כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

פוליצר ל'דה מרקר' • הנימוק: האמת על ההסתה נגד ישי

על איזה מאמר ב'יתד' מוכן יצחק נחשוני לחתום בשמו? • ויש גם פסק הלכה טרי מבית הביטאון הליטאי: מותר לפרסם כל מודעה בתשלום • הטור היומי

מזרחי או חרדי? אלי ישי. צילום: בחדרי חרדים
מזרחי או חרדי? אלי ישי. צילום: בחדרי חרדים



ה'רוח הגבית' וה'שד המזרחי'

הבוקר נתרמה העיתונות החרדית כולה לנסיונות להשתלט על אש השנאה, שאלף כבאים לא יצליחו לכבות אותה, והיא מעניקה 'רוח גבית' לשר הפנים אלי ישי מול גיחות ה'סופר שטאנקר' המופעלות נגדו.

בעצם, א. פאר מ'המודיע' נחלץ להגן עליו כבר אתמול, אבל הוא עשה זאת במדור פרשנות אישי, ולא בעמדת המערכת.

היום מתייחסים שלושת העיתונים היומיים למתקפה הזו במאמרי המערכת. וכן, גם 'יתד נאמן' נוהג בו בהגינות.

"עכשיו מחפשים אשמים" - כותב 'יתד נאמן' במאמר המערכת שלו - "האנטישמים במדינות העולם תמיד חיפשו את האשם היהודי בכל צרה שניחתה עליהם. שונאי היהדות במדינת ישראל מחפשים את האשם החרדי, בדמות תקציבי עולם התורה, שכאילו באו על חשבון תקציבי הכבאות, או את שר הפנים שכאילו לא דאג לצייד את הכבאים. אבל מי שבאמת אשם אלה פקידוני האוצר".

מאמר המערכת של 'יתד נאמן', חתום כדרך העיתונים בראשי התיבות של שם העיתון - י.נ. שהם גם ראשי התיבות של שמנו, אבל כמי שהפעם מסכימים עם כל מילה שכתובה במאמר המערכת לא איכפת לנו גם אם יתבלבלו בינינו.

מי שכנראה אינו מסכים עם הדברים הוא... שר הפנים אלי ישי עצמו. אחרת לא ניתן להבין למה הוא אינו טוען את טענותיו הענייניות ונזדקק להסתייע בכאלה שאינן מתקבלות על דעת הציבור.

בראש הכותרות של 'הארץ' הוא מצוטט כמי שטוען "עושים בי לינץ' כי אני מזרחי", וגם אם הדברים הלא מוצלחים הללו נאמרו בהקשר עם האש בכרמל, לא ניתן להסביר שכוונתו ל... רוח מזרחית.

בכותרת המתנוססת מעל לידיעה עצמה לא מוזכר ה'שד המזרחי', אלא נכתב: "עושים לי לינץ' משום שאני ספרדי, חרדי וימני". בתוך הידיעה שוב בורח לו ה'שד' המזרחי מהבקבוק אבל בסדר הפוך: חרדי, ימני ומזרחי.

הטענה כי מדובר ברדיפה על רקע מוצאו המזרחי של ישי, אם אכן נשמעה, כבר אמרנו כי היא אינה במקומה, ואולי אפילו פועלת נגדו. נכון שאברהם פורז מאמץ החתולים, לצד חיים רמון, שגם הם היו שרי פנים, אינם מהוים מטרה בענין מחדלי הכבאות, אבל הם אינם זוכים לחסינות בשל מוצאם, שהרי גם שר הפנים הקודם מאיר שטרית הוא מזרחי ואינו מותקף, אלא בשל שייכותם הפוליטית.

את הטענה כי ההיטפלות אליו היא בשל היותו 'ימני' נוכל לבחון רק אחרי הצבעת שרי ש"ס בענין ההקפאה הנוספת. אבל לטענה שהוא נרדף בשל היותו פוליטקאי חרדי, מצאנו היום סימוכין שלא ניתן להכחישם, בכתבה על 'המחדל בכרמל' המתפרסמת ב'דה מרקר' ועליה חתומים צבי זרחיה וליאור דטל.

על פי מה שנכתב שם, המתקפה כולה היא מזימה נגד... 'חוק האברכים' ונועדה למרוט את כנפיו של ישי, כדי שבשלושת השבועות הקרובים, עד לאישור הסופי של התקציב, לא יוכל לדרוש את ישום ההבטחה של נתניהו לאשר את החזרת 'הבטחת ההכנסה' לאברכים. אגב, על פי ההבטחה, החוק היה אמור להיות מאושר כבר... לפני שבועיים.

לא מאמינים? הנה שחור על גבי נייר, ה'פיסקה המובלעת' בעמוד 8 של 'דה מרקר' היום: "ישי לא יתפטר ולא יפוטר מתפקידו בגלל המחדל. הוא יטען שהמשבר בשירותי הכיבוי לא נוצר בתקופתו. ואולם השריפה בכרמל התפשטה ופגעה גם במעמדו הציבורי והפוליטי. לכן יקשה עליו לאיים בלהט בפרישה מהקואליציה בגלל אי חקיקת חוק שיבטיח המשך מתן קצבת הבטחת הכנסה לאברכים. לנתניהו, אומרים בכירים בליכוד, אין ברירה אלא להמשיך בשותפות עם שס, שכן בלעדיה אין לו רוב בכנסת. אבל באותה נשימה אומרים כי ישי מכביד עליו"....

מגיע לכותבים לפחות את 'פרס פוליצר' היוקרתי לעיתונות על גילוי הלב.

