כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

כמו עיירה אחרי פוגרום • הכרמל הבוער, היום שאחרי • הצצה מרתקת

'בחדרי חרדים' יצא עם ח"כים לסיור מכריע בכרמל השרוף, כדי לקבוע: 'כן' או 'לא' לוועדת חקירה • מזג האוויר הסוער חיבל קצת בתוכנית, אבל מהשחור-משחור, כמו מהוויכוחים הפוליטיים, קשה היה להתעלם • ביקור מרתק אצל ה'ראיס' הערבי, וראיון סוער עם יו"ר הוועדה על אשמתו של אלי ישי

קור מקפיא. מסלול הוועדה לביקורת המדינה. צילום: בחדרי חרדים
קור מקפיא. מסלול הוועדה לביקורת המדינה. צילום: בחדרי חרדים



כביש 672 הוא הכביש המחבר בין דלית אל כרמל לעוספיה. כביש צר, מתפתל, כזה שלא היית מאחל לעצמך להיתקע בו בשעת שריפה ביערות הסמוכים. אין כמעט סיכוי סביר לבצע בתוואי שלו סיבוב פרסה. בקושי מצליחות שתי מכוניות לנסוע עליו, זו מול זו.

ההבדל החד בין החלקים, שעדיין נותרו ירוקים ויפים, לבין הקטע השרוף לגמרי, קשה לעיכול. ברגע אחד אתה עומד מול השחור משחור, מתקשה להאמין שפעם היה כאן יער פסטורלי.

ככל שאתה מתקרב לקיבוץ בית אורן, כך אתה מתחיל לעמוד על גודל הזוועה. מה שהיה כאן קודם לכן, לא יחזור להיות כך במשך עשרות השנים הבאות. לא צריך להקים כאן גלעד או מצבת זיכרון. הקרחות השחורות הן העדות החיה והאילמת לאסון הלאומי שפקד את מדינת ישראל בחג החנוכה האחרון.

רק דקה אחת הצלחנו לחנות ליד כלא דמון, וכבר הגיח מאחד הפתחים סוהר שביקש לחנות בצד.

בצד? איפה כאן הצד בדיוק? תהינו. רק מטרים ספורים מפרידים בין מקום עומדנו לבין התהום הפעורה והחרוכה.

מזג האוויר משחק לרעתנו. רוחות עזות מאיימות להעיף אותנו, מפזרות פתיתים שחורים לכל עבר. זכר לשריפה הגדולה. אנחנו מנסים להתקדם לעבר השטח שנחרך, אבל מוצאים עצמנו טובעים בבוץ השחור, מתקשים להיחלץ ממנו. פה ושם מבצבץ הירוק, כמו לועג לשטח השחור המקיף אותו.

גשם זלעפות מניס אותנו מהמקום, בו מצאו את מותם 43 סוהרים וצוערים. מי באש, נגזר עליהם כבר בראש השנה האחרון. עצוב כאן. מאחורי הסורגים כבר שוכנים שוב האסירים, אלה שהתבקשו לפנות את המקום רק לפני מספר ימים, מחשש שלא יישאר כאן דבר. אבל עם תום האסון הם שבו אל תאיהם, ממשיכים לרצות את עונשם. בין כה וכה, מעולם הם לא הצליחו לראות ירוק מבעד לחלונות המסורגים והצרים.






הכניסה לבית אורן אינה מעידה על מה שהתחולל כאן. הבתים עודם ניצבים. אבל במרחק כמה מאות מטרים, המחזה הקשה לצפייה נגלה מול עינינו: דווקא הבתים הפחות יפים הם אלו שנפגעו, משום מה. בתים דו-קומתיים, בתי רכבת די ארוכים, לא עושים רושם כאילו פעם היו מפוארים. את המראה האמיתי שלהם לעולם לא נוכל עוד לראות, באשר חוץ מחלונות חשופים, חדרי מדרגות גלויים וטיח מתקלף לא נותר כאן דבר.

