כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

הפיכה ב'שובו בנים': "ממנה הנהלה חדשה" • פרסום ראשון

עידן חדש ב'שובו בנים': בנו של הגר"א ברלנד הודיע על התפטרותו, ודרכו של אביו נסללה לשוב לביתו • במכתב ששיגר המנהיג הוא מציג הנהלה חדשה שמינה • המכתב המלא בפרסום ראשון

תם עידן. הגר"א ברלנד ובנו
תם עידן. הגר"א ברלנד ובנו

עידן חדש בקהילת 'שובו בנים' בירושלים: לאחר למעלה מעשור שנים שבהן שלטה בקהילה הנהלה מטעם בנו של מנהיג הקהילה, הגר"א ברלנד - מוחלפת הערב הנהלת המוסדות לחלוטין, בצעד של הפיכה מוחלטת, עליה מנצח מנהיג הקהילה בעצמו.

ההפיכה מתרחשת בתומו של שבוע מביך וחסר תקדים בתולדות הקהילה, שהחל בבריחתו של הגר"א ברלנד, יחד עם מספר מצומצם של מקורבים ותלמידים ותיקים, שסייעו לו להשתחרר מכבליה של ההנהלה ששלטה על צעדיו בשנים האחרונות.

הרב ברלנד מדבר: "כלאו אותי, חשבו שאני חולה נפש" • אודיו
בני משפחת הגר"א ברלנד תכננו לכולאו • חשיפה

"הייתי עשר שנים כלוא בבית", אמר הגר"א ברלנד אמש בשיחת ועידה עם תלמידיו ממקום המסתור, ביישוב אמירים שבצפון. "ראיתי כל הזמן שמסביבי נותנים מכות רצח לאנשים. זה היה צובט לי את הלב. לא יכולתי ללמוד. לא יכולתי לעשות כמעט כלום, אבל לא נתנו לי לדבר. כלאו אותי. לא יכולתי להגיב".

הגר"א ברלנד הודיע, כי "אם ההנהלה הנוכחית לא תעשה מהפך, אני לא אחזור. נקים קהילה חדשה. יש לנו כסף ויש לנו תלמידים, ונפתח הכל מחדש באזור הצפון. התקווה שלנו תמיד היא להיות בירושלים, אבל אם לא תהיה ברירה, נפתח בצפון, ובסוף נגיע גם לירושלים".

לאורך היום כולו התנהל משא ומתן בין נאמני הרב לגורמים בהנהלה הישנה, שהערב ירד עליה המסך, כנראה לתמיד. הגר"א ברלנד התנה את חזרתו לירושלים בכך שיפוטרו כל המנהלים הישנים, ויוסרו כל אמצעי ההבטחה והמצלמות שהגבילו את צעדיו ואת נגישותו אל חסידיו.

הערב חתם בנו של הגר"א ברלנד, הרב נחמן ברלנד, על מסמך שבו הוא מקבל את דרישות אביו. תהליך החתימה נערך בביתו של הבורר הגאון רבי צבי ברוורמן, חבר בד"צ ביתר עילית, המכהן בתפקיד תורני במסגרת מוסדות 'שובו בנים'. במקום נכחו גם עורכי הדין אבי כץ וערן הוכברג.

על פי הדיווחים, הרב ברלנד הבן יעזוב את ירושלים ויעקור לעיר אשדוד. מנהל המוסדות, בן הרוש, יפוטר מתפקידו יחד עם כל אנשי ההנהלה הישנה שנפשו של הגר"א ברלנד נקעה מהתנהלותם.

הערב, לאחר שבנו של הגר"א ברלנד הודיע על עזיבת ההנהלה, ניסח הגר"א ברלנד מכתב שבו הוא ממנה הנהלה חדשה לקהילה.

במכתב, המתפרסם לראשונה באתר 'בחדרי חרדים', כותב הגר"א ברלנד: "לכבוד הישיבה הקדושה 'שובו בנים – נחמת ציון'.

"אחרי ששמעתי שנחמן בני התפטר, הריני ממנה לוועד זמני את תלמידיי הנאמנים: הרב שמואל שטרן, מנהל מוסדות נחלי נצח, הרב בנימין זאבי הכהן שליט"א (בנו של השר רחבעם זאבי – ח.ו.), הרב אברהם גטר, הרב אליהו מירב והרב צחי הורביץ.

"והנני מבקש מכל התלמידים ומנהלי המוסדות וראשי הישיבות והכוללים ומנהלי המשרדים ו'מעיינות החיים' ותלמוד תורה וראשי האגודות והארגונים והסמינרים ובתי הספר לבנות - לשתף איתם פעולה ולהעביר להם כל חומר וכל מידע שיתבקש על ידם ולהיות שליחים נאמנים של הקדוש ברוך הוא ושל רבנו ואף למלא את ייעודם המלא על הצד הטוב ביותר, בצדק וביושר וברחמים ובכל מידה נכונה כדת של תורה על פי דעתו והדרכתו של רבנו הקדוש והנורא בדחילו ורחימו ורחימו ודחילו, והכל אך ורק לשם שמים".

עוד נודע ל'בחדרי חרדים', כי על ניהול בית הרב יופקד חתנו, הרב צבי צוקר.

מי שמעורה מעט בנעשה בתוככי הקהילה, יודע כי מדובר במהפכה של ממש, ובתומו של עידן ארוך שנים ששרר בקהילת 'שובו בנים'. חברי ההנהלה החדשים, הם תלמידיו הוותיקים של הרב ברלנד, שבשנים האחרונות הורחקו ממוקדי השליטה, כחלק מהמדיניות הנוקשה שהתגבשה מסביב למנהיג הקהילה.

הערב, הכל נגמר. ההפיכה הושלמה. ממקום הימצאו של הגר"א ברלנד נמסר כי הרב ממתין כעת עד להסרת מערך האבטחה, ופירוק ביתן השמירה והמצלמות הזרועות בביתו שברחוב החומה השלישית בירושלים.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 90 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}