כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

שערוריה: המשטרה עצרה חרדי בנתב"ג בניגוד להחלטת בית המשפט

שערורייה משטרתית מביכה • בניגוד להחלטת בית המשפט, חוקרי משטרה עצרו בנתב"ג חשוד בתקיפת חייל חרדי רגע לפני שיצא לארה"ב. המשטרה חויבה בפיצויים • השופט: "סמכויות המשטרה הופעלו בשרירות לא ראויה" • כל הפרטים בפרסום ראשון

אילוסטרציה (יעקב נחומי, פלאש 90)
אילוסטרציה (יעקב נחומי, פלאש 90) צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

שערורייה משטרתית מביכה • בניגוד להחלטת בית המשפט, חוקרי משטרה עצרו בנתב"ג חשוד בתקיפת חייל חרדי רגע לפני שעלה על טיסה לארה"ב, זאת בניגוד להחלטת בית המשפט - פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים'.

העצור הינו אהרן דוידוביץ (25), חרדי תושב בית שמש, שנעצר בנתב"ג ביום רביעי האחרון כשניסה לעזוב את הארץ, זאת מאחר והוצא נגדו צו איסור יציאה מהארץ בעקבות מעורבותו לכאורה בתקיפת חייל חרדי בבית שמש. לאחר מעצרו הוא שוחרר בתנאים, אך לא נאסר עליו לצאת מהארץ למרות בקשת המשטרה.

אלא שבמשטרה החליטו להמרות את פי החלטת בית המשפט, והבוקר (ראשון), כאשר דוידוביץ ניסה לצאת שוב מהארץ, הוא עוכב מאחר וצו איסור היציאה מהארץ טרם הוסר, כאמור, בניגוד להחלטת בית המשפט.

זהו החשוד הרביעי שנעצר במסגרת חקירה בגין תקיפת חיילים חרדים ושוטר בשכונות החרדיות בבית שמש בתקופה האחרונה, אחריו ניהלה המשטרה חיפושים והפעילה מודיעין כדי לעוצרו. במסגרת החקירה, כפי שפורסם ב'בחדרי', הוקם צוות חקירה מיוחד (צח"ם) שביצע מעצרים בשבוע שעבר. עם מעצרו של דוידוביץ, במשטרה היו מרוצים ואמרו כי "פעולות החקירה של הצח"מ הובילו לאיתור זהות תוקפי לובשי המדים ומעצרם".

לאחר מעצרו הראשון, החשוד לא שיתף פעולה עם חוקריו והכחיש את החשדות נגדו, הכוללים חבלה ברכב ותקיפה. כמו כן טען כי לא ניסה לברוח ממעצר אלא רכש כרטיס טיסה כחודשיים לפני כן. "לא סתם הוא ניסה לצאת מהארץ" אמר בדיון נציג המשטרה רס"ב אבי שבתאי, וביקש מבית המשפט להאריך את מעצרו בחמישה ימים תוך כדי שהוא מציין שבניסיון האחרון לעוצרו הוא הצליח להימלט.

השופט דוד שאול גבאי-ריכטר ציין כי דוידוביץ חשוד בחבלה ברכב ותקיפה על ידי שניים או יותר והאריך את מעצרו "לנוכח החשד ולנוכח האמור קיימת עילה של שיבוש והימלטות". ביום שישי פרקליטו של החשוד, עו"ד נדב גדליהו, הגיע להסכמה עם המשטרה כי החשוד ישוחרר אולם התעקש כי בתנאי שחרורו יוכל לצאת לחו"ל.

השופט גד ארנבג, סגן נשיא בית משפט השלום בירושלים, החליט לשחרר את דוידוביץ בתנאים מגבילים, שאינם כוללים איסור יציאה מהארץ, אך קבע כי החשוד יתייצב לחקירה ולמשפט בכל עת שיידרש ותנאים נוספים.