רק לפני שבועיים ימים עדיין נעו אנשים כאן, שבים ממקומות עבודתם, עולים בגרם המדרגות, ונכנסים פנימה אל הבית הממוזג. מחלון ביתם יכלו לצפות אל הנוף עוצר הנשימה של תהומות ירוקים ויערות ענק. איך תמיד נפגעים אלו שאינם עשירים, חולפת במוחי המחשבה.

במרחק לא גדול מכאן אפשר להבחין בוילות מהודרות ומטופחות, כאילו לא התחוללה פה פעם שריפת ענק. נקשנו על אחת הדלתות, רק כדי למצוא בפתח אישה מבוגרת האוחזת תינוק בידה ולצידו כלב.

"זה הנכד", אמרה, וסיפרה כי היא "השמרטפית". לפני מספר ימים שבו חזרה אל הבית, ומצאו אותו למרבה ההפתעה שלם כשהיה. הטראומה של הנטישה, לא תישכח מזכרונם עד מהרה. מה גם שהם הפכו להיות שכנים בשכונה חסרת חיות וחסרת דיירים. שתי וילות, שסביבן הכול חרוך. רק רכבי "הנדסה ושיקום נזקים", הפזורים פה מלוא כל השטח, קוטעים את השממה.

"כמו עיירה אחר פוגרום", מלמלו חברי הוועדה לביקורת המדינה כשראו את המחזות הקשים.

חברי הוועדה בעוספיהצילום: חברי הוועדה בעוספיה
חברי הוועדה בעוספיה


יירוט חוק גיור או ועדת חקירה

את הדרך הזו ביקשה הוועדה לביקורת המדינה לעשות אתמול (א') בדרכה לקבוע את הקביעה החד משמעית: כן או לא לוועדת חקירה.

מעל לפני השטח, מדובר בעוד סיור מקצועי. מסיירים, שומעים, קולטים את המצב, ומחליטים. מתחת לפני השטח עובדות האינטריגות, בבחינת "אמור לי מאיזו מפלגה אתה, ואומר לך מה תהיה מסקנתך בתום הסיור".

אולי זו הסיבה לכך שמכל חברי הוועדה הנכבדת בחרו רק חמישה ח"כים לפאר את הסיור בנוכחותם. המסלול היה ברור: טירת הכרמל, חיפה, עוספיה, דלית אל כרמל, בית אורן, ניר עציון, ימין אורד ועוד שטחים שנחרכו.

בפועל, נאלצה הוועדה להסתפק בהצצה דרך חלונות הרכבים השונים, ומזג האוויר בהחלט שלט ביד רמה בחבלו אנושות בתוכניות המקוריות.

אך קודם שנצטרף אל מסעם, ננסה להכיר את שמות החברים.

מהקואליציה: ח"כ אמנון כהן (ש"ס), ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי), ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד), ח"כ כרמל שאמה (ליכוד), ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), ח"כ אנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו).

מהאופוזיציה: ח"כ יואל חסון (קדימה) – יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), ח"כ מרינה סולודקין (קדימה), ח"כ עתניאל שנלר (קדימה), ח"כ ראלב מג'אלדה (עבודה).

בסיכום מספרי: 6 חברי כנסת מהקואליציה, 5 מהאופוזיציה, וההחלטה האם להקים את הוועדה או לא תלויה, למעשה, על חודו של קול, וכפי שמסתמן כרגע: על חודו של אמנון כהן מש"ס.

משום מה, ואולי שלא במקרה, בחר כהן להחליף את נציגותו בחברו לסיעה, אברהם מיכאלי, שבהחלט היטיב לייצג את האינטרסים של יו"ר מפלגתו, אלי ישי. הוא נאם, דיבר, היה חד וברור.

