כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

ש"ס: חוק הגיור יאושר? נתמוך בוועדת חקירה

נדחתה הצבעת הממשלה על חוק הגיור הצבאי • נהרי נגד ליברמן: פעמוני הבחירות מצלצלים • בכיר בש"ס: מסקנות ועדת חקירה ממלכתית לא יהיו בהכרח טובות לישי

דחק אותו לפינה.  ביבי וישי
דחק אותו לפינה. ביבי וישי



המשבר הקואליציוני בין ש"ס, ישראל ביתנו ונתניהו סביב נושא הגיור הצבאי מתרחב: הממשלה לא קיבלה החלטה בעניין חוק הגיור הצבאי, והוחלט כי יימשכו נסיונות הפשרה עד ליום רביעי - אז אמורה הצעת החוק לעלות להצבעה במליאת הכנסת.

באופן רשמי החליט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדחות את מועד ההצבעה בממשלה על הערר לגבי הצעת חוק הגיור בצה"ל עד ליום רביעי השבוע, על מנת לפתור בפרק זמן זה את הבעיה הטכנית שנוצרה. בדברים רשמיים אותם אמר, עמד למעשה על תמיכתו המוחלטת בהעברת החוק. "כל החיילים והמפקדים שעברו גיור בצה"ל – גוירו כהלכה. הם חלק מהעם שלנו, ואנו נדאג להם. על כך אין שום מחלוקת. נוצרה כאן רק בעיה טכנית, שיכולה להיפתר על ידי הרב הראשי עמאר תוך שמירה על כבודה ומעמדה של הרבנות הראשית הממלכתית, ולכן דחינו את ההצבעה בכמה ימים".

עד ליום רביעי, כך נראה, יעבדו הצדדים שעות נוספות בניסיון נואש להגיע לאיזו שהיא הצעת פשרה, אם אכן קיימת כזו.

ש"ס, מצידה, מאיימת, שלא באופן רשמי, כי תתמוך בוועדת חקירה ממלכתית של אירועי השריפה הגדולה בכרמל - לה מתנגד ראש הממשלה, במידה ונתניהו יתמוך בהבאת חוק הגיור הצבאי כבר ביום רביעי. "נתניהו לא הולך לשרוף את הגשר עם ש"ס. אישור החוק יהיה שזה שבירת כלים ופגיעה בסטטוס-קוו", אומר גורם בכיר בש"ס. לדבריו, גם האיום של הגר"ש עמאר, לפיו יתפטר מהאחריות לגיורים בישראל - השפיע. "נתניהו לא יכול להרשות לעצמו את זה עכשיו, הוא חייב את ש"ס שתטרפד את הקמת ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת אירועי השריפה בכרמל", אומר הבכיר.

ליברמן, מצידו, ממשיך להתעקש להעלות את החוק במליאת הכנסת ביום רביעי, ובש"ס מגיבים: "עד יום רביעי אלוקים גדול. אנו סומכים על נתניהו שלא יאפשר את העלאת החוק".

השר משולם נהרי מש"ס אומר, כי ההתעקשות של השר אביגדור ליברמן על חוק הגיור הצבאי, היא למעשה פעמוני הבחירות שמצלצלים. לדבריו, הובהר בישיבה כי אין בעייה הלכתית בגיורים שנעשים בצה"ל, אך השר ליברמן אמר כי הוא אינו רוצה שלרבנות הראשית יהיה מונופול על הגיור.

קודם לכן דובר על 'דיל' שנרקם בין בנימין נתניהו, ש"ס ואביגדור ליברמן, שיאפשר את העברת החוק. לפי הסכם הפשרה, אותו מוביל שר השיכון אריאל אטיאס, יקודם במקביל לחוק הגיור הצבאי חוק נוסף, לפיו כל הגיורים בכללותם יהיו כפופים לרבנות הראשית. בכך, תתאפשר הכרת המדינה באלפי הגיורים שבוצעו במסגרת צה"ל, כאשר במקביל לרבנות הראשית תהיה שליטה בגיורים עתידיים, אולם ליברמן מתנגד לפשרה.

הממשלה הייתה אמורה להצביע היום על ביטול הערר שהגיש השר משולם נהרי מש"ס, לפני שבועיים, בוועדת השרים לענייני חקיקה. אולם כאמור, הממשלה לא קיבלה לבסוף החלטה.