כאמור, בעקבות החלטה זו, הבוקר הגיע דוידוביץ לנתב"ג על מנת לטוס לארה"ב, אולם שם התברר לו כי צו עיכוב היציאה שהוטל עליו טרם בוטל והוא נעצר לחקירה. שוב, הוא הובא לבית המשפט שם המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו ב-48 שעות בטענה כי ההגבלה לפיה הוא צריך להתייצב לחקירה בכל עת שיידרש, הופרה עם ניסיון היציאה מהארץ ללא תיאום עם צוות החקירה.

עו"ד נדב גדליהוצילום: עו"ד נדב גדליהו
עו"ד נדב גדליהו

לדברי עורך דינו, מדובר במעצר לא חוקי. "המשטרה ביקשה עיכוב יציאה מהארץ והפקדת דרכון, והשופט ארנברג לא נעתר לבקשה. המשטרה ברשלנותה לא ביטלה את הצו שהתבקש. בחוצפת המשטרה הוא נעצר בצו לא חוקי בנתב"ג, שהיה כבר אמור להיות מבוטל לאחר הפרוטוקול ביום שישי".

ל'בחדרי' נודע כי השופט דוד שאול גבאי-ריכטר תקף קשות את המשטרה על עצם המעצר וכן חייב אותם בפיצויים. " דין הבקשה להידחות על הסף, ומוטב שלא הייתה מוגשת כלל" קבע, "התנהלות המבקשת הינה דוגמא לשימוש לא ראוי בסמכויות הנתונות לה. המשטרה היא בראש ובראשונה משרתת את הציבור. שומה עליה לנהוג זהירות יתירה בסמכויות שהיא מפעילה, ולא רק שהדבר לא נעשה כאן, אלא שנדמה כי סמכויותיה הופעלו בשרירות לא ראויה". עוד הוסיף השופט ואמר "לא ברור לי מדוע צריך היה להשפיל את המשיב".

בהתייחס לחומר הראיות באמצעותן ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו אמר השופט: "לא ברור לי הכיצד משתרבבים לבקשה זו פעולות חקירה בתיק שבו המשיב שוחרר בהסכמה זה מכבר". גם על טענת המשטרה לפיה אמור היה דוידוביץ לעדכן את המשטרה בטרם יציאתו לחו"ל העיר השופט כי "לא ברור על מה מבססת המבקשת את טענתה כי היה על המשיב להודיע לה על יציאה לחו"ל, כאשר אין לכך כל איזכור בתנאי השחרור שנקבעו. חקירתו של אדם במשטרה ושחרורו לאחר מכן, אין בהם כדי להגביל את חירותו, אלא מתוקף החוק, בין אם מסמכויות קצין בין על פי סמכות בית המשפט בנסיבות דומות. נסיבות כאלה אינן קיימות בעניינו".

כאמור, בסיום הדיון קבע השופט שיש לחייב את משטרת ישראל בפיצוי "בגין פעולה רשלנית זו שהביאה למעצר מיותר" וחייב אותם לשלם לדוידוביץ פיצוי בסך 5,000 ש"ח והורה לשחררו ללא תנאים.

מהמשטרה נמסר בתגובה ל"בחדרי חרדים" כי "על פי תנאי שחרורו שנקבעו ע"י בית המשפט, נקבע שעל החשוד להתייצב לחקירה בכל זמן שידרש. ומשכך ולאור העובדה שהחשוד או מי מטעמו לא עדכנו את המשטרה אודות כוונתו לצאת מהארץ, נמנעה יציאתו מהארץ כאמור. יחד עם זאת, החלטת בית המשפט תילמד במשטרה".

הסניגור עו"ד נדב גדליהו אמר בתגובה ל'בחדרי' בעקבות החלטת בית המשפט: "מדובר בהחלטה חשובה ותקדימית שאני מקווה שתרסן את המשטרה בהשתוללות חסרת הרסן נגד ההתנגדות לגיוס של בחורי ישיבה. המדובר בפעולה לא חוקית ואנו לא ניתן לדברים שכאלו להתרחש. לא בהווה ולא בעתיד".

המשטרה עצרה שלושה צעירים חרדים שתקפו חיילים

מעצרם של החשודים הנוספים בפרשה
בית משפט חיילים חרדים נתב''ג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}