כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

הסתיים הסכסוך באל על: זמני הטיסה "יתקצרו" בחזרה, הטייסים יקבלו תוספת שכר

לפי ההסכמות, הטייסים ייענו לדרישה להפסיק את פיצולי הטיסות, ואילו ההנהלה מצדה התחייבה לא להשתמש במטוסים חכורים - אלא במקרים חריגים

צילום: משה שי, פלאש 90
צילום: משה שי, פלאש 90



בשעה זאת לאחר למעלה מ-12 שעות של משא ומתן ממושך, הגיעו נציגי הטייסים בוועד אל על והנהלת החברה להסכמות סביב המחלוקת בסכסוך הממושך ביניהם. לפני יותר משבועיים החליטה הנהלת החברה לשים סוף לפיצולי הטיסות של הטייסים – שהסכימו לטוס רק לכיוון אחד ובכך למעשה ניפחו את שכרם ואת השעות שעליהן הם מקבלים שכר. הסכם העבודה החדש טרם נחתם אך המתווה סוכם בין הצדדים.

ההנהלה טענה לאורך כל שלבי הסכסוך כי אם יופסקו פיצולי הטיסות של הטייסים, מדיניות הגורמת לטענתה לאובדן כספים רבים לחברה, תהיה מוכנה להפסיק את השימוש במטוסים החכורים - שבאים על חשבון הפעלת צוות של טייסים ודיילי אוויר, ולטענת הטייסים - מאיימת על אופיה של החברה ופוגעת בביטחון הנוסעים. במהלך המשא ומתן נודע ל- TheMarkerכי הצדדים הגיעו להבנות; הטייסים נענו לדרישה להפסיק את פיצולי הטיסות, ואילו ההנהלה מצדה התחייבה שלא להשתמש במטוסים חכורים יותר, אלא למקרים חריגים. בנוסף, הטייסים יקבלו לשכרם תוספת של 7.35%, מתוך הרווחים של החברה, שיגרמו כתוצאה מצעדי ההתייעלות שעליהם סיכמו הצדדים. בכך גם הטייסים וגם החברה מבטיחים את ההגנה על מהלכי ההתייעלות.

במסגרת ההתייעלות, הוסכם על קיצור זמן השהייה של הטייסים בחו"ל, באופן שיאפשר להם להיות זמינים יותר לטיסות מחוץ ללוח הטיסות, וכך לחסוך לחברה עלויות בעבור לינה ארוכה ואש"ל. הטייסים מצדם יקבלו תשלום בעבור קיצור זמן השהייה ויוכלו לבלות יותר בארץ.

לפי ההבנות בין הצדדים, התחייבו הטייסים גם על הגדרת משכי הטיסה מראש, לאחר שבשנה האחרונה התארכו באופן מפתיע זמני הטיסה בקווים הארוכים שמפעילה החברה, מתל אביב לניו יורק. הטווחים התארכו בגלל דיווחים ומניפולציות שהפעילו הטייסים כדי להאריך את משך הטיסה - ובתמורה לקבל גמול ותוספת שמגיעה כאשר הטייס עובר מכסת זמן מסוימת (למעלה מ-12 שעות).

הגדרת זמני הטיסה כחלק מהסכם ההתייעלות, נולד כתוצאה מ"קומבינה" שיטתית של הטייסים להארכת זמני הטיסה - בתמורה להגדרלת שכרם. כך למשל, בלי שישתנה המרחק בין תל אביב לניו יורק, גדל זמן הטיסה מ-11:30 שעות ב-2006 ל-12:20 שעות ב–2016. טייסים הטסים יותר מ–12 שעות זכאים לתוספת בשכר - ואף להקצאה של שני מושבים במחלקת עסקים, אף שבמטוסים רחבי הגוף של אל על (שלרוב משמשים לטיסות ארוכות) יש תא מנוחה לצוות הטיסה.

הטייסים החלו בשנה האחרונה להתנות את הסכמתם להתייצב לטיסה שמחוץ ללוח הטיסות, באמצעות פיצולה: הם יטיסו את המטוס לכיוון אחד בלבד, אך טייס אחר יאחז בהגה בטיסה חזרה. במצב זה, הטייס שנח נוסע כאיש צוות לא פעיל (Dead Head) - וזוכה לשבת במחלקת עסקים ולקבל שכר והחזרי הוצאות.

בשעה זאת לאחר למעלה מ-12 שעות של משא ומתן ממושך, הגיעו נציגי הטייסים בוועד אל על והנהלת החברה להסכמות סביב המחלוקת בסכסוך הממושך ביניהם. לפני יותר משבועיים החליטה הנהלת החברה לשים סוף לפיצולי הטיסות של הטייסים – שהסכימו לטוס רק לכיוון אחד ובכך למעשה ניפחו את שכרם ואת השעות שעליהן הם מקבלים שכר. הסכם העבודה החדש טרם נחתם אך המתווה סוכם בין הצדדים.

ההנהלה טענה לאורך כל שלבי הסכסוך כי אם יופסקו פיצולי הטיסות של הטייסים, מדיניות הגורמת לטענתה לאובדן כספים רבים לחברה, תהיה מוכנה להפסיק את השימוש במטוסים החכורים - שבאים על חשבון הפעלת צוות של טייסים ודיילי אוויר, ולטענת הטייסים - מאיימת על אופיה של החברה ופוגעת בביטחון הנוסעים. במהלך המשא ומתן נודע ל- TheMarkerכי הצדדים הגיעו להבנות; הטייסים נענו לדרישה להפסיק את פיצולי הטיסות, ואילו ההנהלה מצדה התחייבה שלא להשתמש במטוסים חכורים יותר, אלא למקרים חריגים. בנוסף, הטייסים יקבלו לשכרם תוספת של 7.35%, מתוך הרווחים של החברה, שיגרמו כתוצאה מצעדי ההתייעלות שעליהם סיכמו הצדדים. בכך גם הטייסים וגם החברה מבטיחים את ההגנה על מהלכי ההתייעלות.