כשלונות ממקום למקום. ההפגנות באשקלון. צילום ארכיוןצילום: כשלונות ממקום למקום. ההפגנות באשקלון. צילום ארכיון
כשלונות ממקום למקום. ההפגנות באשקלון. צילום ארכיון


על החיים ועל המוות

לקח לו, לד"ר איתן חי-עם, האיש שאותו בחר סגן השר יעקב ליצמן להיות המנכ"ל הראשון שלו במשרד הבריאות, כמה חודשים טובים לצאת מ'ארון התרופות'.

מאז שפרש מלמנכל אצל ליצמן, בעקבות פרשת הקברים בבית החולים 'ברזילי', הוא משמש כמנכ"ל בית החולים 'אסותא', וכבר רשם לחובתו, על פי טענת משרד הבריאות, כמה כשלונות בולטים שעלו בחיי אדם. עכשיו הוא מתייצב בתקשורת, בעמדת המוכרת של המתגונן - מתקיף שהיא כל-כך אוהבת, ומכריז: "מערכת הבריאות הציבורית כשלה. היחס לחולים והתורים הם בלתי נסבלים..."

לאלי ישי לא נותנים אפילו את ה'פריבילגיה' הזו להטיח האשמות לעברם של אחרים. אבל ד"ר חי-עם שעמד בראש הפירמידה של משרד הבריאות ופרש ממנה בשל 'עקרונות דתיים' ולא רפואיים, שלדבריו "אי אפשר היה עוד לגשר עליהם", מקבל במה ב'מעריב' לתקוף את המערכת שגם הוא פישל כשעמד בראשה ועל פי מחליפו בתפקיד, ד"ר רוני גמזו, גם ממשיך להיכשל מחוצה לה.

על ביקורתו של המנכ"ל החדש ד"ר רוני גמזו, בעקבות הליקויים החמורים שהתגלו בבית החולים 'אסותא' שהסתיימו במוות, הוא מוכן להתפשר ולהודות 'רק' במקצת: "אחד משלושת המקרים אכן חמור" - הוא מודה.

מקרה חמור אחד שנגמר במוות אינו נחשב בעיניו של מנהל בית חולים 'אסותא'. מי יכול לתבוע ממנו להתייחס בכבוד למתים שהיו טמונים ברזילי אם זהו יחסו לחיים?

בראיון שהוא מעניק לשרית רוזנבלום מ'מעריב' הוא אפילו לא ממצמץ. כשמציג את הביקורת של דר' גמזו נגד בית החולים 'אסותא' כנגועה ואינטרסנטית. "ישנן שמועות זדוניות, שאני לא שותף להם ודוחה אותם על הסף, שהוא (דר' זמזו מנכ"ל משרד הבריאות שהחליף אותו) עומד לחזור אחרי התפקיד הנוכחי לאיכילוב. לראיה - טרם בוצע מכרז למשרת מנהל איכילוב"...
כאילו הוא עצמו לא עבר מתפקידו כמנכ"ל משרד הבריאות לשומתפקיד והוא אינו היום מנכ"ל בית החולים 'אסותא' שעליו היה ממונה בתפקידו הקודם.

אבל כל זה הוא רק הקדימון המצביע בידי מי מופקדים חייהם של החולים ב'אסותא' , והוא רק מוביל אל העיקר.

כאשר נשאל ד"ר חי–עם, שגם בתפקידו העכשוי כפוף לסמכותו של סגן השר ליצמן, על יחסי העבודה עמו, הוא מספר את מה שליצמן כל הזמן הסתיר מאיתנו: "פעם אמרתי לו שביום מותי לא איכפת לי שיפזרו את אפרי. הוא לא האמין לי שאני מתכוון לזה".

כנראה שכדי לשכנע את ליצמן, ועוד בחייו של ד"ר חי עם', הוא החליט לפזר כאפר את עצמותיהם של שוכבי העבר הקדמונים בברזילי...

עכשיו הכל מובן.

ולחשוב שבידי אדם זה המתייחס לחיים כפי שהוא משיב על החריגות ב'אסותא', ולמתים כפי שהוא מצהיר בראיון, אנחנו מפקידים חולים שהם בין חיים למוות.

'יתד' יציע 'קייטרינג ליום כיפור'?

יתד נאמן' פתח לכלי התקשורת האחרים פתח כחודו של עולם, לפרסם מעתה ואילך כל מודעה תמורת כסף ללא כל סייג.

ב'הבהרה' שהופיעה בעיתון בעקבות פרסום על מכירת 'מחשבים ניידים' במועדון הצרכנים 'ביחד' של העיתון וגל המחאות שהגיע למערכת על שהעיתון מעודד לעבור על דעתם של גדולי ישראל, שהתריעו על הסכנות והמכשלות הטמונות במחשבים ובחידושי הטכנולוגיה המודרנית, מנסים ב'יתד נאמן' לטעון כי ב'מועדון הצרכנים שלו: "איננו באים לעודד כל קניות שהן"...

הפסקה לצחוק...

..."ודאי לא את השימוש במחשב, וכל הפרסום אודותיו נועד היה אך ורק עבור מי...שנזקק לקנותו ולהשתמש בו לצורך פרנסתו בלבד, על פי הוראת הרבנים ובהתאם לאופנים שאושרו על ידם"...

אחרי ההסבר המשכנע הזה, יכול מועדון הצרכנים של 'יתד נאמן' להציע גם 'קייטרינג ליום כיפור' ולהבהיר אחר כך שהוא נועד רק לאלה שהרבנים התירו להם לאכול, סמים למרפא לאלה שהותר להם להשתמש ואפילו שירות מוניות בשבת ולהבהיר כי הוא נועד להסעת יולדות ל'מעייני הישועה'.

זה לא מועדון בחולם, אלא מועדון בשורוק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}