כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

הצמרת הפוליטית נגד רבני הערים • ויש סנקציות

בתגובה למכתב הרבנים נגד מכירת דירות לערבים, שולף רה"מ את התנ"ך ובוז'י הרצוג נזכר בסבא • בין ההצעות: להדיח ולהעמיד לדין • ומהי דעתו האמיתית של הרב מצגר?

להדיח. הרב משה הבלין, החתום על המכתב. צילום: col
להדיח. הרב משה הבלין, החתום על המכתב. צילום: col



הצמרת הפוליטית פתחה היום (ג) במתקפה משולבת נגד מכתבם של רבני הערים, האוסר מכירת והשכרת דירות לערבים ולזרים.

ראשון המתקיפים היה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שניצל את נאומו בחידון התנ"ך הארצי למבוגרים כדי לצטט את הפסוק "ואהבתם את הגר ותורה אחת תהיה לכם לגר ולאזרח הארץ".

"איך היינו מרגישים אם היו אומרים לא למכור דירה ליהודים, היינו מתקוממים", אמר נתניהו. "ואנחנו מתקוממים כשאומרים זאת במחוזות שכנים. אסור שדברים כאלה ייאמרו, לא על יהודים ולא על ערבים. אסור שהם ייאמרו בשום מדינה דמוקרטית, ובמיוחד לא במדינה יהודית ודמוקרטית שמכבדת את המוסר של מורשת ישראל והתנ"ך. על כן, מדינת ישראל דוחה את הדברים הללו על הסף".

מעל גבי אתר זה אנו שולחים את נתניהו לנסות לרכוש לעצמו בית בכפר ערבי כזה או אחר ומאחלים לו הצלחה במשימה.

גם שר החינוך גדעון סער לא יכול היה שלא להתייחס לנושא. הוא לא היה מקורי ושב על דברי רה"מ: בתנ"ך מצווים על יחסים טובים עם הגר.

השר לענייני מיעוטים, אבישי ברוורמן, הגיב באומרו כי מדובר בגזענות בשם הדת והיא פסולה ומסוכנת. "אותם רבנים מועלים בתפקידם והם מבזים את התואר רב. הם משתכרים מהקופה הציבורית ופועלים בניגוד לכל הכללים החלים על עובדי ציבור. אני מתכוון לפנות ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין לפעול בחומרה כנגד ההתארגנות הזו".

שר הרווחה, יצחק הרצוג, קרא אף הוא לפטר את רבני הערים, כשהוא רואה את המעשה שלהם "בחומרה בלתי רגילה", כהגדרתו. בדבריו לגלי צה"ל אמר הרצוג כי "חתימת הרבנים על מסמך כזה היא תעודת עניות עבור כל אדם שרוצה להיות מנהיג רוחני במדינה דמוקרטית, שאמורה לנהוג בצורה שוויונית כלפי כל אזרחיה".

הרצוג, כמנהגו, שלף את סבו הרב הראשי זצ"ל לטובת העניין. "אני מתפלא מאוד מכך שרבני הערים סוטים מן ההנחיה החד משמעית שפסק סבי, הרב הרצוג, עוד בקום המדינה, בה קבע את עקרון השוויון בין יהודים ללא יהודים בארץ".

הרצוג סבור כי לקריאת הרבנים יכולות להיות השלכות גם ליהדות התפוצות. "הרבנים לא מבינים את המשמעות של פעולותיהם ואת מידת הרגישות של קביעה כזאת לפני האו"ם", הסביר השר. "אם מישהו חס וחלילה יתרגם את קביעתם לרעה כלפי היהודים בגולה, מה הם יגידו אז? איך הם מתכוונים להצדיק את מעשיהם? קריאת הרבנים היא חסרת אחריות, מקוממת, מסוכנת ובלתי אחראית, ואני לא חושב שעובדי מדינה יכולים להציב עמדה כזאת בפומבי מבלי להיענש".

הגדיל לעשות יו"ר סיעת מרץ, אילן גלאון, שפנה ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולנציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, בדרישה להדיח מתפקידם את אותם רבני ערים. "לרבנים שמתבטאים כאחרוני הכהניסטים אין מקום בשירות המדינה. אנו עדים למגיפה מתפשטת של גזענות ושנאת זרים וראוי לפעול בנחישות", היו דברי גלאון.

הצטרף אליו גם סגן יו"ר הכנסת, ח"כ אחמד טיבי, שהגיב באומרו כי "מדובר בעבירהשל חבורת רבנים גזעניים שמומלץ להעביר אותם קורס מזורז בהיסטוריה יהודית. הדבר מחייב אחת ולתמיד העמדתם לדין על הסתה לגזענות. באחרונה אנשי דת מוסלמים מועמדים לדין או מפוטרים מעבודתם על דברים פעוטים מזה, אך הרבנים ממשיכים להשתולל ללא חשש כי יועמדו לדין".

תמיכה כללית, התנגדות עניינית. הרב מצגר צילום: תמיכה כללית, התנגדות עניינית. הרב מצגר
תמיכה כללית, התנגדות עניינית. הרב מצגר


הרבנות מביעה התנגדות

כעת, מסתבר, כי לא רק הפוליטיקאים מתנגדים. גם בקרב הרבנות בישראל, אין תמימות דעים למהלך.

הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר הביע היום את דעתו בעניין ואמר שאין בכך רק היבט הלכתי וכי צריך להסתכל ולבדוק את ההיבטים המדיניים והביטחוניים.

כזכור, לפני מספר שבועות נחשף ב'בחדרי חרדים' כי נעשתה פנייה לרבנות הראשית להצטרף באופן רשמי למאבק נגד השכרת הדירות לערבים. הבקשה הועברה למזכיר מועצת הרבנות הראשית, חיים המדינגר, וככל הנראה לא ראו הרבנים צורך לדון בנושא.

גורם ברבנות הראשית אומר ל'בחדרי חרדים' כי הרב מצגר הביע את תמיכתו הכללית ברעיון, אך אינו תומך בשיטת הפעולה הפומבית. הוא מספר, כי לאחרונה הגיעו לאוזניו של הרב מצגר ידיעות על אילי הון איראנים וסעודים הרוכשים דירות ובניינים בישראל במחירים אסטרונומיים על מנת "להשתלט" על הארץ. הרב הביע דאגה רבה והבטיח להעלות את הנושא בפני רה"מ.

נזכיר כי על פסק ההלכה חתמו, בין היתר, רבני הערים, הגאונים: הרב יעקב אדלשטיין מרמת השרון, הרב שמחה הכהן קוק מרחובות, הרב יצחק יעקובוביץ' מהרצליה, הרב יוסף שיינין מאשדוד, הרב משה הבלין מקריית גת, הרב דוד וולפא מראשון לציון, הרב אברהם מרגלית מכרמיאל, הרב ציון סודרי מגדרה, הרב שמואל דוד מעפולה, הרב עזריה בסיס מראש העין, הרב ישעיה מייטלס מנהריה, הרב ישעיה הרצל מנצרת עילית, הרב דוד צדקה מפרדס חנה, הרב אברהם אוחיון מאופקים וכן רבנים נוספים.




תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}