ריבלין מעודד חילולי שבת ובכירי המפלגות החרדיות שותקים
בדיקת 'בחדרי חרדים': נשיא המדינה ראובן ריבלין, קרא היום לאפשר תחבורה ציבורית בשבת, אבל בכירי המפלגות החרדיות - דרעי, ליצמן וגפני סירבו עד כה לגנות את הדברים • ח"כ מיכאל מלכיאלי ויצחק כהן היחידים שהגיבו: "אם כך אמר - זה חמור"
- יעקב גרודקה
- כ"ט חשון התשע"ז
- 8 תגובות
צילום: מרק נוימן, פלאש90
בדיקת 'בחדרי חרדים': למרות דבריו החמורים של נשיא המדינה ראובן ריבלין היום (ד'), נגד קדשי ישראל, בכירי ההנהגה הפוליטית החרדית ממלאים פיהם מים. רוב רובם של חברי הכנסת החרדים חששו לצאת בפומבי נגד הנשיא ריבלין, מלבד ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס.
מלכיאלי אמר ל"בחדרי חרדים" כי "בני ישראל שומרים את השבת במשך אלפי שנים והשבת שומרת עלינו. נשיא המדינה הינו האזרח מספר 1 במדינה היהודית וראוי שייצג את היהדות והלכה בכבוד הראוי לה", תקף את הנשיא.
לדבריו, "אבל אין זה פלא, שבתקופה שמנסים לעשות שינוים בכותל לאחר שנים רבות ולהקים רחבה לרפורמים, או שבגץ מנסה להכתיב לרבנים מה לפסוק לציבור הרחב, אנחנו נתקלים גם בדיבורים מצד בכירי המדינה על תחבורה ציבורית בשבת".
סגן שר האוצר יצחק כהן אמר בתגובה ל"בחדרי חרדים" כי "קשה לי להאמין שזה נכון, אולם אם כן - זה חמור מאוד"
כזכור, קודם לכן הערב, ריבלין עורר מהומה לאחר שהביע תמיכה בתחבורה ציבורית בשבת. את הדברים אמר בפורום הבינלאומי של הספרייה הלאומית, שם הציג הנשיא את תפיסתו בנוגע ליחסי דת ומדינה וכאמור הביע תמיכה בחילולי שבת והצגת חמץ בפרהסיה.
"המציאות השבטית בישראל, מחייבת אותנו לתת מקום לפתרונות אזוריים, שאינם מושגים בדרך של כפיית כוחו של הרוב על המיעוט, שבהגדרה מאפשרים גמישות ורגישות תרבותיים", הקדים הנשיא ואמר.
ריבלין התייחס לסוגיית התחבורה הציבורית בשבת ואמר: "מדוע שהסדרי התחבורה הציבורית בשבת יידונו ברמה הלאומית ולא יוסדרו באמצעות חברות ופתרונות אזורים? הרי ממילא ברור שכאשר תחבורה ציבורית בשבת, היא שאלה לאומית, אנו נגררים למשחק סכום אפס ידוע מראש, בין 'מדינת ת"א' ל'מדינת בני-ברק'".
"ייתכן שבאה העת להעניק לכל הצדדים את מבוקשם, אולם לא בכל רחבי ישראל, אלא בריכוזי מגוריהם המובהקים. יייתכן שאופי ומידת הביטוי של הצביון היהודי בספירה הציבורית - מכשרות, חמץ ושבת ועד הפרדה מגדרית - צריך להיקבע בעיקר ברמה המקומית, העירונית ואף השכונתית, ולא רק ברמה הלאומית", אמר. כשבמילים אחרות, הביע הנשיא תמיכה בהצגת חמץ ותחבורה בשבת באזורים חילוניים.
לסיום אמר, "באתי להביע תקווה כי בין הדחיקה המוחלטת של הדת מן הפרהסיה, לבין הכפפתה המלאה של המדינה לסמכותה של הרשות הדתית, ישנה דרך שלישית. עד היום, התמקדו ניסיונות הפשרה הישראליים בניסיון להעניק לשני הצדדים - הדתי והחילוני - מידה חלקית של שליטה בפרהסיה הציבורית".
מלכיאלי אמר ל"בחדרי חרדים" כי "בני ישראל שומרים את השבת במשך אלפי שנים והשבת שומרת עלינו. נשיא המדינה הינו האזרח מספר 1 במדינה היהודית וראוי שייצג את היהדות והלכה בכבוד הראוי לה", תקף את הנשיא.
לדבריו, "אבל אין זה פלא, שבתקופה שמנסים לעשות שינוים בכותל לאחר שנים רבות ולהקים רחבה לרפורמים, או שבגץ מנסה להכתיב לרבנים מה לפסוק לציבור הרחב, אנחנו נתקלים גם בדיבורים מצד בכירי המדינה על תחבורה ציבורית בשבת".
סגן שר האוצר יצחק כהן אמר בתגובה ל"בחדרי חרדים" כי "קשה לי להאמין שזה נכון, אולם אם כן - זה חמור מאוד"
כזכור, קודם לכן הערב, ריבלין עורר מהומה לאחר שהביע תמיכה בתחבורה ציבורית בשבת. את הדברים אמר בפורום הבינלאומי של הספרייה הלאומית, שם הציג הנשיא את תפיסתו בנוגע ליחסי דת ומדינה וכאמור הביע תמיכה בחילולי שבת והצגת חמץ בפרהסיה.
"המציאות השבטית בישראל, מחייבת אותנו לתת מקום לפתרונות אזוריים, שאינם מושגים בדרך של כפיית כוחו של הרוב על המיעוט, שבהגדרה מאפשרים גמישות ורגישות תרבותיים", הקדים הנשיא ואמר.
ריבלין התייחס לסוגיית התחבורה הציבורית בשבת ואמר: "מדוע שהסדרי התחבורה הציבורית בשבת יידונו ברמה הלאומית ולא יוסדרו באמצעות חברות ופתרונות אזורים? הרי ממילא ברור שכאשר תחבורה ציבורית בשבת, היא שאלה לאומית, אנו נגררים למשחק סכום אפס ידוע מראש, בין 'מדינת ת"א' ל'מדינת בני-ברק'".
"ייתכן שבאה העת להעניק לכל הצדדים את מבוקשם, אולם לא בכל רחבי ישראל, אלא בריכוזי מגוריהם המובהקים. יייתכן שאופי ומידת הביטוי של הצביון היהודי בספירה הציבורית - מכשרות, חמץ ושבת ועד הפרדה מגדרית - צריך להיקבע בעיקר ברמה המקומית, העירונית ואף השכונתית, ולא רק ברמה הלאומית", אמר. כשבמילים אחרות, הביע הנשיא תמיכה בהצגת חמץ ותחבורה בשבת באזורים חילוניים.
לסיום אמר, "באתי להביע תקווה כי בין הדחיקה המוחלטת של הדת מן הפרהסיה, לבין הכפפתה המלאה של המדינה לסמכותה של הרשות הדתית, ישנה דרך שלישית. עד היום, התמקדו ניסיונות הפשרה הישראליים בניסיון להעניק לשני הצדדים - הדתי והחילוני - מידה חלקית של שליטה בפרהסיה הציבורית".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות