כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"בעיות כשרות בת"א? פנו לרב הראשי רון חולדאי" • תיעוד מבפנים

דוד קורן הורשה לתעד ישיבה סגורה של 'הוועדה לבדיקת נהלי מערך הכשרות הממלכתית' • על השולחן עלו סוגיות מדאיגות: מינויים פוליטיים, משגיח שלא יודע הלכות בסיסיות - ומשגיח זוטר שהקים מערכת כשרות • "אנו לא חוסכים מעצמנו ביקורת", אומר הרב אברהם יוסף • ויש גם וידאו

היו מסובים בב"ב. ישיבת הוועדה. ראשון, מימין: עו"ד מוטי אייזנברג
היו מסובים בב"ב. ישיבת הוועדה. ראשון, מימין: עו"ד מוטי אייזנברג




מדי שבוע בשבוע, מתכנסת קבוצת רבנים ומשפטנים, ובראשם רבני ערים וחברי מועצת הרבנות הראשית לישראל - כל פעם בעיר אחרת.

לא מדובר במועצה 'אלטרנטיבית', אלא במפגש של רבנים שנושא כשרות המזון בארץ נמצא בנפשם - והם מבקשים לחולל את השינוי המתבקש.

ההתכנסות האחרונה נערכה בביתו של עו"ד מוטי אייזנברג, בלב בני-ברק.

לפני פחות מחודשיים הקים איזנברג את 'הוועדה לבדיקת נהלי מערך הכשרות הממלכתית'.

בוועדה חברים: הרב יוסף גליקסברג - רב העיר גבעתיים, הרב אברהם יוסף - רב העיר חולון, הרב דוד אבוחצירא - רב העיר יבנה, הרב שמעון אלמליח - רב העיר עתלית, הרב אליעזר וייס - רב המועצה האזורית עמק-חפר, הרב יוסף שלוש - רב אזורי דרום השרון, והרב אליהו אבא-שאול - רב היישוב קדר.

ביקשתי לתעד את אחד הדיונים הפנימיים, כדי להבין דבר או שניים על בעיות שירותי הכשרות בישראל, מהם כולנו אמורים ליהנות. נדרשתי לקבל את אישורו של הרב אברהם יוסף, שפתח בפניי את הדלת. "אנו לא חוסכים מעצמנו ביקורת", הסביר הרב יוסף ל'בחדרי חרדים'. "אנו רוצים התייעלות".

כותרת הדיון הייתה: 'משגיח ומושגח'.





על השולחן עלתה הצעת החוק של ח"כ ח"כ עתניאל שנלר מ'קדימה', הדורש לפקח על משגיחי הכשרות בארץ.

צעד מבורך, לכאורה, אולם רבים מראשי המועצות הדתיות זועקים: "אין לנו כסף לממן את הכשרות. בעלי-העסקים אינם מוכנים לממן את שכרו של המשגיח - ואנו נאלצים להיקרע בין המצפון, שכן אם נסיר כשרות מבתי עסק למזון, הציבור יכשל במאכלות אסורות. מצד שני, קופתה הדלה של המועצה הדתית, מתקשה לממן את שכרו של המשגיח, וכעת נוספת 'הוצאה' חדשה לסל ההוצאות".

מה עושים?

שאלה טובה, אולם זו לא היחידה שעלתה על השולחן. מהר מאוד עברו הנוכחים, חברי הוועדה, לנושאים מרתקים נוספים.

הרב יוסי שטיינברגרצילום: הרב יוסי שטיינברגר
הרב יוסי שטיינברגר

מי הרב הראשי לתל-אביב?

את הדיון פותח הרב יוסי שטיינברגר, מפקח כשרות ותיק ונמרץ. לדבריו, קורס למשגיחים הוא דבר נחוץ והכרחי.

הנה דוגמה שמצליחה להדהים את הנוכחים, מפיו של שטיינברגר: "הכרתי משגיח בתל-אביב במסעדת מהדרין. במקום היו מפשירים כבד במיקרוגל (דבר שאוסר אותו מבחינה כשרותית). הוא לא ידע, כי הוא חזר בתשובה זמן קצר בטרם החל במלאכתו. אני חוזר, זה היה במסעדת מהדרין. אם המשגיח היה עובר קורס, ייתכן והוא לא היה יודע דברים מורכבים כמו תרומות ומעשרות, אבל דבר כל-כך בסיסי? ודאי שהוא לא היה מדלג".

לחבר הוועדה, הרב אברהם יוסף, יש תשובה למצב בעיר הגדולה. "לצערנו", הוא אומר לחברים, "שכחתם שהרב הראשי לת"א זה הרב רון חולדאי? המשגיח הזה מונה בגלל הוראה מחבר מועצת העיר".

הרב יוסף גליקסברג (מימין)צילום: הרב יוסף גליקסברג (מימין)
הרב יוסף גליקסברג (מימין)

מי מפקח על הקורסים ?

לאחר מכן דנה הוועדה בקורסים עצמם. "מי אחראי על התכנים?", שואל הרב יוסף ומגיע לליבה של הבעיה. "הרי האחראי 'מקבל' ממשרד המסחר והתעשיה לפי ראש. לנו הוא מגיש רשימה של מרצים דגולים, ובפועל זה גמיש. חלק מגיעים וחלק לא. מי מפקח על זה?", הוא שואל.

שטיינברג: "בקורס שעברתי, למדנו את רוב יורה-דעה בצורה מהירה וטובה, יותר אפילו ממה שלמדתי בישיבה.

"נכון, מביאים גם מרצים שמעבירים את הזמן עם שקופיות, אבל לדעתי, הבעיה הרבה יותר קשה לא בקורסים, אלא בהתנהלות מינוי המשגיחים. ישנם משגיחים שממונים על-ידי הרבנים בגלל קרבתם אליהם, ולעומתם ישנם אברכים בני תורה, שינקו בבית כשרות - דבר ששווה כמה וכמה קורסים - והם מחוסרים פרנסה. אלא מה, חטאם שהם לא מקורבים לרבנים".

שטיינברג ממשיך לפרט את הבעיות מזווית ראייתו: "יש מסעדות שהמשגיח מגיע רק בשעות הבוקר. משעות הצהריים, המקום נטוש ואפשר להכניס פרות שלמות למסעדות. מה עושים?", הוא זועק בדאגה כנה.

הרב אברהם יוסףצילום: הרב אברהם יוסף
הרב אברהם יוסף

המשגיח הזוטר פתח מערכת כשרות

מסיפור מחריד אחד למשנהו. מספר הרב אברהם יוסף: "לפני כמה שנים, לאחר פטירת הרב באור יהודה, נקראתי לנהל את מחלקת הכשרות המקומית.

"אחת המסעדות הערימה קשיים על המשגיח. בצער רב, הסרתי מאותה מסעדה את תעודת הכשרות. לאחר כשבוע אני רואה בפתח המסעדה שלט גדול המבשר על כשרות בפיקוח יהודי מהעדה הבוכרית שעד לפני כשבוע עבד אצלי משגיח זוטר.

"כשביקשתי לפרסם את העניין של הסרת הכשרות בעיתון המקומי, הפונה לאוכלוסיה הבוכרית, נתקלתי בסירוב מוחלט. התברר כי המשגיח הוא גיסו של מו"ל העיתון".

הון ושלטון כבר אמרנו?

המארח עם יו"ר המועצות הדתיותצילום: המארח עם יו"ר המועצות הדתיות
המארח עם יו"ר המועצות הדתיות

גזירות חדשות

בפני הוועדה הופיעו שלושה יושבי ראש מהמועצות דתיות בנתניה, גדרה ומטה בנימין.

הם זעקו את זעקתם של המשגיחים המשתכרים בשכר מינימום של כ-3700 ש"ח בממוצע, ואם לא די בכך, כעת מנסים להטיל עליהם גזירות חדשות בדמות מכרזים ועובדי קבלן. "זה ימוטט את מערך הכשרות המינימאלי שקיים כיום", זועקים - פה אחד - שלושת היו"רים.

הרב אליעזר וייס מסכם: "כיום אני שמח להודיע שכשרות מינימאלית יש בכל מקום, אבל לא בכל מקום יש פיקוח מהדרין. למרות החריקות שיש בשוק הכשרות הלא-מהדרין, הרבנות עושה ככל שביכולתה לחזק את מערך הכשרות. נוכל לקוות שיותר ויותר יהודים ידרשו מהדרין".





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}