י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

החוק שקרע את הילדים - ועכשיו גם את הקואליציה

מה יהיה על חוק חזקת הגיל הרך? מלי אברהם עם כל הפרטים על הדרמה בין הגברים לנשים שפירקו את המשפחה

מליאת הכנסת, פלאש90
מליאת הכנסת, פלאש90

חוק חזקת הגיל הרך הוא החוק הישראלי הטוען שכאשר זוג הורים מתגרש, הילדים הרכים עוברים אוטומטית לאם.

החוק הזה ובעיקר השלכותיו - נדונו רבות בתקשורת לאחרונה, וגם פה במדור - אבות שהתאבדו מתסכול כאשר גרושתם הטעונה החליטה למנוע מהם לראות את הילדים בטענות שווא (גם כשגילאי הילדים היו גבוהים יותר, אך קל וחומר) ועוד.

חבר הכנסת יואב קיש מהליכוד, יזם הצעה לביטול החוק. הדבר אירע בנובמבר 2015. קיש הצליח להעביר את הצעתו בוועדת השרים לחקיקה, ואף העלה אותה לקריאה טרומית. אלא שאז האופוזיציה התגייסה והצליחה להפיל את ההצעה, לקול צהלות חברות כנסת מהאופוזיציה שהתנגדו לה.

ערב יציאת הכנסת לפגרת הקיץ, ניסה ח"כ קיש שוב להעביר את הצעת החוק שלו, אבל אז איימה סיעת הבית היהודי במשבר קואליציוני. יו"ר הסיעה, ח"כ שולי מועלם־רפאלי התנגדה להצעתו של קיש, אבל הגישה מין הצעת פשרה.

החוק שלה מציע להפחית את גיל החזקה האוטומטית של נשים גרושות על ילדיהן מגיל 6, לגיל 4.
יו"ר הקואליציה דוד ביטן (הליכוד) ניסה להתערב במשבר והציע פשרה משלו, לפיה חזקת הילד תהיה רק עד גיל שנתיים, אולם ח"כ קיש התנגד ומשך את הצעתו.

אתמול נמשך הדיון, והוחלט להביא לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית את שתי הצעות החוק, תוך התחייבות של כל מרכיבי הקואליציה לתמוך בהן. אבל, ממש באופן המזכיר ויכוחי גירושין - שני הצדדים לא הצליחו ליישב את המחלוקת ביניהם. אין ספק שהכנסת אינה דוגמא אישית בעניין של שלום בית.

המאבק, המלווה בהרבה רעש, לא הסתיים אתמול וצפוי להימשך באחת מוועדות הכנסת. בבית היהודי מבקשים להעביר את הדיון בהצעות החוק לוועדת חוקה, חוק ומשפט, בראשה עומד ח"כ ניסן סלומינסקי מהמפלגה. לעומת זאת, ח"כ קיש מבקש להעביר את שתי ההצעות לדיון בוועדת הכנסת, שהוא עומד בראשה.

גם ח"כ יואב קיש וגם ח"כ שולי מועלם משוכנעים כי הצעות החוק שלהם משרתות את טובת הילד.
מה יקרה בסוף? ההערכה היא שיגיעו בסופו של דבר לפשרה, ודי בעקבות פרויד, שטוען שעד גיל שנה וחצי שנתיים הילד זקוק אך ורק לאמו - חזקת הילד תהיה רק עד גיל 2.5 שנים.
חוק חזקת הגיל הרך גירושין יואב קיש שולי מועלם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}