כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

סערת 'מכתב הרבנים' • רבנים מושכים חתימותיהם

בעקבות התבטאות הגרי"ש אלישיב, מכתב הרבנים הנמצא במרכז סערה ציבורית - מאבד גובה • רבנים, מכל החוגים, שחתמו על המכתב - חוזרים בהם • פרסום ראשון

הגר"ש קוק אצל הגרי"ש אלישיב. צילום: בני הכהן
הגר"ש קוק אצל הגרי"ש אלישיב. צילום: בני הכהן



"כבר מזמן אמרתי שיש רבנים שצריך לקחת מהם את העט", כך אמר הגרי"ש אלישיב, לאחר תפילת שחרית לקבוצה ממקורביו שביקשו את התייחסותו ל'מכתב הרבנים' המעורר סערה ציבורית. "מעניין שאותם רבנים ציוניים, דווקא תומכים בהיתר מכירה בשנת שמיטה, שבו מוכרים קרקעות לגויים", הוסיף הגרי"ש בסרקזם.

עוד בנושא:
"למעלה מ-200 רבנים כבר חתמו על המכתב"
הגראי"ל לפני שש שנים: "איסור חמור למכור דירות לגויים" • חשיפה
"רב גזען, תתפטר" • מכתב 40 הרבנים מחולל סערה
בלעדי • "מי שמשכיר דירה לערבים חייב בנידוי" • המכתב המלא
הצמרת הפוליטית נגד רבני הערים • ויש סנקציות
המאבק מחריף • 40 רבנים: לא להשכיר בתים לערבים וזרים


בשבועות האחרונים חתמו עשרות רבני ערים על פסק הלכה האוסר מכירת והשכרת דירות לערבים וזרים. על פסק ההלכה חתמו, בין היתר, רבני הערים הגר"ש קוק - רב העיר רחובות, הגר"י אדלשטיין - רב רמת השרון, הגר"י יעקובוביץ - רבה של הרצליה, הגר"י שיינין והגר"ח פינטו - רבני העיר אשדוד, הגר"מ הבלין - רב קרית גת ועוד.

מכתב הרבנים עורר גל תגובות נזעמות. נשיא המדינה, שמעון פרס, תקף בחריפות את הרבנים ואמר כי ההודעה שפרסמו "יוצרת משבר מוסרי יסודי במדינת ישראל הנוגע למהותה ולתוכנה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית". לדברי הנשיא, "במדינת ישראל גרים אזרחים יהודים ואזרחים שאינם יהודים ולכולנו אותן זכויות - גם הזכות להיות שונה - בן דת אחרת".

גם ראש הממשלה לא חסך ביקורת על מכתב הרבנים ותהה: "איך היינו מרגישים אם היו אומרים לא למכור דירה ליהודים? היינו מתקוממים, ואנחנו מתקוממים כשאומרים זאת במחוזות שכנים".

בשעות האחרונות, פרסמו כלי תקשורת שונים ציטוטים בשם מקורבי הגרי"ש אלישיב, ובתוכם הכחשות לנוסח שפורסם. "מדובר בשקר גמור. בימים האחרונים הרב לא מקבל קהל בגלל חולשה ובגלל זה הוא גם לא התייחס לנושאים שונים שנדרש להם". ובנוגע להתבטאות - "יש לקחת לרבנים החותמים את העט" - שיוחסה לרב, אמר אחד המקורבים: "אין זה סגנון דיבורו של הרב". כך נכתב באתר 'וואלה'.
,

"יש דברים שלא אומרים בקול",

גורם בכיר בבית הגרי"ש השיב לשאלות 'בחדרי חרדים'.

• הגרי"ש מאשר השכרת דירות לערבים?

"הוא לא נכנס לזה בכלל. יש דברים שלא צריך לדבר עליהם. מישהו יודע איזה נזק בינלאומי זה גורם בעולם? כל כלי התקשורת בעולם מצטטים את הפסק הזה, מי לוקח על כך אחריות?"

• יצרתם קשר עם הרבנים שחתמו?

"אנחנו מבינים מהם שהטעו אותם. לא אמרו להם שהמכתב לפרסום. יש דברים שעונים בשקט ויש דברים שנותנים להם ביטוי פומבי. הרי אף אחד לא חושב שהמכתב הזה ימנע ממישהו להשכיר את דירתו. אנחנו יודעים שהם רוצים לקדם אג'נדה ימנית קיצונית. הרי אף אחד מהרבנים הציונים לא עודד את הציבור החרדי כשעברנו מתקפה בנוגע לחוק האברכים. זה פופוליזם זול. אני בטוח שכל הרבנים החרדים – שהוטעו בזדון – יחזרו בהם מהחתימה".
,

"השימוש במכתב אינו על דעתי",

בשעות האחרונות, לאחר פרסום הדברים הודיעו מספר רבנים כי ימשכו את חתימותיהם מהמכתב. הגר"ח פינטו הודיע כבר אמש (ה') כי הוא מושך את ידו מהמכתב, ללא קשר להתבטאות של הגרי"ש. הגר"י שיינין והגר"י יעקובוביץ' הודיעו כי יסירו את חתימתם, לאחר גילוי דעתו של הגרי"ש. הגר"י אדלשטיין הסיר אף הוא את חתימתו.

אם לא הופתעתם מרשימת הרבנים הליטאים שהסירו את חתימתם בעקבות דעתו של הגרי"ש, אליהם מצטרף גם רבה של ראשון לציון הגרי"ד וולפא, מתברר כי התופעה חוצה חוגים ועדות: ל'בחדרי חרדים' נודע, כי גם הגר"י פרץ רבה של רעננה הצטרף לרשימה.

עוד יותר מפתיעה היא הסרת החתימה של הגר"י אריאל רבה של רמת גן, הנמנה על רבני הימין.

הגר"ש קוק הגיב הערב לדברים ואמר למקורביו: "חתימתי – כפי שנכתב מפורשות בצידה – מתייחסת לסוגיה העקרונית של זכותם של רבנים לפסוק בכל שאלה שיישאלו בעקבות בג"צ שהגישו לאחרונה הרפורמים בניסיון לסתום את פיהם של הרבנים.

"לא נשאלתי על כל היבט אקטואלי או פומבי והשימוש שנעשה במכתב מעבר לכך אינו על דעתי".

ואכן, מעיון במכתב, עולה כי הגר"ש קוק הוסיף בכתב ידו: "ברצוני להבהיר כי מאז קבלת תורה מסיני, רב חייב להשיב לשאלות ששואלים אותו".
,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 78 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}