כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

עוד צעד בדרך לבחירת רבנים לירושלים • בחסות הבג"צ

"זמן רב לא נתקלתי בעתירה ירודה כל-כך", העידה השופטת • ולמרות זאת, גם המשרד לשירותי דת לא נחשב מנצח • מרגי ל'בחדרי חרדים': "העירייה חטפה כהוגן"

"הבענו רצון טוב". השר מרגי. צילום: בחדרי חרדים
"הבענו רצון טוב". השר מרגי. צילום: בחדרי חרדים



לאחר חודשים של ציפיה, נערך הבוקר (ד') בבית המשפט העליון הדיון המכריע בנושא בחירת רבנים ראשיים לירושלים. בתום הדיון, קבע בית המשפט כי יש להתחיל מחדש את הליך הבחירה.

על פניו, המפסידה הגדולה מפסיקת בית המשפט היא עיריית ירושלים, שדרשה מתן צו ביניים שימנע את המשך פעילות הוועדה לבחירת רבנים ראשיים לעיר - ולא קיבלה. יתרה מזו: בג"ץ הורה למחוק לחלוטין את העתירה, מה שמוכיח שהיא הייתה מיותרת מתחילה, כפי שטענו כל העת אנשי משרד הדתות.

העירייה, מצידה, לא מוכנה להודות בהפסד וטוענת כי בית המשפט קיבל את טענות ראש העיר, ניר ברקת. "עובדה שבית המשפט הורה לפתוח מחדש את ההליך, שיארך שבועות ואולי אף חודשים", הם אומרים.

נזכיר כי בעתירה טען ברקת, באמצעות עו"ד אביעד הכהן, כי ישנם ליקויים רבים בדרך בחירת בתי הכנסת לוועדה הבוחרת.

כאמור, בג"ץ הורה למחוק את העתירה וקבע כי כל ענייני בחירת הרבנים הראשיים לירושלים יידונו בפני הגורם המוסמך לכך - הגוף הבוחר בראשות הרב ניסים בן שמעון.

בא כוח העירייה, עו"ד אביעד הכהן ניסה לאורך כל הדיון לשכנע את בית המשפט לאפשר דחיה של ההליך מנימוקים שונים, אולם ראש ההרכב, השופטת מרים נאור, עמדה על כך שהפורום המתאים לכל טענות העירייה הוא ועדת הבחירות בראשות ראב"ד תל אביב הרב ניסים בן שמעון.

במהלך הדיון, מתחו השופטים ביקורת קשה על התנהלות העירייה. השופטת נאור אף הגדילה לעשות כשציינה כי מזה זמן רב לא נתקלה ברמה ירודה כזו של עתירה.

מועמד לרב הספרדי. הרב יצחק יוסףצילום: מועמד לרב הספרדי. הרב יצחק יוסף
מועמד לרב הספרדי. הרב יצחק יוסף


"כל אדם נזקק לרב"

את משרד הדתות ייצג בדיון הרב אבנר עמר, יועץ השר, וזאת עקב שביתת הפרקליטות.

למרות שבית המשפט דחה את העתירה, מתחו השופטים, במהלך הדיון, ביקורת חריפה ביותר על עמדת הוועדה לפיה רק מתפללים דתיים יקבלו ייצוג בגוף הבוחר.

"אני מתפלל בבית כנסת שמחצית ממתפלליו בימים הנוראים אינם באים אליו כל יום. האם אין להם זכות לקבוע מי יהיה רב העיר?", הקשה השופט רובינשטיין, והוסיף: "כל אדם בירושלים נזקק לשירותי הרב הראשי. לא רק אדם דתי. כל אדם באשר הוא. יש לתת לכך ביטוי בגוף הבוחר שייצג וישקף את כלל תושבי העיר".

השופטת נאור דרשה מהשר לשירותי דת לפעול בהקדם לתיקון תקנות בחירת רב עיר כדי לתת מענה לליקויים הרבים הקיימים בתקנות הנוכחיות.

ברקת ניאות לקבל את הצעת בית המשפט לנסות וליישב את דרכי הבחירה בוועדה עצמה, אך הדגיש שהסכמתו מותנית בכך ש"ועדת הבחירות תדון מחדש, בלב פתוח ובנפש חפצה בכל הנושאים שהועלו בעתירה וטרם באו על פתרונם, לרבות קביעת קריטריונים שיתנו מענה ראוי לשיקוף וייצוג פרופורציונאלי של כלל תושבי העיר, וקביעת נוהלי עבודה ופרוצדורות ראויות לעבודתה התקינה של הוועדה".

בשיחה ל'בחדרי חרדים' מסביר שר הדתות, יעקב מרגי, מה באמת קרה הבוקר בבית המשפט.

"העירייה עתרה על 18 סעיפים, וקיבלה את ביטול העתירה. וכי זהו הישג? אגב, העירייה גם חטפה ביקורת נוקבת על אופן הגשת העתירה".

"בתשובת המשרד נאמר על-ידי שהעתירה לבג"צ מיותרת וכי החלטנו להסדיר מחדש את כל נושא בתי הכנסת. ובכל זאת סירבה העירייה לבטל את עתירתה והתעקשה על קיום הדיון, שהתברר כמיותר".

• ההחלטה לפתוח מחדש את הרכב הגוף הבוחר לא נעשתה על ידכם לאחר שהבנתם שהולכת להיות מוגשת עתירה לבג"ץ?

"אכן כן. ביקשנו להימנע ממתן צו ביניים על ידי בג"צ, שכן צו כזה יכול היה לקבור את ההליך למשך שנים רבות. אך לאחר שכבר הבענו רצון טוב לפתוח מחדש את ההליך, המשיכה העירייה להתעקש והגישה את העתירה הנ"ל, שהתבררה כמיותרת".


מערער על ההרכב. השופט רובינשטייןצילום: מערער על ההרכב. השופט רובינשטיין
מערער על ההרכב. השופט רובינשטיין


יש בעל בית

שוב הוכח כי בעל הבית האמיתי במדינת ישראל הוא הבג"צ בפרט, ובית המשפט בכלל.

ברור גם שלדבריו של השופט רובינשטיין בדבר שיתוף כלל התושבים בהליך תהיה השפעה עתידית על הרכבו של הגוף הבוחר. איש לא ירצה להסתכן בהצגת הרכב שבקלות ניתן יהיה לערער עליו בשנית לבג"ץ.

אם תרצו, המנצח האמיתי של הדיון הבוקר הוא בג"צ. בעזרתו הצליחה עיריית ירושלים לעכב לפחות למספר חודשים את בחירת הרב הראשי לעיר ירושלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}