מאחורי הקלעים הוא לא הסתיר את המסר הברור: יתנו את חוק הגיור הצה"לי – יקבלו התנגדות לועדת חקירה. לא יתנו – נצביע בעד. חברי הקואליציה, למשל, לא יצביעו בעד, יהיו אשר יהיו מסקנותיהם לאחר שיצפו בשטח. אופיר אקוניס אמר בגילוי לב, במהלך הסיור, כי "אין זמן לוועדה נוספת, ויש לראות כיצד מבצעים את הליקויים במהירות וללא דיחוי". כאילו שוועדת חקירה אוסרת על מישהו לממן משהו תוך כדי עבודתה.

האם ועדת חקירה שכזו תיטיב עם שר הפנים ישי? קשה לנבא. לדברי יו"ר הוועדה, יואל חסון, אין לו ספק שוועדה שכזו תשלח את ישי הביתה. מיכאלי סבור דווקא אחרת. כך או כך, אם להתבסס על דו"ח מבקר המדינה, למרות שנתן כרטיס אדום ברור לשר הפנים הנוכחי, אין ספק שכרטיסים צהובים רבים חולקו גם לרבים וטובים בממשלות ישראל בעבר ובהווה.

שבוע אחרי, כך זה נראהצילום: שבוע אחרי, כך זה נראה
שבוע אחרי, כך זה נראה


עיריית חיפה: הציבור החרדי לעזרתנו

בעיריית חיפה שמעה הוועדה דברים לזכותו של הציבור החרדי.

"יש להציע לציבור החרדי להצטרף לשירותי הכבאות; הניסיון איתו מצוין", אמר ראש עיריית חיפה, יונה יהב.

במערך כיבוי האש, כידוע לכל, לא מתלהבים לצרף את החרדים. משמעות הדבר היא שכל מי שנאלץ לעזוב את לימודיו בכולל ולצאת להתפרנס, יוכל לעשות את השירות הלאומי שלו במערך כיבוי האש.

מכאן עבר ראש העיר, כמו עמיתיו, לפרט כמה כסף הוא צריך, למה ועל מה. ככה זה עובד: כל ביקור כזה מתחיל בהכנת כיבוד, כמנהג המקום, ומסתיים ברשימת מכולת של תרגום לכסף. בעוספיה, למשל, טרחו לכבד באוכל מקומי: פיתות, זעתר וירקות חתוכים.

בטירת הכרמל החמיא ראש העיר, אריה טל, ל'בוס' שלו בליכוד, רה"מ נתניהו. הוא עשה זאת הפוך על הפוך כשסיפר עד כמה מסכנים הם יכלו להיות אם מטוסי הכיבוי להם דאג נתניהו, לא היו פועלים ביום שישי על הבוקר.

"גם בתי העיר היו מתחילים להישרף", אמר טל, איש ליכוד הנאמן לבוס בממשלה. הוא תיאר, לחברים שאינם מכירים את המקום, כי "רחוב מעלה נוף בטירת הכרמל, בנוי מרחוב צר אחד וארוך, ורכבי הכיבוי לא יכולים לצאת ממנו אלא ברוורס", מה שמזכיר מאד את מלכודת המוות אליה נקלע אוטובוס הסוהרים.

טפסר אריה רגב, מפקד תחנת הכיבוי בחיפה, גילה כי למרות העובדה שבכרמל יש לא מעט מגדלי מגורים גבוהים, אין בתחנות הכיבוי סולמות מתאימים כדי לחלץ אנשים במקרה של שריפה, חלילה. אם צריך, יש להביא סולמות ממפרץ חיפה, מרחק נסיעה של כחצי שעה במקרה הטוב, כשאין פקקים. הוא לא הפתיע איש. בוועדות הכנסת תואר לא פעם גודל המחדל והפקרת הקומות העליונות. בדרום אין בכלל סולמות, גם לא בטווח של מחצית השעה.

יהב, למרות שאינו איש ליכוד, מתנגד להקמת ועדת חקירה ממלכתית. "מדובר במדינה מטורפת שחוקרת את עצמה לדעת, ואם תקום ועדה שכזאת, כל ההערכות המחודשת תהיה בהמתנה עד לפרסום המסקנות. השם של הממשלה יקום וייפול על הפיצויים שישולמו לאנשים שנפגעו, ותוך שלושה חודשים צריך להחזיר את החיים למסלולם בישובים האלו".