הצעת החוק קובעת כי כל הגיורים שבוצעו במסגרת מערך הגיור הצבאי, מאז הקמתו, תקפים ולא ניתן יהיה לבטלם, כשהיא מתייחסת גם למי שנמצא בהליך גיור בימים אלה.

בש"ס רואים בחוק של דוד רותם אסון מבחינת ההלכה, וטענו: "זו הפרה של הסכמים קואליציוניים. שינוי בסטטוס-קוו צריך להיות מקובל על כל מרכיבי הקואליציה וזה לא המצב".

הגר"ש עמאר אף שיגר מכתב לראש הממשלה ואיים כי יפרוש מכל טיפול בנושא הגיורים.

הדיון כאן אינו מהותי

גורם נוסף שנכנס לתמונה הסבוכה של חוק גיורי צה"ל הוא שר הדתות, יעקב מרגי.

כבר במהלך מוצאי שבת, ועד לשעות היותר קטנות של הלילה, ניהל השר מרגי שיחות התייעצות עם הרב שלמה עמר שליט"א ובמקביל עם לשכת רוה"מ דרך נתן אשל. היעד: הגעה לפשרה מוסכמת על דעת כל הצדדים.

אחת מהפשרות, שהועלו בשיחות, הייתה הצעה לפיה ימנה הראשל"צ, הרב שלמה עמר, שני דיינים שיבדקו את כל נושא הגיורים בצה"ל. מאחורי המהלך עומדת העובדה שעד כה לא נדרשה על ידי צה"ל חתימתו של הרב, כך שבעצם לא הייתה בידו כל אפשרות פיקוח על הגיורים הנעשים שם.
"אם רוצים שאני אחתום אני רוצה לבדוק ולא יותר מזה", אמר הרב, ובצדק.

הבוקר, במהלך ישיבת הממשלה, ניסה השר מרגי להציג את עמדתו של הראשל"צ מול עקשנותו של שר החוץ, אביגדור ליברמן, שלא הסכים להצעת הפשרה. "השר ליברמן רוצה לצבור נקודות פוליטיות בלבד" טען השר מרגי והבהיר כי "הדיון כאן אינו מהותי כלל".

כאמור, הסתיימה ההתייעצות באי הסכמה, לפחות עד ליום רביעי הקרוב.

האם אלי ישי יתעקש על ועדת חקירה ממלכתית?

במקביל מתמודד השר אלי ישי עם השאלה - האם תקום או לא ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אירועי השריפה הגדולה בכרמל ומערך הכבאות בישראל.

בשעות אלו מסיירת הוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ יואל חסון מקדימה, במוקדי השריפה ברכס הכרמל, כהכנה לישיבה שתתקיים ביום שלישי הקרוב, בה ידונו בצורך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הליקויים שנחשפו בשריפה הגדולה.

בהכרזות הרשמיות הודיע אלי ישי כי הוא בעד הקמת ועדת חקירה ממלכתית, בעוד נתניהו מתנגד לה. גורמים בכירים בש"ס טוענים, כי מסקנות ועדת חקירה ממלכתית לא בהכרח יהיו טובות לישי.

במהלך הסיור הביע יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון, דעה נחרצת בעד הקמת ועדה, ואף הודיע כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו ייזום את הקמתה, יסיר את הנושא מסדר יומה של הכנסת.

"ועדת חקירה ממלכתית היא צורך לאומי וצו השעה", אמר חסון בפתח ישיבת הוועדה במרכז הנוער בטירת כרמל. בישיבה השתתפו גם ראש העירייה אריה טל, נציגים של כיבוי אש ונציגים ממשרדי הרווחה והאוצר.

"ראש הממשלה צריך להתעשת ולהתעלות מעל צרכיו הפוליטיים לטובת הצלת חיי אדם", הוסיף חסון, "אם נתניהו יביא הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית במסלול הממשלתי, אסיר את הנושא מסדר יומה של הכנסת. אם לא יעשה זאת תיאלץ הכנסת להקים ועדה שכזאת".

ח"כ אופיר אקוניס מהליכוד, החבר גם הוא בוועדה, אמר בתגובה לדברי חסון: "זה לא הזמן להתעסק בוועדת חקירה, עכשיו צריך להתעסק בתיקון הליקויים שהתגלו. מפקד כיבוי מדינת ישראל לא יודע לבצע פינוי בסדרי גודל גדולים", אמר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}