כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

האדמו"ר בדרך לכלא: "גם יוסף נכלא" • וידאו

ביום שלישי הקרוב ייחתם פרק ב'פרשת ספינקא' שהסעירה את היהדות החרדית • 'בחדרי חרדים' עושה סדר בפרשה: מההלם של המעצרים הראשונים ועד דחיית מאסרו

מסיבת הפרידה בחסידות ספינקא. צילום: twitpic
מסיבת הפרידה בחסידות ספינקא. צילום: twitpic

לפני כשלוש שנים התפוצצה בקול רעש גדול פרשה שזכתה ברבות הימים לכינוי 'פרשיית ספינקא'. הפרשייה, שהסעירה את הציבור החרדי בארצות-הברית ובישראל, נגעה במישרין גם ללא מעט אישים חרדים מוכרים בארץ - ועוררה סערה גדולה.





ביום שלישי הקרוב תתקרב העלילה אל פרק הסיום, כשלמרבה הצער ייכנס האדמו"ר מספינקא אל מאחורי סורג ובריח למשך 24 חודשים.

אז מה בעצם קרה?

על פי כתב האישום שהוגש כנגד ראשי החסידות, הפכו מוסדות ספינקא למסלקת כספים, שנועדה לעזור לאנשים עשירים לחמוק מתשלומי המס בארצות-הברית.

על-פי האישומים, כדי להעלים מיסים נפתחו חשבונות בנק בסניפים שונים, אליהם הוזרמו עשרות מיליוני דולרים שלכאורה הועברו כתרומות, על-מנת להשיג ניכוי ממס. למעשה הוחזרו הכספים כמו שהם למפקידיהם וניפוח התרומות בוצע כדי להימנע מתשלום מיסים לשלטונות ארצות-הברית. היקף התרמית, על פי כתב האישום, עמד על עשרות מיליוני דולרים.

עם התפוצצות הפרשה נעצר בנקאי בכיר בבנק המזרחי, כשבמקביל נעצרו ראשי הקהילה ובהם האדמו"ר נפתלי צבי וייס, והגבאי משה זליגמן. בכתב האישום שהוגש נגד האדמו"ר וגבאיו, כמו גם נגד הבנקאי, היו 37 סעיפים הנוגעים להעלמות מס והלבנת הון.

בכתב האישום פורט, למשל, מקרה בו איש עסקים תרם לכאורה 100 אלף דולר לחסידות, בעוד שבפועל קיבל בחזרה 95 אלף דולר.

נציג הבנק הישראלי נחשד בהעברת הפקדות של לקוחות בארה"ב לחשבונות בישראל. מיד לאחר מכן הוחזרו הסכומים לתורמים לכאורה, כאילו מדובר בהלוואה מבנק ישראלי.

במשפט שנערך ל'כוכבי' הפרשה, נגזרו עונשים קלים יחסית. רוב החשודים נידונו לארבעה חודשים מאחורי סורג ובריח, ונכון להיום, השתחררו כולם מבין כותלי הכלא.

על האדמו"ר עצמו נגזר עונש מאסר בפועל של 24 חודשים. לאחר חישוב שליש, שיירד על התנהגות טובה, יישב האדמו"ר כ-15 חודשים בבית המאסר.

כניסתו לכלא של האדמו"ר הייתה אמורה להתבצע כבר לפני כשבעה חודשים (ב-24 במאי), אך לאחר ערעור שהגישו עורכי דינו, נדחה המאסר עד ליום שלישי הקרוב (ה-16 בדצמבר).

בחודשים האחרונים פעלו עסקנים שהאדמו"ר ירצה את תקופת מאסרו בכלא בו יושבים לא מעט חרדים, ותנאי הכליאה נחשבים לקלים יחסית לבתי הסוהר האחרים. לאחר מאמצים מרובים יישב האדמו"ר במחיצת אחיו החרדים, במקום שזכה לשם 'קעמפ'.

במוצאי שבת האחרון, ערכו חסידיו של האדמו"ר מסיבת פרידה מיוחדת. האדמו"ר נשא דברים, וביקש מקהל חסידיו להמשיך את מנהגי הקהילה ואת סדרי הלימוד גם בהיעדרו.

האדמו"ר דיבר על יוסף הצדיק שנכנס לבית האסורים, ולבסוף כולם ראו שהכל התהפך לטובה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}