אבל את יו"ר הוועדה, יואל חסון, זה לא שכנע.

צריך ועדת חקירה בשביל זה?צילום: צריך ועדת חקירה בשביל זה?
צריך ועדת חקירה בשביל זה?


"רד ממני, יואל חסון"

כבר בבוקרו של יום שיגר ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו קריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית במסגרת החלטת ממשלה. מה שלא נכתב במכתב, הוא שאם לא תוקם ועדה, תיאלץ הכנסת ליטול פיקוד וליזום הקמת ועדה.

"ועדת חקירה ממלכתית היא צורך לאומי וצו השעה", כתב בהוסיפו, כי "ראש הממשלה צריך להתעשת ולהתעלות מעל צרכיו הפוליטיים לטובת הצלת חיי אדם. אם נתניהו יביא הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית במסלול הממשלתי, אסיר את הנושא מסדר יומה של הכנסת", כתב חסון.

תשובה למכתבו לא קיבל עד כה, והוועדה לביקורת המדינה יצאה לדרך הארוכה שלה בעקבות מחוזות האסון.

בהמשך היום, בעוד הוועדה עושה את דרכה בין טירת הכרמל לחיפה, ובין עוספיה לבית אורן, התייחס נתניהו לשריפת הענק, כשהפעם הוא אפילו טורח לזכור את שר הפנים שלו, אלי ישי.

"היום אנחנו מביאים לאישור הצעה לבטל את חובת המכרזים בפעולות השיקום, דבר שיחסוך לנו חודשים רבים. עד סוף החודש נביא להחלטת הממשלה גם החלטה להקמת רשות כיבוי לאומי. זאת, בנוסף להחלטה להקצות 100 מיליון שקלים למערך הכבאות לפני השריפה, לאחר תביעתו הנמרצת של שר הפנים ישי".

ובמילים ברורות יותר, אומר נתניהו:

1. אנחנו עושים את הנדרש, לא צריך ועדת חקירה, רד ממני יואל חסון.

2. בניגוד לימים האחרונים בהם העדפתי להתעלם משר הפנים של ממשלתי, מהיום אני משנה גישה: הוא קיים, ואני נותן לו יחס מכובד. למה בעצם? כי אני חייב את תמיכתו בהדיפת האיום של ועדת חקירה, אותו מצמיד לרקתי יואל חסון, שליח 'קדימה' ושליח האופוזיציה. אני רוצה לוודא שהאיש של ישי בוועדה יצביע כרצוני, וזאת למרות כעסה של ש"ס בנושא חוק הגיור הצבאי.

אין בעוספיה כבישי מילוטצילום: אין בעוספיה כבישי מילוט
אין בעוספיה כבישי מילוט


ביקור אצל ה'ראיס'

מעניין היה לשמוע את ראש מועצת עוספיה, וג'יה כיוף, שלא היסס לומר את מה שכולם חושבים בליבם. מסביב הסתובבו מזכירות עטויות כאפיות ערביות מסורתיות, השפה הערבית נשמעה די הרבה בשטח. בניין דו-קומתי, בנוי לתפארת, הלוואי על כמה וכמה עיריות חרדיות 'משלנו'.

אפילו התשתיות כאן במצב מצוין, כיאה לכפר דרוזי שרוב בניו משרתים בצה"ל. זה לא דומה ולא מזכיר את המראות שנגלו לנו בסיורים בישובים ערבים-ישראלים.

"אין בעוספיה כבישי מילוט", הסביר 'הראיס', ותיאר את הכביש הצר מאוד המוליך בין הכפר אל הדרכים הראשיות. "כשהגיעה הכבאית הראשונה לפה היה עליה לצאת, למלא מים, ולחזור חזרה. כי אצלנו, בתוך החורשות, אין מים. בנוסף לזה, צינורות הגומי המוליכים את המים אל הבתים שלנו, באופן פיראטי, היוו את המוליך שהעביר את האש עד לבתינו".