במסגרת ההתייעלות, הוסכם על קיצור זמן השהייה של הטייסים בחו"ל, באופן שיאפשר להם להיות זמינים יותר לטיסות מחוץ ללוח הטיסות, וכך לחסוך לחברה עלויות בעבור לינה ארוכה ואש"ל. הטייסים מצדם יקבלו תשלום בעבור קיצור זמן השהייה ויוכלו לבלות יותר בארץ.

לפי ההבנות בין הצדדים, התחייבו הטייסים גם על הגדרת משכי הטיסה מראש, לאחר שבשנה האחרונה התארכו באופן מפתיע זמני הטיסה בקווים הארוכים שמפעילה החברה, מתל אביב לניו יורק. הטווחים התארכו בגלל דיווחים ומניפולציות שהפעילו הטייסים כדי להאריך את משך הטיסה - ובתמורה לקבל גמול ותוספת שמגיעה כאשר הטייס עובר מכסת זמן מסוימת (למעלה מ-12 שעות).

הגדרת זמני הטיסה כחלק מהסכם ההתייעלות, נולד כתוצאה מ"קומבינה" שיטתית של הטייסים להארכת זמני הטיסה - בתמורה להגדרלת שכרם. כך למשל, בלי שישתנה המרחק בין תל אביב לניו יורק, גדל זמן הטיסה מ-11:30 שעות ב-2006 ל-12:20 שעות ב–2016. טייסים הטסים יותר מ–12 שעות זכאים לתוספת בשכר - ואף להקצאה של שני מושבים במחלקת עסקים, אף שבמטוסים רחבי הגוף של אל על (שלרוב משמשים לטיסות ארוכות) יש תא מנוחה לצוות הטיסה.

הטייסים החלו בשנה האחרונה להתנות את הסכמתם להתייצב לטיסה שמחוץ ללוח הטיסות, באמצעות פיצולה: הם יטיסו את המטוס לכיוון אחד בלבד, אך טייס אחר יאחז בהגה בטיסה חזרה. במצב זה, הטייס שנח נוסע כאיש צוות לא פעיל (Dead Head) - וזוכה לשבת במחלקת עסקים ולקבל שכר והחזרי הוצאות.

"כולנו ביחד נשנס מותניים למען הצלחת המוביל הלאומי"

המגעים בין הצדדים נוהלו על ידי יו"ר ההסתדרות ניסנקורן ובהשתתפות יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל. הצדדים ישובו וייפגשו מחר (ב') בליווי הצוותים המשפטיים במטרה לעגן את ההבנות שהושגו בהסכם כולל שמביא לסיום המשבר בחברה. הנהלת החברה ועובדיה יפעלו בשיתוף פעולה על מנת להחזיר את העבודה בחברה לסדרה באופן מלא, לטובת ציבור הנוסעים וכלל עובדיה.

מוועד טייסי אל-על נמסר: "אנחנו מברכים על ההחלטה להפסיק להפעיל את המטוסים החכורים הזרים. זה המקום להדגיש: טייסי אל על ממשיכים להתייצב כתמיד לכל טיסה. טייסי אל על יעשו כל מאמץ לפעול בשיתוף פעולה לטובת החברה והנוסעים, למען החזרת אמון הנוסעים בטיסות כחול-לבן המופעלות על-ידי טייסים, דיילים, אנשי ביטחון, טכנאים ועובדי חברה ישראלים".

דוד מימון, מנכ"ל חברת אל על אמר: "ברצוני להודות ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על הירתמותו שהביאה לסיום המשבר. כמו כן אני מודה ליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל על מעורבותו. כולנו ביחד, ההנהלה ועובדי חברת אל על נשנס מותניים למען הצלחת המוביל הלאומי והשירות לציבור הנוסעים הנאמן".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר הערב: "אני שמח שהצלחתי לגשר על הפערים בין הצדדים וזאת מתוך הבנה משותפת כי הצלחתה של אל על תמשיך להתבסס על ההון האנושי בחברה, מעובדי הקרקע, דרך צוותי האוויר ועד קברניטי הטיסות. כולי תקווה שהדרך המורכבת שעברנו תביא לחיזוק האמון בין העובדים להנהלה ותסייע בבניית מערכת יחסי עבודה תקינה בחברה".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל הצטרף לדברי יו"ר ההסתדרות והוסיף: "אני מברך את הצדדים על כך שעשו מאמצים על מנת להגיע להבנות. חברת אל על היא עדיין החברה הלאומית של ישראל ועל ההנהלה כמו גם על העובדים, מוטלת החובה להמשיך ולשמור על החברה ככזו. אמשיך ללוות את הנושא גם בעתיד ואדאג שהאירועים האחרונים לא יחזרו על עצמם".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד אבי אדרי, ציין: "אני גאה בכל הצדדים שהשכילו להחזיר את אל על למקומה הראוי כמוביל הלאומי והאמין במדינת ישראל. אני תקווה שהצדדים ימשיכו לנהל מערכת יחסי עבודה תקינה לטובת הציבור, לטובת העובדים ולחוסנה של החברה".

קישורים:
''לתת העדפה ברורה לזוגות צעירים בדירות''
המלצות ליצמן: במבה בחוץ, סימון סוכר בפנים
''קידוחים חדשים? קודם תפתחו את מאגרי הגז שמצאתם''
אל על שביתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}