחדת השמורה רק לעיתון זה.

יש כאלה שיאמרו שאנחנו נתפסים לקטנות. לא! זה לא ענין של החתימה הפעם. כבר פתחנו ואמרנו שבענין הבחירות למינהלים בירושלים אין לנו צל של ספק כי אכן הגרי"ש אלישיב הורה לצאת ולהצביע. אבל תופעת הדבקת חתימות של גדולי ישראל היא פירצה נוראה שאינה מטופלת. היום, כאשר בכל אחד משלושת היומונים החרדים מתנוססת חתימה שונה של הגרי"ש אלישיב, ניתנה לתופעה הפסולה הזו חיזוק ולגיטימיות.

משל הסוכריה והמקל

כאשר ניסינו הבוקר להימלט מהנושאים ה'בוערים' והמעייפים בעמודים החדשות, אל העמוד האחורי של עיתון ה'הארץ', מצאנו עצמנו מול ידיעה מעניינת על מחקר שערכו חוקרים אמריקאיים לאחרונה. הם הגיעו למסקנה שככל שחושבים יותר על אוכל כן מאבדים יותר את התיאבון. איך זה? ככה. מה שנקרא אקסיומה. "אלה שדמיינו שהם אוכלים יותר סוכריות אכלו בפועל פחות מאלו שדמיינו שהם אוכלים רק שלוש".

ללא ספק, מרתק.

עד שהחוש הששי התעורר בנו ולחש שגם כל ה'מחקר' הזה, שנערך באוניברסיטת קרנגי-מלון בארה"ב, אינו אלא משל. גם הוא חלק מה'מנטרה' של הידיעות השחוקות בעמודי החדשות ובעצם לא ברחנו מהם לשומקום.

אם ניקח רק את כמות 'הסוכריות' שנבחרינו הבטיחו שהציבור החרדי עומד לקבל אותם במהלך החודש שכבר חלף, נוכל להיווכח עד כמה תוצאות ה'מחקר' הזה הן מדוייקות.

ביום ראשון, לא האחרון אלא הקודם, חלף לו המועד האחרון שבו היתה הממשלה אמורה להחליט על הורדת גיל הפטור מגיוס ל-22. שום דבר, כמובן, לא נעשה, אבל גלי ההסתה הסתפקו בהצעה.
עוד הרבה קודם לכן התפוגגה לה ה'סוכריה' שהבטיח נתניהו להסדיר את הטיפול הפרוץ בנושא הגירות בישראל, על פי מודל של הצעת חוק 'חמוצה מתוקה' שלבסוף היתה מקובלת גם על דעת החרדים וגם על אנשי 'ישראל ביתנו'. אלא שהרפורמים טענו באזניו, בעת שביקר בארה"ב, כי הסוכריה הזו עלולה להזיק למאמץ שהם עושים להכניס את החרדים – האורטודוקסים למשטר 'דיאטה' בכל מה שנוגע לנושאי דת והיהדות, והוא והוא השתכנע שלא להעניק את ה'סוכריה'.

לפני למעלה מחודש, אחרי מסע הסתה חסר תקדים שהשתולל בחוצות כמו האש בכרמל והסופה בכל רחבי הארץ, הקים נתניהו ועדה בראשות מנכ"ל משרדו אייל גבאי, שאמורה היתה להציע "בתוך שבועיים" הסדר חוקי להמשך תשלום 'הבטחת ההכנסה' לאברכים, כדי שגם ילדים יוכלו להנות מפעם לפעם מ...'סוכריה'. 'שעון הבוץ' בענין זה יאזל לחלוטין בעוד כשבועיים, אז עלול להתבטל הבטחת ההכנסה לאברכים על פי פסיקת הבג"צ, אבל שום דבר לא נעשה. כך עם הבטחת ה'סוכריות' בנושא הדיור לחרדים, והרשימה עוד ארוכה.

במקום כמות ה'סוכריות' עליה דימיינו, מוצאים את עצמם החרדים בכל יום רק עם ה'מקל'. מהראשון לציון, נשיא בית הדין הרבני העליון, מבקשים לשלול את הסמכות המוקנית לו בחוק להחליט בענין גיור חיילים, את רבני הערים רוצים להעמיד לדין, ושר הבטחון מוותר על מחצית ירושלים ואין מוחה.

נו, אז לא צודקים החוקרים האמריקאים שקבעו ש"אלה שדמיינו שהם אוכלים יותר סוכריות אכלו בפועל פחות מאלו שדמיינו שהם אוכלים רק שלוש"...

קבלו תיקון: הם לא אוכלים פחות סוכריות, הם לא אכלו כלל!

המודעה כפי שהופיעה ביתד נאמןצילום: המודעה כפי שהופיעה ביתד נאמן
המודעה כפי שהופיעה ביתד נאמן





המודעה בעיתון המודיעצילום: המודעה בעיתון המודיע
המודעה בעיתון המודיע





המודעה בעיתון המבשרצילום: המודעה בעיתון המבשר
המודעה בעיתון המבשר





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}