י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

גם טראמפ רוצה יותר צוללות אבל אין לו איך לשלם עליהן

דונלד טראמפ הצהיר במהלך קמפיין הבחירות שלו כי הוא רוצה להגדיל את חיל הים האמריקאי באופן משמעותי אבל לא בטוח שהוא יוכל לעמוד בהבטחה הזו

  • י"ז חשון התשע"ז
טראמפ. צילום: רויטרס
טראמפ. צילום: רויטרס



הנשיא האמריקאי הנבחר, דונלד טראמפ, עוד לא פירט בדיוק מה תהיה המדיניות הכלכלית שלו, אבל אם לסמוך על נאומיו לפני הבחירות, הוא מתכוון להגדיל בהרבה את הוצאות הממשלה להשקעות בתשתיות ובביטחון. למעשה, מתכנן טראמפ להגדיל את חיל הים האמריקאי בתנופת הרחבה שכמוה לא נראתה מאז ימיו של רונלד רייגן בתפקיד הנשיא – תקופת סוף המלחמה הקרה.

בנאום שנשא ב-7 בספטמבר בנושאי ביטחון לאומי, הצהיר טראמפ כי הוא מעוניין להגדיל את הצי האמריקאי ל-350 ספינות, לעומת 272 כיום. חיל הים האמריקאי החליט אמנם להרחיב את הצי ל-308 ספינות, אבל החזון של טראמפ גרנדיוזי הרבה יותר.

מאז 1998 צומצם חיל הים האמריקאי, וטרמפ מעוניין להחזיר לו תהילתו. המשמעות של בנייה והכנסה לשירות של כל כך הרבה ספינות חדשות היא יצירת אלפי מקומות עבודה למלחים שישרתו על הספינות האלה. ואולם טראמפ לא פירט בדיוק אילו ספינות חדשות הוא ירצה להכניס לשירות, והפערים במחירים גדולים. נושאת מטוסים מדגם פורד, למשל, עולה 10 מיליארד דולר, צוללת מדגם וירג'יניה תעלה 3 מיליארד דולר וספינות טילים "פשוטות" יחסית יעלו לחיל הים חצי מיליון דולר "בלבד".

אבל אחרי ששכחו רוחות הקמפיין, טראמפ צריך לעמוד בהבטחה שלו – ולא בטוח שיש לו מספיק כסף לכך. גם עכשיו מתקשים בתעשיות הביטחוניות האמריקאיות לעמוד ביעד ההרחבה של הצי האמריקאי ל-308 ספינות כפי שנקבע. מגבלות תקציביות מקשות על התחלת הבנייה שלהן.

רעיון אחד למימון הבנייה שהעלו חברי הצוות של טראמפ, לפי האתר "נאווי טיימס" קשור לעובדה שבניית ספינות חדשות תיצור יותר מקומות עבודה, ולכן תכניס יותר מסים. ואולם גם במקרה זה, הסכומים יהיו רחוקים מלענות על הצורך האמיתי של חיל הים האמריקאי, שסובל מהתיישנות הצי שלו ומאיומים גוברים מצד רוסיה וסין.

קישורים:
'טראמפליישן': המונח החדש שמטלטל את שוק האג
אכזבה באוצר: פחות 10% דירות מושלמות ב-2016
טראמפ מפוצץ את הבועה? האג''ח הממשלתיות נופלות
דונלד טראמפ קמפיין בחירות מדיניות כלכלית צוללת חיל הים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}