ובכלל, מתברר שבכל עוספיה אין תכנת כיבוי או רכב כיבוי. "הגיעו כבאים ממקומות אחרים, נסעו למרחק של לפחות חצי שעה, אבל הם לא הכירו את האזור ולקח להם זמן עד שהצליחו למצוא את המיקום של השריפה. בעל הבית הייתה הרוח! אתה תלוי באיתני הטבע, אתה חסר יכולת, ומה תעשה?! נתחיל לסחוב דליים?!".

מה העמדה האמיתית של שצילום: מה העמדה האמיתית של ש
מה העמדה האמיתית של ש


מה יש לחסון נגד ישי?

תפסנו לשיחה את יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון. "קודם כל באנו לראות מה קרה", הוא אומר ל'בחדרי חרדים'. "באנו גם לראות מה צריך לעשות עכשיו, מה עשו לא בסדר ומה צריך לעשות בעתיד. שיקום מערכות ההצלה והשיקום, תיאום בין מערכות, ותקציבים נדרשים, כאשר הוועדה לביקורת המדינה תפקח שהדברים הללו ייעשו".

• גם באתם לראות האם להקים ועדת חקירה. יש מסקנה באמתחתך?

"קודם כל, צריך לומר שפניתי כבר הבוקר לראש הממשלה במכתב ואמרתי לו 'רק לך ולי יש סמכות להקים ועדת חקירה ממלכתית. אם אתה תחליט להקים את הוועדה, אני אסיר את זה מסדר היום'. אני מקווה שהוא אכן יעשה זאת. אם לא, אני נחוש להמשיך במהלכים להקמת ועדת חקירה ממלכתית ביום שלישי".

• הוא הרי לא יקים ועדת חקירה ממלכתית, משיקוליו שלו. אז מה תעשה?

"ראשית, אני מחכה ליום שלישי שראש הממשלה ייתן את תשובתו. במידה ולא ישיב לי או ישיב בשלילה, אני מתכוון להוביל את המהלך בוועדה לביקורת המדינה, ואז תהיה שעתם היפה של חברי הכנסת לראות אם השיקולים שלהם הם שיקולים פוליטיים צרים או שבאמת הם רוצים למנוע אסון עתידי ולבדוק מה צריך לתקן".

• אתה חושב שיש לך רוב כרגע?

" אני חושב שזה יהיה על חודו של קול לכאן או לכאן".

• יש לך אינדיקציה לגבי הקשר בין מה שקורה כאן לבין מה שקורה בממשלה בנושא הגיורים? כי יתכן שאם ש"ס תתעצבן שם, היא תחליט פה אחרת, כנ"ל לגבי האנשים של ליברמן.

"כל אחד ושיקוליו הוא. אני מקווה שההחלטה לגבי הקמת ועדת חקירה תהיה החלטה עניינית. לגבי שיקולים אחרים, לא יודע, נלמד אותם בהמשך".

• אתה יודע מהי עמדת האיש של ש"ס בוועדה?

"מצד אחד יו"ר ש"ס אומר בצורה ברורה שהוא תומך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית. מצד שני נציגו בוועדה, ח"כ אמנון כהן, אומר שהוא לא תומך. אני לא מכיר חברי כנסת שמצביעים בניגוד לעמדת יו"ר המפלגה, בוודאי בניגוד לעמדת הרב. אני מחכה לראות מה תהיה העמדה האמיתית, בסופו של דבר, בוועדה".

• אומרים שנתניהו פשוט כופף אותם. הם רצו, והתחרטו בלחץ שלו.

"אם אלי ישי באמת חזר בו הוא יצטרך לעמוד מול הציבור על אמירה ברורה שאמר. מצד שני, הוא צריך להבין: אם אין ועדת חקירה ממלכתית, האשם הברור והנחרץ הוא אלי ישי, שדו"ח מבקר המדינה קבע שהוא האשם המרכזי. הוא זה שיצטרך לשלם את המחיר".

