י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

הדרך לגדל ילדים טובים ובריאים בנפשם

בסוף, הדבר הכי יעיל לחינוך ילדים - הוא דוגמה אישית, יותר מכל מסר שתחדדו באזניהם

הדרך לגדל ילדים טובים ובריאים בנפשם
מרדכי רוט

כל אדם שיש לו ילדים רוצה לראות אותם גדלים להיות אנשים טובים. אנשים נוחים לסביבה ונוחים לה'. אנשים טובים שאכפת להם מהסובבים אותם ופועלים מתוך אינטרסים טובים. מנסים להיות טובים יותר באופן תמידי.

לא פעם אנחנו רואים את הילד של השכן מתפלל יפה, תלמיד טוב יותר, ילד ממושמע יותר. ואנחנו רוצים גם!! כולנו רוצים את זה אבל מה אנחנו יכולים לעשות כדי שגם הילדים שלנו יהיו טובים יותר?

בעיני ישנו הפטנט אחד חשוב ביותר ליצירת ילדים בריאים וטובים יותר. המתנה הטובה ביותר שתוכלו לתת לילדיכם - התנהגו בכבוד זה לזו.

כל מי שמתחיל אפילו ללמוד פסיכולוגיה יודע כי אופיו של האדם נגזר מן האופי של הוריו. כולנו לשמחתנו או לצערנו מחקים את ההורים שלנו במידה כזו או אחרת. מאחר ושנות חיינו הראשונות בהם עוצבה ההתנהגות שלנו היינו במחיצת ההורים שלנו הם גורם משפיע מאוד על ההתנהלות שלנו במהלך כל החיים לאחר מכן.

במהלך השנים האחרונות צצים לא מעט קורסים וסדנאות כיצד להתנהג עם ילדים וכיצד להתנהג במחיצתם וכדומה. הדבר מבורך ביותר אך הוא אינו העיקר.

הנקודה העיקרית בחינוך ילדים היא דוגמא אישית כל אחד בפני עצמו והכי חשוב איך אנחנו כהורים, איך אנחנו חיים כזוג. הדבר שהכי משפיע על הילד זה איך ההורים מתנהלים ביניהם. גם אם הכל יהיה בסדר מסביב ברגע שההתנהלות בין ההורים לא תהיה תקינה הילדים לא יושפעו מהדוגמא הטובה כלל.

לילדים יש את החיישנים הטובים ביותר לזהות אותנו כהורים איך אנחנו חיים.
ילד שרואה שאבא ואמא מכבדים אחד את השני הוא ידע מה זה כבוד.
ילד שרואה שלאבא ואמא אכפת אחד מהשני ידע מה זה אכפתיות.
ילד שרואה ויתור בין הורים הוא ידע מה זה וויתור.
ילד שרואה שאין התפרצויות בבית הוא לא יתפרץ.
ילד שרואה שאבא או אמא מתייחסים יפה אחד לשני ולא רבים הוא לא יתחצף עליהם כי הוא יודע מה זה יחס לאבא או לאמא

גם אם אבא או אמא יתנו אהבה לילד ביטחון אך ביניהם הם לא נותנים אחד לשני בטחון אהבה וכו' - הילד ירגיש את זה וזה לא ישפיע שום דבר על הילד.

לדוגמא כשהורה רוצה לחנך את בנו להתפלל כראוי במניין הוא יודע שעליו להתפלל בעצמו במניין ולשמש דוגמא לבן שלו. עכשיו מה יקרה כאשר אותו אדם יתפלל יפה במניין ויחזור הביתה ויתייחס בחוסר כבוד לאשתו? הבן שלו מן הסתם לא יאמין לו. הוא לא ייקח ממנו דוגמא יותר. ויושפע מהדוגמא הלא טובה שהוא רואה מול עיניו ולמה זה? לילד אינסטינקט מובנה לחוש את הסביבה שלו ולשפוט אותה בעיניו אבא שמשקיע בתפילה ומזלזל בבני אנוש הוא לא אדם אמיתי ולכן לא ניתן להאמין לו לכלום.

(הדוגמאות ניתנות בלשון זכר מטעמי נוחות)

מה שאני אומר לא בא לסתור את העובדה שיש צורך להתייחס יפה לילדים שלנו, וללמוד כיצד להתנהל מולם.

יחסים תקינים בין בני זוג, כבוד וויתור, אהבה וכנות יהיו אלו שישפיעו על ההתנהלות של הילדים שלנו מול העולם. ומה יכול להיות יותר חשוב מזה?

בסופו של יום אנחנו מאוד רוצים שהילדים שלנו יתנהלו נכון מול העולם הזר שבחוץ. ואם זה תלוי בנו אז למה שלא ננסה לגרום לזה לעבוד ולהצליח?

זכרו שכבוד מביא כבוד, ואהבה מביאה אהבה.

מרדכי רוט הינו מטפל ומאמן אישי בגוף ונפש, מטפל בבעיות גב וצוואר, התעמלות רפואית, סכרת וירידה במשקל, ומחבר הספרים יש לך 10 דקות לבריאות .ועשר דקות לפני שהולכים לרופא . [email protected]
מרדכי רוט חינוך דוגמה אישית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}