• דו"ח מבקר המדינה לא מטיל את האשמה על ישי בלבד, אלא יחד עם שרי הפנים הקודמים. ביניהם אנשים מ'שלכם'. מאיר שטרית ורוני בראון.

"דו"ח מבקר המדינה לא מדבר עליהם, הוא מדבר רק על אלי ישי כגורם מכריע. הוא אפילו משבח את הממשלה הקודמת שקיבלה את ההחלטות. מדבר על אלי ישי כגורם מרכזי ומכריע!"

אנחנו מזכירים לחסון, שוב ושוב, כי הדו"ח מטיל את האשמה על ראש הממשלה ושרים שונים, אך הוא בשלו. כך הוא למד את דו"ח מבקר המדינה.

בתום דקות ארוכות של 'ויכוח', הוא מתפשר: "על אלי ישי הוטלה אחריות יותר משמעותית מהאחרים".

חצילום: ח
ח


בש"ס מפיקים לקחים: "אין יותר משימות באיזי"

חבר הכנסת אברהם מיכאלי נשלח במקום ח"כ אמנון כהן לייצג את ש"ס בסיורה של הוועדה. בשיחה איתנו הוא מספר על המתרחש מאחורי הקלעים.

• ח"כ מיכאלי, נשלחת על-ידי ש"ס להשתתף בוועדה לביקורת המדינה.

"אני חבר כנסת, הולך לועדות. גם ביום חמישי הייתי בשטח, יחד עם ועדת העלייה והקליטה. היינו בימין אורד, מוסד חינוכי עם כמעט 400 תלמידים, ראינו את השריפה הגדולה שהייתה שם. בדקנו, בחנו, נפגשנו עם הילדים. זה היה מאד עצוב, אבל מרתק.

"כלי התקשורת כותבים מה שנוח להם, אנחנו רצינו לבדוק את הדברים מקרוב. אלי ישי היה פה כבר כמה וכמה פעמים מאז האסון. מאחר ואני מתכוון להשתתף ביום שלישי בדיוני הוועדה, רציתי לראות את המצב בשטח, לשמוע מראשי ערים, כדי שהדיווחים שלי יהיו ישירות מהשטח".

• אתה יודע שבסופו של דבר הוועדה הזו אמורה להחליט: כן ועדת חקירה, או לא ועדת חקירה.

"זה גם נכון, והדבר הזה יגובש על ידינו ממש בסמוך להצבעה. יש התלבטויות, אצלנו אפילו, איך להצביע, כי מצד אחד יש את האמת שלנו, שרק בוועדת חקירה נוכל להוכיח מה שהשר אלי ישי טוען, שאנחנו טיפלנו בנושא.

"החוק שהעביר השבוע ח"כ דוד אזולאי עומד כבר מהכנסת ה-15 וטורפד בידי האוצר מסיבותיו שלו. בשבוע האחרון החלטתי, כיו"ר סיעה, שאני שם את זה על סדר היום והורדתי חוקים אחרים. והפעם איש לא העז לטרפד. נראה איך זה יקודם, אנחנו ניתן לזה עדיפות עליונה בוועדת הפנים. אנחנו אולי לא מספיק נשכנים ונותנים לשרים זמן לעשות דברים ב'איזי'. מעתה לא עוד. חשש מרעידות אדמה, נפילות טילים ועוד".

• כלומר, אתה לא עומד לגלות לנו בעיצומו של ראיון זה אם אתם הולכים להצביע בעד ועדת חקירה.

"ממש לא, ויש הרבה דברים שעומדים מאחורי השיקולים שלנו".

• האם יש קשר בין מה שקורה עם חוק הגיור לבין ההחלטה על ועדת חקירה?

"כן, כי מי שמנסה לדחוק את אלי ישי הצידה, דהיינו ראש הממשלה, אנחנו יודעים להחזיר לו באותה מטבע חזרה".






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}